6 mei 2025, 09:31:58

Valke alleen, Heel druk??

Gestart door Fiona, 18 november 2003, 15:06:32

« vorige - volgende »

Fiona

Hallo allemaal, Mijn valkparkiet Pico is op dit moment nog alleen. Hij is echter heel erg druk. Hij laat zich zo goed horen dat je hem buiten op straat al van verre hoort. Echt waar. mensen die op visite komen zeggen dat het een druk beestje is omdat ze hem goed konden horen buiten.
Hij mag dagelijks zijn kooi uit, vaak meerdere keren en voor lange periodes.

Nu heb ik een meningsverschil met mijn man. Zou hij rustiger worden als er nog een valkje bij zou zitten? Zodat hij die aandacht daarop kan richten?
Hij mag van mij best geluid maken en plezier hebben, maar het is op dit moment gewoon heel erg.
Verder gaat hij ook erg wild om met zijn speeltjes, bekkie wijd open, en maar kwetteren. Misschien dat hij iets mist?

Groetjes en bedankt,
Fiona

Lique

Hoi Fiona,

Ik ben erg bang, dat je je man gelijk moet geven.
Hij zal meer aandacht aan een soortgenoot besteden, en rustiger worden.
Ze zullen veel met zn 2en doen, en hij zal minder naar jou toetrekken.
Het zal echt beter zijn, als je een popje voor hem zou aanschaffen.
Veel succes.

groetjes lique

Fiona

Hoi Lique!
Bedankt voor je (snelle!)reactie. Maar je geeft mij gelijk hehehe, had ik er niet duidelijk genoeg in gezet. Ik denk dat een 2e valkje hem rustiger zal maken, maar hij gelooft dit niet.
Hij denkt: 1 is al zo druk, laat staan 2!
Tsja en je kan het moeilijk uit proberen zeg maar.  ;) Ff lenen en weer terug brengen als het niet werkt.  :D
Enne een popje is kans op kleine valkjes, jaja heb biologie gehad vroeger  ;D Maar 2 mannetjes....hoe gaat dat in het algemeen?
Pico is overigens nu ong. 6 mnd en handtam, tis een Lutino dus.
Groetjes, Fiona

Lique

hahah, ooo,ik zie het.
Ik las het verkeerd denk ik, maar hij zal inderdaad rustiger worden. Drukte kan te maken hebben met dat hij aandacht wil hebben.
En zo te lezen begint het een echte man te worden, en het mannetjes gedrag kan ook nog een stukje erger worden.
Baltsgedrag en hoog fluiten hoort er allemaal bij.
Ja, een popje lenen is inderdaad een oplossing.
Als het niet wil, heb je het geprobeerd, en als het wel wil, is het mooi meegenomen.

Een man erbij kan natuurlijk ook, maar dit gaat soms niet altijd goed bij elkaar.
Maar 2 mannen dagen mekaar uit, wie het hoogste woord heeft.
En in de toekomst, als je wel een 3e erbij zal nemen, kan het problemen geven.
Want voor wie is de pop. Dan kunnen ze ruzie gaan maken.
Daarom zou ik kiezen voor een pop.
Eitjes kan je weghalen, maar een nestje is ook wel net zo leuk.

groetjes lique

Fiona

3 krijg ik noooooooooooit voor elkaar  :D
Mijn idee was ook om een pop erbij te zetten en dan maar hopen dat ze niet weten hoe het moet  :D
Nee zonder gekheid, inderdaad wat je zegt : mannetjes gedrag. Hij fluit het deuntje wat we hem geleerd hebben al bijna helemaal goed na, heeft het hoogste woord en gaat zeer agressief met zijn speeltjes om.
Maar ja een jonge pop is moeilijk dus dan zou ik op zoek moeten gaan naar 1 van een paar mnd waarvan al bekend is dat het een pop is. Bij pico was het ook maar afwachten en door zijn gedrag weten we dat het een man is.
Ik zat al te kijken op internet of ze hier in de buurt jonge valkjes hebben, bij een kweker. Hehehe hij zal wel verbaasd opkijken als er opeens vanavond 1 in zou zitten  ;D

