Spikey en zijn kindjes Fientje en Bailey

Gestart door danielle, 29 maart 2009, 10:35:09

« vorige - volgende »

danielle

29 maart 2009, 10:35:09 Last Edit: 1 september 2012, 14:38:55 by danielle
Hallo allemaal,

Ik vind het nu een goed tijdstip om te beginnen met een nieuw dagboekje. Een boekje voor mijn twee valkparkieten, Izzie & Spikey. Mijn dagboekje hiervoor ben ik begonnen met het schrijven over mijn eerste valkparkiet Tommie. Tommie is helaas nog net geen jaar geworden, omdat hij is overleden aan de megabacterie. Hij heeft nog wel 1,5 maand kunnen optrekken met z'n vriendinnetje Izzie, wat liefde op het eerste gezicht was. Bij mijn andere vogels heeft de megabacterie gelukkig geen vat gehad door de preventieve medicijnen die ze hebben gekregen.
Ik zal nu wat vertellen over mijn twee valkjes.

Izzie, geboren op 6 juli 2007.
Ik zag in het dagboekje van Marlies een foto van toen Izzie klein was en was meteen verliefd. Na lang nadenken had ik toch besloten om een vriendinnetje voor mijn eerste valkje Tommie. Mijn keuze was op Izzie gevallen. Na de vakantie kon ik haar dan eindelijk ophalen. Izzie zat in de buitenvolière en moest gevangen worden. Als baby valkje was ze wel veel in de hand genomen maar nadat ze de weg in de volière had gevonden, kwam ze niet meer bij je zitten. Het zou dus nog een hele klus worden om haar tam te krijgen, dacht ik. Maar verbazend genoeg ging het heel vlot. Met behulp van het stappenplan op dit forum, kwam ze na een week keurig op mijn vinger stappen. Na die week is ze dan ook verhuisd naar de kooi van Tommie. Ze gingen meteen met elkaar kroelen en konden meteen niet meer zonder elkaar. Nadat Tommie was overleden heeft ze een week heel hard gekrijst. En het tamme was er ook helemaal af. Eerlijk gezegd wist ik even niet meer wat ik met haar moest beginnen. Ik kon haar met moeite in de kooi krijgen en het was erg frustrerend om te zien dat ze zo van slag was. En toen kwam er na een week opeens een ommekeer. Ze zat op mijn schouder en liet per ongeluk een knuffel van mij toe. Dit vond ze zo lekker dat ze zich vanaf toen de hele tijd wou laten kroelen. Ook het schreeuwen was voorbij....... Ze had mij als haar maatje geaccepteerd. In een keer was ze een super tam valkje. En ook nu nog wil ze het liefst de hele dag gekroeld worden en vindt ze het heerlijk om bij mij te zitten. Ze heeft nu al een jaar een valkjes vriendje, Spikey. Ook dit ging vanaf het begin al goed. Niet dat ze elkaar vanaf het begin al kroelde, maar ze zaten elkaar ook niet in de weg. Langzaam aan zijn ze steeds dikkere maatjes geworden en is het zelf echt een koppel geworden.

Spikey, geboren op 14 februari 2008
Ik had besloten om weer een maatje voor Izzie te zoeken en ging de dagboekjes hier op het forum af om te kijken of iemand een lief baby valkje had. Ik werd vrijwel meteen verliefd op een wildkleur valkje bij Petra in het dagboekje. Voordat ik Spikey ophaalde ben ik alvast een keer langs geweest om te kijken. Wouw wat was hij lief en bleef hij keurig op mijn vinger zitten. Spikey hoefde ik ook helemaal niet meer tam te maken en kon ik meteen uit zijn kooi halen. Na een paar weken floot hij al het bouwvakkerliedje en na 4 maanden liet hij zien dat hij al kon wipwappen met Izzie. Ja die Spikey is altijd een snelle vogel geweest. Altijd op ontdekkingsreis. Hij heeft ook geen rust in zijn pootjes, hij wil eigenlijk de hele dag spelen. Poetsen en slapen doet hij snel tussendoor, want daar heeft hij eigenlijk geen tijd voor.  Het is ook echt een clown en maakt iedereen aan het lachen. Hij is gek op aandacht en zit ook heel graag bij je. Kroelen, ja je kunt het misschien al raden..... daar heeft hij natuurlijk geen tijd en geduld voor.

Naast Izzie en Spikey heb ik nog twee grasparkieten, Sammie en Sjimmie.

