9 mei 2025, 10:31:21

Ei??

Gestart door TimOw, 11 januari 2004, 13:41:59

« vorige - volgende »

TimOw

Is het waar dat een pop(ook zonder man) eitjes legt als een soort kip? is dat iets voor valkparkieten of doen alle exotische vogels dat, ik had namelijk een grasparkiet maar die deed niets, hij was 1 jaar en ik weet niet of dat een man of pop was, ik heb nu een valkje, de kweker zei dat het een man was omdat de staartveren gelig waren, hij is van het jaar 2003 alleen ik geloof niet dat hij een erg mannig gedrag heeft, hij fluit (haast) niet en is ook niet extreem druk ofzo, hoeveel jonkies krijgt een valkje? ik kan er dan misschien een popje(als het wel een mannetje is) bijnemen, het lijkt me hartstikke leuk, ik houd er allen niet van als ze doodgaan, is er een grote kans op dat jonge valkjes doodgaan??
=xx=
yanike

Inger m

11 januari 2004, 18:23:52 #1 Last Edit: 11 januari 2004, 18:25:50 by Cinnamon_valk
Hoi,
Wat voor kleur valkparkiet heb jij? Een mannetjesvalkparkiet heeft nl juist GEEN gele veren onder de staart. Als ze jong zijn lijken ze nog op de poppen (vrouwtjes), maar na de jeugdrui (leeftijd zo'n 6 maanden) krijgen ze de definitieve kleuren en is aan het gedrag te zijn of het een man of pop is.

Een wildkleurvalk (grijs):
man: duidelijke gele kop en effen donker grijze staart.
pop: grijs-gele kop en geel gestreepte staartveren

Een valkparkietenpop KAN inderdaad ook eitjes gaan leggen zonder dat er een man bijzit. Ze legt niet als een kip, dus dat is wat overdreven. Niet alle vogels/ valkparkieten zullen dit doen.
Ze leggen om de twee dagen een ei, tot het nest vol is (4-6 eieren). Als je de eieren steeds weghaalt, zal ze wel blijven leggen.

Bij een grasparkiet is juist heel goed te zien wat een pop (bruine neusdoppen) of man is (blauwe neusdoppen). Ik heb een grasparkietenpop van 7 jaar die nog nooit een ei gelegd heeft. Hiervoor had ik er twee samen, waarvan er een af en toe eieren legde. Maar 1 jaar is ook nog vrij jong...

Tja, als je wilt gaan kweken kun je er een valk van een ander geslacht bijnemen, maar zorg wel dat je eerst veel weet van valkparkieten en het kweken ervan! Ga bv eens bij iemand kijken die valkparkieten kweekt. Ze krijgen zo'n 3-5 jongen per nest, maximaal twee nesten per jaar.

Er bestaat altijd een kans dat jongen sterven, doordat ze zwak zijn, niet goed verzorgd worden of een ziekte oplopen. Als je geen dode jongen wilt, kun je beter niet gaan kweken, want dat risico heb je altijd, en niemand vindt dat leuk.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

TimOw

het is een lutino en mijn vorige parkietje was een jaar maar had nog dezelfde roze , hoe heet ut?! ::), als toen ik haar/hem net kreeg!!
=xx=

Inger m

Hoi,
Wat voor kleur parkietje had jij? Bij een lutino (gele) of albino (wit) of bont blijft de neusdop bij mannetjes roze en is strak. Bij andere kleuren is de neusdop strak en blauw.
Grasparkietenpoppen hebben een bruine, gerimpelde neusdop.
Vanaf 3 maanden is het geslacht van grasparkieten wel te bepalen.

Bij lutino valkparkieten is het geslacht vrij lastig te bepalen. De man heeft vaak een fellere gele kop en fellere oranje wangen, verder is het verenpak vrij wit.
Bij de pop zijn de kleuren op de kop wat fletser en is het verenpak wat geliger van kleur, met wat moeite is een geelgestreept patroon onder de staartveren zichtbaar.

Maar het is lastig omdat jij niet jouw vogel met andere kunt vergelijken, want dan is het wat makkelijker, zoals jij het gedrag beschrijft zou het een pop kunnen zijn.