Gr, Fiona

Marianne

Hoi Fiona,

Succes met het vinden van een maatje voor je valkje.
Ze worden inderdaad rustiger als ze met soortgenoten zijn.
En zeg nooit dat je 3 niet voor elkaar krijgt want als je eenmaal valkjes hebt, dan heb je snel meerdere (VPV=valkparkietenvirus).
Ik heb nu 4 valkjes, 2 mannen en 2 popjes, en ze maken bijna geen kabaal.
Je hoort allen de mannen fluiten als ze weer indruk willen maken op de dames maar schreeuwen of krijzen dat hoor ik niet.
Ben heel benieuwd hoe je valkje gaat reageren.
Laat je het even weten?

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Theetje

Hoi Fiona,

Toen ik alleen mijn Dokus had schreeuwde zo ook veel meer dan toen ik de rest erbij kreeg. Nu fluiten ze net als bij Marianne wat om indruk te maken, maar het echte krijsen is toch over. Alleen heeft onze Henkie nu de gewoonte om om 11 uur 's avonds nog even een slaapliedje te riedelen. De rest kijkt dan verstoord om zich heen of ie niet op kan houden.
Maar ik moet zeggen dat ik of veel geluk heb met mijn valkjes of me er niet bewust van ben dat ze veel krijsen ofzo.
De bovenburen hebben al wel eens gezegd dat ze de vogels horen als ze wakker worden in de ochtend, maar dat is nu ook over omdat het later licht wordt. Tegen de tijd dat ze nu beginnen is iedereen al naar het werk.

Ik hoop dat je een leuk vriendje kan vinden voor je valkje. laat even weten hoe het er dan mee gaat.

groetjes,

Theetje

Fiona

Bedankt voor jullie reacties. Mijn man is nog niet overtuigd, hij gelooft het niet. Tsja en je moet er toch 1 kopen , je kunt er moeilijk 1 lenen  :D
Toch nog eens goed op um inpraten :-)

Groetjes, Fiona

Fiona

ooh foto nog gemaakt van de week van Pico!

Paul

Hoi Fiona,

Ik heb hier zelf 20 valkjes en die zijn over het algemeen erg rustig.
Ze hebben natuurlijk wel eens hun kwetteruurtje maar voor de rest hoor je ze amper hoor.
En zeker geen hard gekrijs dat je het buiten hoort.
Een tweede valkje is dus best een goede oplossing.
Als je er een hele jonge bij zet gaat het vaak goed omdat Pico dan eerst zijn vaderinstinct laat werken en misschien zelf de jonge valk nog helpt met eten :-)
Als ie dan ouder word zijn ze al gewend en gaat het verder prima.
Twee mannen bij elkaar kan ook heel erg goed gaan hoor ik heb in de kamervolliere ook meer mannen dan poppen en het gaat heel goed over het algemeen.
Natuurlijk happen ze wel eens naar elkaar maar echt vechten gelukkig niet.
Veel succes naar het zoeken van een geschikte partner voor Pico :-)
Ik heb ook wel eens twee mannen gehad die zaten te paren dus die gedragen zich dan echt als een koppeltje.

Groetjes, Paul

mastolk

Hoi Fiona.

Mijn valkjes (k'heb er 5) zijn over het algemeen ook best heel stil. Af en toe idd een kletspoosje maar verder niet.
En wat betreft je man...als hij een keer aangestoken is met het valkjesvirus  :) dan wil hij ook niet meer anders hoor. Mijn man wilde altijd een hond..ik een vogel (ik ben overdag thuis hij niet, en ik kan ivm spierziekte niet met een hond lopen  :'() nou ik heb mijn vogel Pino gekregen. Maar toen...ach een is zo zielig. Hij vond het niet echt nodig...maar goed omgekletst..toch maar gedaan. En nu kwam hij vorige week zelf met een valkje voor me aan. Hij had ze zien zitten in de dierenwinkel teveel in een kooitje en Kuifje was al tam maar zat bij wilden. HEt is een heeeeel mooi valkje. Hij keek er echt zo bij toen hij hem gaf..ach ik vind ze nix aan hoor...ik doe het voor jou.  ;D  ;D ja ja...hij is zelf ook verslaafd! Echt leuk hoor. Dus hopen dat het bij jou man ook nog komt.

