5 mei 2025, 07:39:45

Edward, Apple en ...?

Gestart door Bittersweet, 20 mei 2008, 23:29:01

« vorige - volgende »

Bittersweet

20 mei 2008, 23:29:01 Last Edit: 27 mei 2008, 13:58:09 by Bittersweet
Hallo allemaal!

Ook ik heb, met oog op de uitbreiding die eraan komt, besloten om ook maar een dagboekje te beginnen. :)

Laat ik maar helemaal bij het begin beginnen...
Toen ik klein was heb ik de meest uiteenlopende soorten dieren gehad. Het was een ware dierentuin bij ons, en omdat ik al mijn dieren zelf verzorgde, kreeg ik moeders elke keer weer zo gek dat er een beestje bij kwam. Was het niet uit de dierenwinkel, dan vond ik er wel weer een op straat. ::)
Wat ik nooit heb mogen hebben, maar altijd heb gewild, was een vogeltje. Mijn moeder vond vogels in een kooitje zielig, dus heb ik altijd als antwoord gekregen dat ik dat maar moest doen als ik op mijzelf woonde.

Een paar weken na mijn 18e verjaardag ben ik uit huis gegaan, en heb bij mijn toenmalige vriend gelogeerd tot ik mijn eigen huisje had gevonden. Dit was een leuk eengezinswoninkje dat ik, omdat het anti-kraak was, mákkelijk kon betalen. Er was alleen één nadeel: Ik mocht geen huisdieren houden. De cavia's waren nog nét acceptabel, maar de rest mocht er niet in. Bij mijn inschrijving heb ik natuurlijk netjes ja en amen gezegd, maar na twee weken had ik besloten dat ze een loopneus konden krijgen, en ben ik in Poortvliet mijn Siamese kater op gaan halen. Een kat maakt niet veel lawaai, en kan bij een controle gewoon even naar buiten. Een paar maanden later volgden slangen, ook al een tijd een droom van me, en de terraria waren zó opgesteld dat ze bij een controle niet op zouden vallen. Valkjes moesten maar even wachten, want die zouden ze kunnen horen...

Maar 15 Januari 2008 moest ik verhuizen, en ditmaal zou het een écht huisje worden. Bij de makelaar heb ik wel twintig keer gevraagd of ik huisdieren mocht houden, en dat was absoluut geen probleem.
Toen ik eenmaal gesettled was in mijn nieuwe huisje, zat ik op een avond Marktplaats af te speuren op zoek naar een mooie dame voor een van mijn slangen, en vond per toeval een advertentie over een valkparkietje die zo snel mogelijk weg moest. Dit bleek hier om de hoek te zijn. Omdat ik een impulsaankoop wilde voorkomen heb ik de advertentie weggeklikt, maar na anderhalve week bleef het zo aan mij knagen dat ik de advertentie nog een keer heb opgezocht, en hij stond er nog steeds! Ik was er heilig van overtuigd dat hij al verkocht was, maar heb toen toch maar besloten de eigenaar te bellen, al was het maar om te horen dat hij weg was en ik het van me af kon zetten. Maar hij was er nog! Nog geen 10 minuten later stond ik in hun woonkamer te kijken naar een valkparkietje wat er werkelijk niet uit zag.
De eigenaar vertelde mij dat het maatje van Edward was overleden, en dat hij sindsdien slecht at, waardoor ze hem uit de voliere naar binnen hebben gehaald. Mevrouw was echter allergisch, dus konden ze hem eigenlijk ook niet de aandacht geven die hij verdiende. Ik had enorm met het beestje te doen, maar ben toch zonder hem naar huis gegaan. 's Avonds heb ik na veel overleg met mijn vriend toch besloten hem op te halen, dus die avond nog zijn we in de auto gesprongen om hem op te halen.

Edward in zijn kooi
19.03.2008

Wij hebben hem Edward Lars Burton genoemd. Hij heeft deze ellenlange koninklijke naam te danken aan het feit dat wij niet konden kiezen tussen de namen Edward, Lars en Burton, dus is het dit maar geworden. Wij noemen hem trouwens gewoon Edward.

Hij was vreselijk schuw, maar draaide na een week flink bij.
Ik las hem dagelijks voor, kletste tegen hem, en probeerde hem trosgierst te voeren. Binnen de kortste keren zat hij trosgierst tussen mijn vingers uit te peuteren. Zó lief!
Na zijn laatste (van in totaal twee) "ontsnappingen" wil hij niets meer van mij weten. Ik vind dit heel jammer, maar blijf uiteraard volhouden. Hij trekt vast wel weer bij.

