3 mei 2025, 19:49:58

Leeftijd

Gestart door yoyo, 5 september 2007, 10:25:05

« vorige - volgende »

yoyo

Gisteren kwam een valkparkiet bij ons aangevlogen, hebben hem binnen genomen maar zouden de leeftijd willen weten, is er een manier waarop je dit kunt bepalen? Hij heeft geen ring.

Rianne

Hoi,

zonder ring is dit moeilijk te bepalen. Heb je al op marktplaats gekeken of er een valkparkiet vermist wordt? Ook kun je het valkje opgeven bij Amevedi, er is vast wel iemand die hem mist. :)

yoyo

Valkje werd opgegeven bij alles wat mogelijk was.

Ik weet dus absoluut niet hoe oud hij is en of hij tam is of niet. Soms verdraagt ie het als ik mijn hand op zijn kooi leg, soms kruipt hij ervan weg. Hij wil geen trosgierst eten, ligt al 2 dagen in zijn kooi en heeft er nog niet van gegeten. Hij lijkt soms gestresst als iemand in de kamer komt... Aan de andere kant gaat ie wel fluiten als ik 2m verder in de zetel zit ofzo.
Aangezien ik niet weet of hij tam is of niet, wil ik hem niet laten rond vliegen in onze living. Ik vind dat wel heel spijtig want zo krijgt hij niet wat hij nodig heeft.

Wat zouden jullie doen?

danielle

Het zal denk ik wel een tijdje duren voor het valkje zich helemaal op zijn gemak voelt. Misschien dat hij ook nog uitgeput is van misschien wel de lange reis die hij heeft meegemaakt..
Ik zal hem als ik jou was nog zoveel mogelijk rust geven en later (als hij wat meer op zijn gemak voelt) volgens de stappenplan gaan werken van onderstaande link. Op deze manier zul je er ook snel achter komen of het een tam valkje is of niet.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Succes ermee!

Groetjes Danielle

Sanna

Als je het idee krijgt dat hij alleen maar super-gestresst raakt van het proberen tam te maken, kan het ook makkelijk zijn dat het een voliere-vogel is die ergens is weggevlogen en dat het beestje zich veel gelukkiger voelt in een grote voliere met veel soortgenootjes. Als je zelf geen buitenvoliere hebt zou je eventueel een ander huisje voor hem kunnen zoeken via het board Herplaatsing wanneer er niemand reageert op de als vermist opgegeven vogel.

Groetjes, Sanna