3 mei 2025, 11:28:28

Grasparkiet kleurslagen?

Gestart door Spanksel, 28 mei 2009, 18:07:16

« vorige - volgende »

Spanksel

28 mei 2009, 18:07:16 Last Edit: 29 mei 2009, 15:50:48 by Sankara
Ik ben zelf wel bekend met de kleurslagen bij valkparkieten en hoe deze mutaties vererven, maar grasparkieten zijn nieuw voor mij om mij in te verdiepen. Op mijn school heb ik een kweekprogramma met grasparkieten, waarbij we een verslag moeten maken en ook de kleurslagen berekenen, maar met name, benoemen.

Ik heb hier een lutino pop en een hemelsblauwe grijsgevleugelde man, zover ik ze er uit kan halen. Toch vind ik de pop erg bont lijken, maar weet niet of lutino bont een mogelijke combinatie is.
De jongen lijken mij zover ik ze kan vergelijken op regenboog gekleurde, waarvan ik ook al durf te zeggen welke man zijn en welke pop zijn, maar vind het toch een erg bijzondere kleurcombinatie die ik niet thuis kan plaatsen.

De vier jonge grasparkietjes lijken qua kleur vrij veel op elkaar, maar twee zijn wat feller van kleur dan de andere twee. Een van de twee fel gekleurdere is een grijsvleugel, de andere vier jongen witvleugel. Maar de rest van hun lichaam kan ik geen naam aan plakken

Ik hoor graag jullie meningen over de kleurslagen van deze grasparkietjes

Foto's waren gisteren goed misgegaan, waren veel te groot en daarna had ik plotseling geen internet meer... Dus bij deze!

De twee lichtgekleurde jongen:

Moeder, vader, het felstgekleurde jong en weer de twee lichtgekleurde jongen

Zelfde, alleen zonder vaders

En hier het laatste jong erbij links

Mara

Hey Sankara

Ik zal eens in mijn eigen boekje van Pipo duiken, daar zit ergens een link in naar mutaties van grasparkieten. Heb zelf namelijk ook grasparkieten!

Succes met het kweekprogramma.

Mara

Saar

Hoi
op grasparkiet.com staat een overzicht met de kleurslagen :)
Het zijn in ieder geval geen regenboogjes, die zien er anders uit :)
Groetjes Saar :-*

Spanksel

Citaat van: Saar op 31 mei 2009, 11:25:46
Hoi
op grasparkiet.com staat een overzicht met de kleurslagen :)
Het zijn in ieder geval geen regenboogjes, die zien er anders uit :)

Hoi Saar,

Bedankt, maar daar had ik in eerste instantie al naar gekeken. Ik heb op grasparkiet.com ook nog een link gevonden naar een website met mutaties, maar ik kom er nog steeds niet helemaal uit. Dit is pas voor 't eerst dat ik me verdiep in de kleurslagen van de grasparkiet, dus vandaar dat ik 't heel moeilijk vind om dan de juiste kleurbenaming te vinden.

In ieder geval bedankt voor jullie moeite!

Ik heb nog tot woensdag de tijd, dus ik wacht de reacties nog even af :)

Mara

Hoi Sankara

Misschien kan ik je wel helpen, als je wilt, stuur me maar een PB met de vragen of wat je wilt weten. Dan zal ik even kijken of ik je verder kan helpen.

Groetjes

mara

Saar

Citaat van: Sankara op 28 mei 2009, 18:07:16
De twee lichtgekleurde jongen:Grijsvleugel-hemelsblauw

MoederGeelmasker ino, vaderHemelsblauw, het felstgekleurde jong en weer de twee lichtgekleurde jongen

Zelfde, alleen zonder vaders

En hier het laatste jong erbij links

Ik heb eventjes de kleuren erbij gezet in het rood waar ik zeker van ben. De andere kan ik niet zien of de kleurslag is niet als standaart opgenomen... :)

Spanksel

Bedankt Mara, ik zal je zo een PB sturen!

En Saar ook bedankt, die pop lijkt me inderdaad ook een albino geelmasker.

Maar drie jongen hebben witte vleugels, en het felste jong heeft wel grijze vleugels. Dus bij de eerste foto lijken het me geen grijsvleugels.

Daarnaast vind ik het wel erg apart, dat je de jongen ook hemelsblauw noemt, net als de vader, terwijl de kleuren toch erg veel verschillen. Of is dit juist door het geelmasker dat de jongen uiten in het fenotype die ze van hun moeder hebben? In dat geval zou het donkerste jong violet geelmasker kunnen zijn?