Omdat ik binnenkort weer ga werken, en ik het zielig vond als Edward dan de hele dag alleen zou zijn, besloot ik dat er maar een vriendinnetje moest komen. Mijn oog was gevallen op een lutino valkje, maar toen ik de eigenaresse mailde bleek deze al te zijn gereserveerd. Enkele weken later kreeg ik weer een mailtje van haar dat de koop niet door was gegaan dus of ik nog interesse had. Natuurlijk had ik nog interesse! Ik heb gelijk een afspraak gemaakt, en op 06.05 ben ik mijn lieve Dharma op gaan halen.

Oh, wat een scheetje was dat! De ochtend na dat ik haar op heb gehaald zat ze al op mijn hand, en heeft sindsdien ook dagelijks lekker een paar keer los gevlogen in huis. Na een week waren we ontzettend gewend aan elkaar, en als ik de gordijnen dicht deed klom ze al direct naar het deurtje van haar kooi en sprong werkelijk om mijn hand. Kroelen vond ze heerlijk, en lekker met mijn haar spelen (of met de gitaar, maar dat mocht niet, dus dat was het leukst!). Alleen zat ze er heel raar bij en eten wilde ze niet echt. Groenvoer? Jammie! Zaad? Eivoer? Bleeeh!
(Ze heeft me zelfs een ochtend vreselijk laten schrikken, omdat ik haar helemaal rood en verkleefd terugvond. Had madam gewoon lekker zitten klieren met de aardbeien. Fijn. ::) ;D)
Maargoed, Dharma is op de nacht van 17 op 18 Mei helaas toch overleden.

Ik vind het nog steeds heel erg naar, en ben maandag dan ook, zoals sommigen van jullie misschien weten, druk op zoek gegaan naar een "nieuw" valkje.

Dit leek eerst niks te gaan worden, maar vond per toeval de site van Mandy, en daar stond een scheet van een valkparkietje te koop. Een lutino popje, uit het nest van Adam & Eva. Ik was gelijk verkocht, maar mijn vriend vond het toch wel érg ver rijden, dus sputterde wat tegen.

Practisch tegelijkertijd kreeg ik een mailtje van Manja dat ze een nestje had, waar cinnamon en/of geparelde popjes in zouden zitten. Ook vreselijk mooi.

Shit. Wat doen we nu? Ik vond ze allebei vreselijk leuk, dus wat gaan we doen.
Na overleg met mijn vriend zijn we tot een in mijn ogen prima oplossing gekomen: Ik "mag" ze allebei!
Ik heb genoeg kooien staan om ze de eerste tijd apart te houden, en de grootste kooi is ruim genoeg voor een trio.
Sowieso zitten er een paar weken tussen het ophalen van beide valkje, dus dat leek ons helemaal ideaal.

Ik kan haast niet wachten tot ik ze op kan komen halen! Ik vind het echt superspannend!
Nou nog twee leuke namen verzinnen natuurlijk... Suggesties zijn meer dan welkom!

Zo, mijn excuses voor dit ellenlange gezever, I got a bit carried away. Maar ik ben het in ieder geval kwijt. ;) :P

Groetjes,
Maaren

trienke

Hoi

Wat leuk zeg dat je nu ook een dagboekje bent begonnen, ik zal het proberen blijven volgen :D

Groetjes Trienke

Kimm

hoi maaren,

wat een leuk verhaal heb je. behalve van dharma dan, dat is nog steeds verdrietig.
leuk hoor dat je nu beide valkjes mag hebben. geweldig. en edward is ook een lieverdje!!!

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Wilma1

Een lang, maar leuk verhaal om te lezen en zeg maar néé dan "mag" je er twee  bij ;D

Hopelijk mag je snel genieten van je drietal  ;)

Een kennis van ons heeft ook slangen, o.a een BOA, van zo'n 4 meter, een albino en nog een paar... best mooi, maar dat eten geven vind ik "niks" zo zielig, maar thats een slangenlife  :-\ Ze eten nu eenmaal geen brokjes  :P

:D Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Bittersweet

Dankjulliewel voor jullie reacties!
Ik houd jullie uiteraard op de hoogte. :)

Ik vind het zó leuk, ik kan gewoon bijna nergens anders meer aan denken. :P

Hoi Wilma,

Een boa van 4 meter? Dat is niet niks!
Daar zou ik zelf niet aan beginnen denk ik. Er komt eind van het seizoen wel een Boa constrictor imperator bij die tussen 2 en 3 meter word, maar groter hoef van mij toch echt niet. De grootste die ik hier heb word 3.3 meter, maar dat zijn allemaal afmetingen die relatief ongevaarlijk blijven.
Ik heb hier twee keer een ontsnapping gehad, 1 keer vonden we hem binnen een kwartier terug, de tweede keer heeft het een week geduurd. Ik was toen toch wel blij dat het een slangetje was van net aan de meter, dus volstrekt ongevaarlijk voor mij en de rest van de beestenboel. Ik zou geen huisdier willen waar ik bang voor moet zijn.