Groetjes van Danielle

danielle

En nu is het dan eindelijk zo ver. Izzie en SPikey hebben gister in de na middag een blok gekregen. Ze mogen gaan proberen om voor het eerst een nestje te krijgen. Ze waren de laatste weken al erg broeds. Spikey hield niet meer op met zingen en ze waren veel op de grond aan het scharrelen. Ze hebben nu de goeie leeftijd, dus ik ben erg benieuwd of het hun gaat lukken. Het wipwappen lukt al goed, maar ik moet wel zeggen dat ik ze het de afgelopen maand niet meer heb zien doen, dus ik hoop dat ze het nu weer gaan oppakken.
Gister avond hebben ze het blok van de buiten kant geïnspecteerd. Deze ochtend is Izzie al druk bezig in het blok. Ze is alle beukensnipper goed aan het 'herordenen. Spikey komt er ook af en toe bij. Als ik het blok open doe is Izzie het blok al goed aan het verdedigen. Ik ben benieuwd hoe snel het eerste eitje gaat komen en of ze weer gaan wipwappen.
Deze jongen kunnen ze krijgen:

-----------------------------------------------------------------
Moeder:bont cinnamon gepareld
Vader:wildkleur split voor {X1:  lutino} {X2: cinnamon gepareld}

man afkomst:
50% wildkleur split voor bont {X1:  lutino} {X2: cinnamon gepareld}
50% cinnamon gepareld split voor bont

pop afkomst:
50% lutino split voor bont
50% cinnamon gepareld split voor bont

Of...

Moeder:bont cinnamon gepareld
Vader:wildkleur split voor bont {X1:  lutino} {X2: cinnamon gepareld}

man afkomst:
25% wildkleur split voor bont {X1:  lutino} {X2: cinnamon gepareld}
25% cinnamon gepareld split voor bont
25% bont split voor {X1:  lutino} {X2: cinnamon gepareld}
25% bont cinnamon gepareld

pop afkomst:
25% lutino split voor bont
25% cinnamon gepareld split voor bont
25% bont lutino
25% bont cinnamon gepareld
-----------------------------------------------------------------

Groetjes Danielle

Anke

Hoi,
Wat leuk dat je valkjes een blok hebben gekregen :)
Hopelijk gaan ze vlug een nestje beginnen.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Dierenfreackske

Hoi Danielle, ik heb je boekje gevonden en ga je hier ook weer volgen , wat gaaf dat je een blok hebt gehangen voor je valkjes, ik hoop dat het allemaal heel goed gaat en je heerlijk mooie en lieve schattige donsjes krijgt, alvast veel succes met je nieuwe boekje en nestje, grtjs Ann

Diaantje

Hoi Danielle,

Spannend hoor een blok!!!
Ik ben ook heel benieuwd of het gaat lukken,maar denk wel dat het goed komt....
Ik zag trouwens via proidee.nl ( zijn allemaal nieuwe utivindingen) dat je een speciale camera hebt die je dus in het blok kan hangen, zodat je ze via je computer kunt volgen...
Dat leek mij zo super leuk!!!! misschien iets voor jou?

groetjes

Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.

♪ Marlies

Hoi Daniëlle, ;D

Ook ik heb je boekje weer gevonden.

Ben heel benieuwd naar de jongen van Izzie en Spikey.
Hopelijk is Spikey ook nog split bont, dan kun je dus wel hele mooie jongen krijgen. :o

Succes !!

Groetjes Marlies ;)

danielle

Hoi Anke,
Ja leuk he  :D . Ik denk dat je nog wel weet hoe spannend zo'n eerst nestje is.

HOi Ann,
Dank je wel. Ik hoop ook echt dat alles goed gaat verlopen. Leuk dat je me ook hier gaat volgen.

Hoi Diaantje
Ja ik vind het ook echt zo spannend, eigenlijk te spannend  :-[.  ::)
Je hebt gelijk dat zo'n webcam echt iets voor mij is. Ik heb nu een alternatief ervan. ik heb aan de zijkant van het blok een gaatje gemaakt waar de lens van een videocamera doorheen kan kijken en daarnaast 2 ledlampjes. Dit geeft een klein beetje licht, zodat de beelden ook te zien zijn. Maar hierdoor kan ik alleen korte opnames maken en het niet de hele dag aanlaten. Het is in ieder geval leuker dan niets. Ik had het geld er niet voor om iets anders aan te schaffen.

Hoi Marlies,
Ja ik hoop ook echt dat Spikey de split bont heeft. Als er dan een bonte lutino uitkomt, dan zou ik deze wel graag willen houden. Of een bonte. Alleen als ik een bonte houd dan heb ik 2 mannen en 1 vrouwtje dus dat gaat niet echt.

