4 mei 2025, 06:14:53

Mijn kwarteleitjes

Gestart door Tara, 8 april 2004, 01:21:14

« vorige - volgende »

Tara

Hoi allemaal!

Ik heb momenteel 5 kwarteleitjes. Aangezien ik van vorige legsels al had gemerkt dat de kwartels niet broedden, ga ik het eens uitproberen ;D.

Het zal mij nooit lukken, maar het is altijd heel erg leuk om te proberen.

De eitjes houd ik warm met een lamp. Ze zijn ongeveer even warm als bebroede valkparkieteneitjes. Ik denk dat dat wel goed is?

Verder draai ik ze regelmatig :-). Momenteel zijn het er al 5 ;D. Vandaag het 5de!

Het eerste eitje ligt er van 2 april geloof ik, de 2 volgende eitjes van 3 april. Het vierde eitje van 5 april en het 5de eitje van vandaag. Mijn kwartels zijn wisselvallig, ze leggen niet elke dag eentje :-).

Verder heb ik de kwartels al zien paren, dus de kans is er (heeeeel misschien) dat ze bevrucht zijn. Het eerste eitje is nu al een goeie 5 dagen bezig en het duurt 16-18 dagen normaal gezien. Het wordt gewoon afwachten.

De eitjes liggen in een oranje kanarienestje waarin wol ligt. Hoop dat dat goed is :-).

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Zal mij benieuwen of het lukt, maar nee heb je, ja...
De temperatuur en de luchtvochtigheid luisteren erg nou. Voor kippeneieren wordt een temp van 37.8 graden aangehouden, kan zijn dat dit voor kwarteleitjes iets hoger ligt.. maar goed een te hoge temp kan tot sterfte lijden, bij een wat lagere temp kan de broedlengte wat verlengd worden. (een te lage temp is ook weer niet goed).

De luchtvochtigheid (lv) weet ik ff niet uit mijn hoofd, maar rond de 50% bij kippen en rond de 60% rond het uitkomen. Rond het uitkomen moet de temp ook verlaagd worden.
Een te lage of te hoge lv kan tot afwijkingen of sterfte lijden.

Het is wel van belang dat je de temp en lv bijhoudt met thermometer en hygrometer. De eieren minimaal 2-3 keer op een dag keren en voor het uitkomen niet meer...

Leg verder alle eitjes TEGELIJKERTIJD onder de lamp, de jongen schijnen nl invloed op elkaar te hebben bij het uitkomen. Bovendien heb je dan kwartels van dezelfde leeftijd en das belangrijk want ze groeien vrij hard en dan kunnen de kleinste moeilijker mee komen met de rest.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Dank je Inger,

hopen dat het lukt, maar ik hou het bij 5 eitjes denk ik ...

Zal me ook benieuwen of het lukt ... Ik zal ff moeten afwachten naar een thermometer, daar de laatste door de valkjes kapot is gegooid ::).

Groetjes, Tara

Tara

Hoi hoi,

d'r is een 6de eitje, maar ik ga het gewoon in de volière laten liggen, ben benieuwd of er nog meer komen, en dan zal ik ze trachten samen te leggen in de hoop dat ze toch gaan broeden :-X

Groetjes, Tara

Suzanne

Hoi Tara,

Wat leuk joh, dat je kwartels weer eitjes hebben gelegd. Ik ben erg benieuwd of het gaat lukken om ze zelf uit te broeden. Succes!

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Tara,
Bied de ouderkwartels een nest aan, bv een schuine dakpan of een klein huisje en geef ze wat nestmateriaal in de vorm van stukjes hooi (niet te lang, bv 10 cm), ze gaan daar dan mee aan de haal en bouwen er echt een soort nestje.

Het zou het leukste zijn als de ouders echt gaan broeden, want zo hoort het eigenlijk ook...al wijst de praktijk vaak anders uit.

gr Inger
problem.

Tara

Ok Inger,

zal dat eens proberen :)

Thx.

Trouwens, bij de eitjes die ik hier heb ... Je kan moeilijk iets in zien omdat ze bruin zijn, maar bij sommige zie ik iets donkers aan een kant :-/??? En bijvoorbeeld bij het eitje van eergisteren niet....

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Aan welke kant van het ei. Aan de stompe kant ontstaat nl de luchtkamer. Vlak na het leggen is deze niet aanwezig, maar ontstaat door afkoeling na het leggen (ei inhoud krimpt => het ei zuigt vacuum, waardoor lucht aan vooral de stompe kant (ivm grotere porien) naar binnen gezogen wordt). Kan het zijn dat je de luchtkamer ziet? Deze wordt in de loop van de broedtijd steeds groter.

Het is idd moeilijk schouwen met zulke donkere eitjes, zorg dat jezelf ook in een heel donkere ruimte staat, dat maakt het mss wat makkelijker.

gr Inger
problem.

Tara

Hoi Inger,

het helpt niet hoor met een donkere kamer, al geprobeerd.

Maar waar ik het donker zie is daar het grootste deelte (net zoals bij valkparkieten als er een jonkie inzit). Dus niet bij dat fijnste (als dat stomp is wat je bedoelt) gedeelte.

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Kwarteleitjes zijn idd erg sterk gepigmenteerd, dus kan zijn dat je weinig ziet...
Het zit idd hetzelfde als bij een valkenei, de luchtkamer, dus aan de meest bolle kant (zonder spitste punt).

gr Inger
problem.

Tara

Ja, daar zit dat donkere gedeelte :-).

Groetjes, Tara

(P.s. Er is een valkparkieteneitje!!)