En het voeren... ja, dat is ook niet mijn favoriete punt. Helaas eten ze geen brokjes inderdaad. Maarja... aan de andere kant... er zitten enorm veel dieren in de bioindustrie die geen leven hebben voor óns eten, dus als ik zou mogen kiezen zou ik toch liever een voedermuisje zijn.
Dit maakt het allemaal niet goed natuurlijk, maar ook slangen moeten eten...

Groetjes,
Maaren

lynette

21 mei 2008, 16:54:50 #5 Last Edit: 21 mei 2008, 16:58:01 by LyNNy
Hoi Hoi

wat leuk dat je een dagboekje heb geopend
wat een leuk verhaal  ;D minder van Dharma  :(
Ik ga je boekje zeker proberen te volgen
waneer mag je de valkjes halen?

hier de namenpagina van het forum mischien vind je hier wat op:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/namen.htm

Groetjes Lynette

Kweekseizoen 2012 is bijna begonnen

Mara

Hoi Maaren

Ow jee...slangen...ik weet niet of ik ooit bij iemand naar binnen zou stappen die slangen heeft. Maar goed, dat is ander verhaal maar ik vind het wel knap dat je ze houdt hoor.

Leuk verhaal, jammer van Dharma natuurlijk, maar helaas gebeuren die dingen ook en kun je er niets tegen doen.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe valkjes. Heb je meer foto's van Edward L. Burton. Wat een naam zeg, maar wel leuk.  ;D Ben volgens mij nog nooit een valkje tegen gekomen met drie namen.

Mara

Gerdy

Hoi,

Wat leuk dat je ook een dagboekje bent begonnen..heb je al enig idee wanneer je de twee lieverds mag ophalen?

gr gerdy

Wilma1

22 mei 2008, 09:47:20 #8 Last Edit: 22 mei 2008, 21:16:29 by Wilma1
Je hebt wel gelijk, zo'n leven is idd niet echt waardevol  :-\ Ka (de boa) kan ook 3.50m zijn hoor, maar hij was klein dat ze hem kochten en ik heb er foto's van dat ik héél dapper hem om mijn nek heb, een heel gewicht!  :o en in bad heb gedaan  ;D en ik dacht altijd ... glibberig... maar het voelt als een handtas  ;D

Maar we gaan off topic en dat mag hier niet, je kunt ook nog een andere dieren boekje aanmaken!  ::) :-\

;) Wilma

Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Dierenfreackske

Hoi hoi , leuk dat je een dagboekje bij houd hoor ! Wat een mooie en koninklijke naam inderdaad , wel lang en moeilijk voor me om dat te onthouden he , hihi !

Wat een mooi valke heb je ook , en je gaat er nog twee bij halen ? Leuk !   Grtjs Ann 8)

Bittersweet

Mijn nieuwe oogapple is thuis!

Gisteravond mochten Tobias (mijn vriend) en ik haar eindelijk ophalen bij Mandy. We hebben "maar" een weekje hoeven wachten, maar voor mij voelde het als een eeuwigheid.
Tobias vindt de vogels ook heel leuk, maar heeft er toch veel minder mee dan ik (ik krijg 'm nog wel zo ver...;)), maar ook hij was er blij mee, want dan was hij eindelijk van mijn gezeur af, haha!

Maargoed. Gisteravond hebben we dus een halve wereldreis afgelegd om haar te gaan halen. We waren te laat, omdat ik dacht dat we zonder sTOMsTOM wel zouden redden. Niet echt dus. Gelukkig hadden we de GPS wel bij ons, dus bleef de schade redelijk beperkt tot een half uur na de afgesproken tijd. Ik kon mezelf wel schieten, want ik heb er een ontzettende hekel aan om te laat te komen. Maarja, niks meer aan te doen.

Na een rondleiding door Mandy's dierentuin (oooh, haar bulldog is zooooo leuk!) en de voliere te hebben bewonderd (echt héél gaaf!) kreeg ik dan voor het eerst mijn valkje te zien, en ze was mooi! Papa Adam had wel wat veertjes uit haar kuifje getrokken, maar dat groeit alweer terug.

Omdat dit valkje niet handtam was gemaakt en nogal onstuimig was, hebben we besloten haar de eerste keer te knippen, dus we hebben ook mogen zien hoe dat in zijn werk gaat. (Viel ons nog reuze mee trouwens... ik had verwacht dat het een vreselijk karwei zou zijn).

Wat ik echt heel leuk vond, is dat we een geboortecertificaat met alle gegevens van het vogeltje meekregen, een cd met babyfoto's, en zelfs het eitje waar ze uit is gekropen! Dat vind ik toch wel heel leuk en bijzonder om te hebben!