Saar

Qua vererving weet ik niet veel bij grasparkieten. Het is gewoon te moeilijk om weten hoe wat vererft. Zo heb ik 5 jaar met 1 koppel gekweekt. Albino pop, blauwe man.. De donkerblauwe man heb ik zelf gekweekt, en deze kwam uit een groene (wildkleur) pop, en een geel/blauw bonte man. Ik heb jaren lang veel blauwe en albinootjes uit hun gekweekt. In de het laatste nest zat ineens een violet (paars) parkietje :o Nog steeds snap ik er niks van :)

Om dan nog even terug te komen op je foto's ;)
Op de eerste foto is de linker foto echt wel een Grijsvleugel-hemelsblauwe parkiet, daar ik zelf precies dezelfde kleur heb ;) Het blauwe zal nog iets feller worden. Het lichtere jong zou wel eens een regenboogje kunnen zijn. Ik zit nu achter een andere pc, en deze heeft andere instellingen :) Ik zal wel eventjes een foto opzoeken :)

Saar

Zie hier t mannetje :) Dit is ook weer een eigen kweek. Komt uit een licht gele pop met groene strepen, en een blauw gele bonte man. Het jonge grasje in mijn handtekening, dat is weer een kleine van de man op de foto. Hij heeft een opaline donkergroene moeder...

Spanksel

Jeetje zeg, dus elk jong is echt identiek aan kleurslag als ik 't zo hoor. Ik dacht dat ze allemaal wel 't zelfde zouden zijn, alleen de ene wat donkerder dan de ander.

Maar je bedoelt dat het rechtse jong van de eerste foto een regenboogje zou kunnen zijn? Hoe moet ik me bij deze factor voorstellen hoe deze vererfd? Dominant, recessief? Of is het een intermediare factor?

En zou het kunnen dat een van die felle jongen violet geelmasker zijn?

Op de foto's zijn ze 2/3 weken het blok al uit als ik me niet vergis, dus zo'n 6/7 weken oud alweer.

Saar

Citaat van: Sankara op  2 juni 2009, 13:08:05
Jeetje zeg, dus elk jong is echt identiek aan kleurslag als ik 't zo hoor. Ik dacht dat ze allemaal wel 't zelfde zouden zijn, alleen de ene wat donkerder dan de ander.

Maar je bedoelt dat het rechtse jong van de eerste foto een regenboogje zou kunnen zijn?Ja dat klopt :) Hoe moet ik me bij deze factor voorstellen hoe deze vererfd? Dominant, recessief? Of is het een intermediare factor? Qua vererving weet ik niet precies hoe het werkt

En zou het kunnen dat een van die felle jongen violet geelmasker zijn? Violet is echt paars, dus dat denk ik niet :) Ik zal vanavond even een foto opzoeken van mijn violet grasje die ik toen heb gekweekt.

Op de foto's zijn ze 2/3 weken het blok al uit als ik me niet vergis, dus zo'n 6/7 weken oud alweer.

Zou je misschien nog foto's kunnen maken van die lichtere grasjes maar dan van de voorkant?

Spanksel

Nee, de vogels zitten op school en vandaag is een studiedag en morgen moet het verslag worden ingeleverd ^^

Ik heb ook maar één keer de kans gehad om foto's van ze te maken, daar ik geen eigen camera meer heb en vorige week waren er constant examens in dat lokaal, dus mocht niemand er binnen komen...

Ik heb wel nog wat meer foto's, zal ze wel even uploaden. Maar heb trouwens wel heel erg veel aan de link die Mara heeft gegeven. Het is wel een pokke leeswerk, maar kan hier waarschijnlijk het grootste deel van informatie wel uithalen!

Maar eerst ff foto's uplaoden!

Spanksel

Per ongeluk flits gebruikt...

Saar

Toch zie ik er iets van een regenboogje in :P
Waarschijnlijk met nog een andere kleurslag erdoorheen..
Daarom zei ik al, het blijft altijd een verrassing met grasjes. Helemaal als je de (groot)ouders van sommige vogels niet weet.. Zou je de link hier neer willen zetten? Dan kunnen meer mensen er van leren als ze willen :) Ben benieuwd wat voor beoordeling je uiteindelijk krijgt :D

Mara

Hoi Sankara

Ik kwam de volgende link nog voor je tegen. Misschien dat je daar ook nog iets aan hebt.

http://ogc_1.tripod.com/pagina/kleuren.htm

Verder kan ik me voor het grootste gedeelte bij Saar aansluiten, het is en blijft een verrassing wat je gaat krijgen bij grasparkietjes, maar dat maakt het juist zo leuk.

Succes ermee.

Groetjes

Mara