8 mei 2025, 17:34:56

Hoe zit het met eitjes...?

Gestart door ziralioness, 10 januari 2004, 14:59:05

« vorige - volgende »

ziralioness

Hallo allemaal,

Kiko is inmiddels ongeveer 7 maanden oud, en de laatste tijd erg onrustig. Zij en Ricky proberen ook al druk een koppeltje te worden! :)

Mijn vraag is nu; vanaf welke leeftijd KAN een valk eitjes leggen, en vanaf welke leeftijd DOEN ze dat ongeveer? (Ervaring van bv kwekers?)

En wat moet ik doen om voor Kiko het leggen van eitjes makkelijk te maken? Moet ze iets extra's hebben?  :-/

Ik wil gewoon zeker weten dat er straks geen ongelukken gebeuren. ;) Ik hou teveel van haar...

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Paul

Hoi Diane,

Valkjes kunnen ongeveer met 8 a 9 maanden al een eitje leggen maar beter is pas echt te gaan kweken als ze ruim 1 jaar oud zijn.
Je moet alleen zorgen voor een broedhok, sepia, een groot kalkblok en vogelgrit dan komt het leggen wel goed.
En als voeding in elk geval goed eivoer geven waar echt de nodige goeie voedingsstoffen in zitten.
Veel meer kan je zelf niet doen en moeten de valkjes toch gaan doen.
Maar als ze echt gaan paren ook al zijn ze jong houd je ze toch niet tegen.
Ik heb zelf wel eens valkjes die met 4 maanden al paren terwijl ze nog niet eens een eitje kunnen leggen.
Sommige zijn er gewoon heel vroeg bij :-)
Het beste is wel om een broedend koppeltje appart te zetten dan hebben ze de meeste rust en kunnen de andere valkjes ze niet storen.
Een broedkooi is vaak klein omdat de valkjes toch de meeste tijd op het nest doorbrengen en weinig vliegen.
Dus om te broeden hoef je geen supergrote kooi te hebben, je kan ze ook altijd in de avond even los laten om de vleugels te strekken.

Groetjes, Paul

ziralioness

Hoi Paul,

Ik wilde inderdaad wachten met kweken tot Kiko in elk geval een jaar oud is. :)

Ik las dat ik het meeste al wel in huis heb om te kunnen kweken. Alleen een broedblok, kalkblok en vogelgrit moet ik nog even halen. Nu wil ik toch deze week inkopen doen (nieuw voer & trosgierst) dus wil ik ook meteen die dingen meenemen. :)

Ander vraagje nog; Kiko, Ricky en Nina zitten met z'n 3tjes in de voliere. Is het dan echt nodig om Ricky en Kiko apart te zetten?
Dat lijkt me nl. zo akelig voor Nina. :( Is het niet eerst zo eens te proberen?

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!

Stijn dc

hello

normaal moet het goed mogelijk zijn om er eenderde valkje bij te laten zitten. enkel en alleen als hij het nestje stoort kan je hem beter apart zetten.

SDC:D

molenaar

Hoi Ziralioness,
Mijn vogels zitten in een voliere, maar laten duiderlijk zien dat ze er geen derde vogel bij willen, daarom zet ik het koppel apart.
Er kan natuurlijk altijd agressie ontstaan, en dan raken er vogels gewond.
Volg vol spanning je berichten.
Groetjes Banter

Paul

Hoi Diane,

Een kalkblok en vogelgrit moeten ze ook als ze niet broeden hebben.
Aan het kalkblok slijpen ze ook vaak de snavel dus daar is het ook nog eens goed voor.
Het kan best lukken hoor als er meerdere bijzitten.
Als de valkjes goed met elkaar op kunnen schieten helpen ze zelfs wel eens met voeren ook nog.
Dus je kan het altijd in de grote kooi proberen je merkt vanzelf als het niet goed gaat en dan kan je maatregelen nemen.

Groetjes, Paul

ziralioness

Dat lijkt me een prima idee.
Hmm een kalkblok en vogelgrit, ze bijten altijd kleine stukjes van hun bodembedekking als grit (dit zijn kattengrintsteentjes) en dat werkte tot nu toe prima, maar ik ga toch het nu los kopen. Welk merk/welke grote raden jullie aan? Wat betreft het kalkblok, ik heb sepia in de kooi, was dat niet goed? Dan koop ik er nl. een kalkblok bij, wilde toch ook een vitamineblok gaan kopen.... Laat het me ff weten dan haal ik het vanmiddag nog op.

Paul

Hoi Diane,

Ik heb zelf altijd een mineraalsteen van vitakraft en dan zo'n heel groot blok die bevallen hier prima.
Ik geloof dat die 1,95 kost waar ik ze koop.
In sepia zitten weer andere mineralen dan in een kalkbok en ze slijpen aan het kalkblok ook lekker hun snavel :-)
Ik zou het er zeker bijhangen en je doet erg lang met zo'n kalkblok.

Groetjes, Paul