Toen we thuis waren hebben we haar in haar kooi gezet, en voor de rest lekker met rust gelaten. Het was al redelijk laat, en zo'n dagje is ook niet niks natuurlijk! Dit is dan ook de reden dat ik nog geen foto's heb kunnen maken, want ik wilde niet nu weer ineens een camera in haar gezichtje duwen. Vanavond zal ik een eerste poging tot foto's wagen.

Ze heet overigens Apple. :)

Vandaag ben ik al twee keer lekker met haar bezig geweest, en ik vind het zó'n schatje! Echt een prinsesje, met haar witte veren en grote kraaloogjes. Ze is ook heel dapper, want de tweede keer stapte ze al op mijn vinger alsof ze nooit anders heeft gedaan. Heel erg leuk!

Edward vindt het nog niks, maar dat komt vanzelf wel.

Nu nog een paar weekjes wachten, en dan mag ik mijn andere schatje bij Manja ophalen, dan is mijn bende compleet.
Ook voor dit valkje zijn we natuurlijk hard aan het brainstormen hoe ze zou gaan heten, en ik twijfel nu tussen Emily en Tardis. Wat vinden jullie? Edward, Apple en ...?

Maargoed, vanavond volgen foto's, en dan zal ik gelijk nog wat foto's van Edward proberen te maken. Edward vindt het meestal maar niks, zo'n camera in de buurt, dus ik hoop dat het lukt!

Groetjes,
Maaren

Kimm

hoi maaren,

gefeliciteerd met apple! wat een leuke naam. ik vind trouwens tardis er wel bij passen. vind ik wat aparter. nou meid ik vind het super dat het goed gaat na je verdriet van dharma.
en natuurlijk zijn wij hier benieuwd naar foto;s.

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

lynette

Hoi Hoi

wat leuk dat je eindelijk Apple heb mogen halen
en ik vind de naam Tardis het mooist bij passen.

Ben benieuwd naar de foto's  ;D daar zijn we gek op  ;D

Groetjes Lynette

Kweekseizoen 2012 is bijna begonnen

Bittersweet

Ik heb het heel erg druk gehad met sollicitaties, dus na lange tijd eindelijk een update. Mèt foto's!

De twee zijn aan het overstappen van zaad naar pellets, wat beter verloopt dan ik had durven hopen. Apple eet vanaf dag één netjes haar pellets, en krijgt als traktatie af en toe wat zaad. Edward is er iets minder blij mee, maar eet ze nu al redelijk.

Voor de rest drijven de vogels mij tot waanzin.

Apple en Edward staan momenteel in aparte kamers, omdat meneer toch niet zo'n goede invloed had op de nieuwkomer. Apple was in het begin best lief, maar omdat Edward heel erg begint te blazen als je langs zijn kooi loopt en Apple dit over begon te nemen hebben we besloten ze even te scheiden.

Edward is niet gediend van welke poging tot toenadering dan ook. Als je maar in de buurt van zijn kooi komt, begint hij te blazen, en als je niet snel genoeg opsodemietert bijt hij naar je. Met de hand in de kooi kan helemaal niet meer, want dan raakt hij enorm in paniek. Uiteraard kletsen wij meerdere keren per dag tegen hem, maar het lijkt de boel alleen maar te verslechteren.

Apple ontpopt zich als een ware !@#$. Ze is ont-zet-tend druk, echt alsof ze speed gebruikt én ADHD heeft. Ook zij blaast en bijt naar je als je langs te kooi loopt. Je kan haar wel gewoon uit haar kooi halen, maar bij de kleinste beweging die je maakt begint ze te blazen en te bijten. Ze eet ook trosgierst uit de hand, maar dan op een hele vinnige manier, en als je het waagt het weg te halen begint ze te bijten. In het begin was het bijten nog te doen, maar ze begint nu echt door te bijten.
Alleen op mijn schouder is ze rustig, maar dat heb ik liever niet, omdat ik weet dat ze nogal eens venijnig bijt.

Het zal allemaal wel goedkomen hoor, en ik ben nog steeds gék op mijn vogeltjes, dus we blijven proberen.
Ik vind het alleen heel jammer dat het niet zo gaat als dat ik gehoopt had.

Tips zijn uiteraard welkom! :)

Tot slot nog even zoals beloofd twee foto'tjes, van mijn vriend en Apple:

En maar vol blijven houden dat hij "niets hééft" met de vogels. Tuurlijk... Geloof je het zelf? :P ^^

Ik houd jullie op de hoogte. :)

Groetjes,
Maaren

Mara

Hoi Maaren

Haha, ik ken dat hoor wat jij zegt, blijven ontkennen dat ze valkjes leuk vinden.  ;D

Tja, is je valkje Apple misschien aan het puberen?

Leuke foto's.

Mara