Een mannetje begint vanaf een maand of 6 te fluiten (niet schreeuwen) en macho gedrag te vertonen, tikken met de snavel, vleugels wijd etc.

gr
problem.

TimOw

Als de camera het weer doet stuur ik wel een foto, al weet k niet of je het dat veel beter kan zien, ow en mijn vorige parkietje was felgeel(zijn hele lijf) en timo die doet iets met zijn snavel, met de bovenkant langs de onderkant schrapen n hij staat altijd, als hij ergeens wat langer staat, op 1 poot is dat normaal :o :D?? wel grappig gezicht :)

Inger m

Hoi,

Als jij een gele (=lutino) grasparkiet had met roze neusdoppen, dan was het inderdaad een mannetje.

Het op een poot zitten bij valkparkieten is normaal gedrag bij alle vogelsoorten, dat doen ze ter ontspanning en om de ene poot warm te houden (bv bij koud weer). Een gezonde vogel hoort in rust eigenlijk altijd op een poot te zitten. Als een vogel steeds op twee poten zit kan dit een indicatie voor ziekte zijn.

Met de onderkant langs de bovenkant schrapen met de beide snavelhelften is ook normaal gedrag bij vogels. Dit doen ze als ze zich ontspannen.

gr Inger
problem.

Stijn dc

hello

het is inderdaad lastig om bij lutino valkjes het geslacht te bepalen.

CitaatDe man heeft vaak een fellere gele kop en fellere oranje wangen, verder is het verenpak vrij wit.  

dit is meestal wel zo, maar ik heb een lutino popje, die zeer felle wangen heeft, deze zijn ook extreem groot. dus het is altijd moeilijk.

SDC:D

TimOw

ik heb er maar een foto bijgedaan, ik weet niet of je het goed ziet, ik doe er ook wel een foto van hem helemaal bij,
=xx=

Stijn dc

hello

je kan er inderdaad niet veel over zeggen, zo ziet mijn lutino popje er oo k uit. dus dat wordt afwachten denk ik.

SDC:D

Tara

Hoi hoi,

nou, mijn Tiko had dat ook echt, qua kleur kan je het gewoon niet bepalen, je kan het het beste nog merken aan hun gedrag :-/. Mijn man lijkt er ook op, alleen is die nog wat witter, je kan het echt niet afleiden uit de kleur, helaas.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi,

Je valkje is wel heel erg wit op zijn rug op een paar gele vlekjes na.
Dit kan inderdaad betekenen dat het een mannetje is maar zeker kan je dat aan zijn gedrag zien.
De wangen zeggen niks bij een lutino die kunnen van een popje ook erg rood zijn.
En zijn uiteindelijke verenkleed krijgt ie pas na de eerste grote rui.

Groetjes, Paul

TimOw

Wat is dee grote rui, wanneer komt die? timo is nu 7 maanden denk ik. maar ik weet niet echt wat man-gedrag is of pop-gedrag dus Ik kan niet aan het gedrag zien of het een mannetje of een pop is, maar het maakt ook niet zo veel uit, ik wil (voorlopig) toch niet kweken, als hij/zij maar leif is, toch :P ;)?!!
=xx=

Paul

Hoi TimOw,
De eerste echte rui zal tussen de 7 maanden en 10 maanden zijn dat kan per valkje wel verschillen.
Maar zelfs aan volwassen Lutino's kan je het soms moeilijk zien.
Wat het gedrag betreft, mannetjes roffelen vaak heel snel met de snavel op tralies en andere voorwerpen.
Ze lopen heel zenuwachtig met beide vleugels iets van het lijfje op op de stok heen en weer en ze maken vaak hele fluitconcerten.
Ook kunnen mannetjes soms dingen nafluiten en proberen te praten.
Popjes zijn in het algemeen veel rustiger dan mannen.

Groetjes, Paul

molenaar

Hoi TimOw,
 :DIk dacht in het begin dat mijn valkje een man was, vanwege de fel rode wangen, ik  heb hem ook gekocht als man.
Ja, ze legt alleen eitjes, en heeft nu 3 jongen.
Moeilijk hoor, kan me voorstellen dat je er niet uitkomt.
veel succes, groetjes Banter