Groetjes MArgrietha

Fiona

Hoi Paul en  Margrietha ,
ompraten naar 2 lukt me misschien nog net :-) Hij vindt Pico heel leuk hoor, en vooral als hij los loopt en bij ons zit. Maar nu hij zo schreeuwt vindt hij het wat minder.
Maar dat is dan op zo'n moment van de dag, eten koken, tv aan, kind vervelend, pico krijssen :-( Tsja.
Maar Pico maakt over het alg. wel veel herrie en ik denk zelf ook dat een kameraadje erbij wel leuk is.
Ik heb al rondgesnuffeld en iemand gevonden met jonkies van 7 wkn die nog niet zelfstandig eten. Hoe lang duurt dit ong. (gemiddeld dan verschilt natuurlijk) Pico was 8 weken toen ik hem kreeg en at zelfstandig.
Dan heb ik ook nog iemand gemaild (via dit forum) die wat oudere heeft.
Geen idee wat beter is...?
Groetjes, Fiona

mastolk

Hoi Fiona.

Als het goed is moet een valkje van 7 weken echt al zelfstandig eten. Normaal eten ze met een week of 5-6 zelfstandig of zaadjes met een beetje bijvoeding. Beetje vreemd dus...maar goed...misschien hebben de mensen langer gewacht met aanbieden van zaadjes.
Als ik jou was zou ik er een jong bij zetten. Volgens mij heeft Paul al iets erover gezegd ff kijken moment.. Ja..hij heeft idd iets geschreven dat je beter een jong kunt nemen omdat Pico dan misschien wel 'vadertje' gaat spelen over het jong. En hem sneller accepteert. Ik heb zelf ook de ervaring dat we Pino hadden (hij was toen ongeveer 5 maandjes) en Ieniemienie erbij haalden (5 weken) en ze heel snel wenden. En Ieniemienie alles van Pino afkeek, en Pino echt heel 'volwassen' opeens deed. Heel grappig gezicht.
Dus mijn advies.....neem er een jonge bij. Maar ongeveer van een week of 10 kan ook best hoor!!
Hopelijk gaat het schreeuwen dan beter. Ik heb hier trouwens 5 valkjes zitten...waarvan ik niet weet van allemaal wat het is. Sien is zeker een vrouwtje, Pino denk ik ook (weinig krijsen, en nu in de rui geen gele kop -is wildkleur-, Taco is een man...en Kuifje en Elmo!? Nog geen idee). Dus echt per definitie man en pop bij elkaar, en man-man niet....nee...daar kan ik niet echt over meepraten. Voro mij geeft het niets..zoveel herrie maken ze niet :).
Groetjes Margrietha

Fiona

Hi Margrietha, ja ze zijn ong. 7 weken en eten nog niet zelfstandig. Ze heeft witte en grijze.
Ik dacht zelf ook dat ze met 5-6 weken toch wel zelfstandig aten vandaar mijn vraag. Een paar dagen kan ik wel aan omdat ik momenteel thuis ben, daarna moet ik weer aan de slag, dus minder tijd voor het voeren en dat wil ik niet.
Er is op dit moment weinig in de buurt bij me helaas.

Het is inderdaad afwachten wat het is, bij pico weten we het omdat hij dus ons deuntje na fluit.
Yipppppie via Msn heb ik mijn man overgehaald!!!!
Ik heb jullie argumenten gepast naar hem, en hij is overtuigd. Mijn dank is groot ! :-)

mastolk

HOi Fiona,

Mooi dat je je man hebt overgehaald!! GEFELICITEERD :)
Als ik jou was zou ik marktplaats goed in de gaten houden en deze site voor jonge valkjes...en kwekers op deze site zoeken die een beetje bij jou in de buurt zitten. Succes met zoeken..en hopelijk heeft Pico er snel een maatje bij!

DOEI! Margrietha