--------------------------------------------------------------
Het gaat hier erg goed.
Izzie en SPikey zijn het blok grondig aan het inspecteren. Ze zitten er heel veel in, ook heel mooi om en om. Heel af en toe zitten ze er met hun tweeen in.
En gister heb ik ze goed zien wipwappen, heel beheerst  ;D.
Ze blijven ook de hele tijd in de buurt van het blok, alsof de rest van de kooi niet meer bestaat.
Ik vind het echt zo grappig om te zien. Je hangt een blok in de kooi en hierdoor verandert in een keer hun gedrag. Echt bijzonder vind ik dat. Ik kan er ook echt uren naar kijken.

Groetjes Daniellle

Dierenfreackske

Hoi Danielle;  leuk dat ze het blok zo inspecteren en er al gewoon in zitten met z'n tweetjes , hihi! Dat komt vast goed, grtjs Ann

Sally

Hoi danielle,

Wat leuk, een nieuw boekje! ;D
Ik wist da natuurlijk al dat dat ging komen. Hihi. Heb keurig mijn mond gehouden he  ;).

Ik kom je hier weer helemaal volgen hoor, vind het super spannend bij jou, benieuwt wanneer er eitjes komen, eerst moeten ze natuurlijk goed wipwappen zodat ze bevrucht zijn.  ;D.

Je hebt Izzie en Spikey ook leuk voorgesteld hoor! Ze zijn prachtig he.!

En is wel grappig om te lezen, wij hebben hetzelfste koppeltje ik bedoel, van 2 dezelfste mutatie's, en toch kunnen ze verschillende jongen krijgen, spannend hoor! ;D

Groetjes Sally

Caroline

Hey meis, ik heb je nieuw boekje gevonden hoor.  :D

Uiteraard kom ik je hier ook weer volgen.  ;)

Gaaf dat Izzie en Spikey eindelijk hun blok hebben.  ::)

Spannend hoor, wel leuk .... we gaan tegelijk op, hier hebben ook sinds vandaag 3 koppeltjes een blok.  ;)

Succes!!!!!!

Groetjesssssssssssss
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

danielle

hallo allemaal,
Hier is het echt spannend  :D . Izzie en Spikey zijn druk bezig in het blok. Ik heb net een filmpje gemaakt hoe ze in het blok bezig zijn. Echt super grappig. Je zag ze in heb begin nog wel wat naar de lens kijken, maar na een tijdje gingen ze gewoon weer rustig hun eigen gang. Morgen ga ik er stukjes uitknippen en zal het dan hier in mijn dagboekje plakken. De camera werkt in ieder geval perfect  ;D .

Verder verwen ik hun extra. Gister hadden ze soepgroenten gekregen en brood en dat aten ze met smaak, vooral Izzie at er goed van. Vandaag kregen ze lekker sla. Van de eivoer eten ze niet echt, maar dat zit ook al in de pellets die ze krijgen.

Ik heb ze nog maar een keer goed zien wipwappen, maar misschien doen ze het als ik niet kijk  ??? .

Groetjes van Danielle

danielle

Hier een heel leuk filmpje van hoe Izzie en Spikey het blok aan het inspecteren zijn. Wat werkt de video camera goed he  :D . Het is echt geweldig om te zien, wat er allemaal gebeurt in zo'n blok.

Veel kijkplezier  :)

Klik op onderstaande link om de video te bekijken:
Video: Izzie en Spikey ontdekken het blok

Caroline

Ach, wat gaaf!!!!

Ik duim dat ze snel eitjes hebben.

Succes met de kweek.  :D

Groetjesssssss
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Sally

Leuk filmpje hoor Danielle!
Fijn dat ze zo snel in het blok gaan he, erg leuk om te zien hoe ze erin bezig zijn.
En dat gefluit van Spikey maakt het helemaal af  ;D

danielle

Caroline,
Dank je wel  :D. Leuk he dat ik filmpjes kan maken in het blok. Ik ben benieuwd of we nu tegelijk eitjes gaan krijgen.

Sally,
Leuk dat fluiten van Spikey erbij he! Hoor je hem op het eind niezen?  ;D

---------------------------------------------------
Ik heb ze vandaag al meerdere keren betrapt op wipwappen. Het zijn alleen nogal maffe beestjes, ze gingen elke keer net op een stuk zitten waar niet genoeg ruimte was, zodat het natuurlijk niet echt lukte. Hoe verzinnen ze het he  ??? Nu heb ik deze plek wat verder van de tralies verplaatst en ze deden net voor dat ze het heel goed kunnen  ::) .  Verder zijn ze nog steeds heel druk bezig met het blok, ze krijgen er niet genoeg van.

Groetjes van Danielle