13 mei 2025, 23:09:23

Kooi voor 2 grasjes + 1 valkje

Gestart door Sanne., 30 juni 2007, 10:40:38

« vorige - volgende »

Sanne.

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw  :D

Ik heb momenteel twee grasparkietjes, een mannetje: Robin en een vrouwtje: Simba.
Mijn vogels mogen (bijna) elke avond lekker rondvliegen.

Omdat ik valkparkietjes ook heel erg leuk vind zit ik erover te denken om een valkparkietje aan te schaffen.

Ik heb op 't moment de kooi Ferplast Ibiza Open. De afmetingen van deze kooi zijn: 49,5x30x69 cm (bxdxh)
Ik denk zelf dat deze te klein is om nog een valkje bij te zetten. Wat vinden jullie hiervan?

Nou heb ik alvast gekeken naar andere kooien:
optie 1:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//dieren.marktplaats.nl/hokken-en-kooien-vogels/101292926-grote-vogelkooi-op-voet.html%3Freturn%3DeJwtilEOgjAQRO9CAp%252FQltBoSUPwJo1UIK3sht0oary7Rf2ZvDczzkjzmo1oychGm4y8W89TOzGjqaoA6Jfy6tbAGJ1jKpdY%252FS4lTtht0cpiIEuXgfK6l3l9YvhD5ATPGXfc9k4L1ejdHsnqgz5KkSzck%252BWqUWJcgf2XbjD6GADmtAOl7FWBVmbt%252BwMQnzVP%26df%3D1%26fta%3DeNpV0ttq4zAQBuB3EbTXc5A0ozF5lmJINpi6ONRpmt3Sd18dUst1wEEfsmZ%252BMaNF%252B1pNzX28zy%252B3cV7dkJdg7j4f8Pm4HtY%252Fx9VwuC75NV%252Ft33QZ5rthBApxmP8aa0wIw%252BunPRGc35frKf%252FflvNpfl2WaVjWyej5csByrjd3Gc8nN0z5sNXY3HTMBUdjs
64 cm lang,43 cm diep,83 cmhoog
Kan ik in deze kooi twee grasjes en een valkje huisvesten?
En mocht ik er later nog een valkje bij willen: kunnen er twee grasjes en twee valkjes in?

optie 2:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//dieren.marktplaats.nl/hokken-en-kooien-vogels/82551842-mooie-grote-ferplast-vogelkooi-afm-75x58x32cm.html%3Freturn%3DeJwtilEOgjAQRO9CAp%252FQFmm0DTF4k0YqkFZ2w24UNd7dov5M3psZZ6R5TUZYMrLRJiPvlvNoR2Y0VRUA%252FVxe3RIYo3NM5Ryr36XEEY9rbGXRU0uXnvK6k3l9YvhD5ATPCTdct04L1ejNHsnqvT5IkSzck%252BWqUWJYgP2XbjD4GACmtAOl7FSB7S6z7w8QqzVS%26df%3D1%26fta%3DeNpNkttuwjAMQP8l0niOncRxHPEtqFIZquhUtDJgQ%252Fz7cgVeGvnIjX3sDEJyX4VF%252FXzPu8swryqmUIu6zVvYjOt2%252FRxXgXhe0mc%252By990ivNNgDQ6ivOvGKYAOh6v8oH68L2c9%252Bm8LIf9fFyWKS7rJLg5bW2%252B14o6DYe9ipPYFBpR
Afmetingen: 75cm hoog, 58cm breed en 32cm diep
Kunnen hier twee grasjes en een valkje in?
Kunnen hier twee grasjes en twee valkjes in?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :)

Groetjes Sanne

Nynke

Hoi,

Persoonlijk zal ik twee grasjes en een valkparkiet  niet samen huisvesten.
Hier hebben sommige mensen goed ervaringen mee en sommige hele slechte...
Dus die twee samen zou ik niet doen omdat ik de ervaring heb dat ze het samen niet zo goed kunnen vinden.

Dus misschien moet je dan op zoek gaan naar twee kooien. Één voor twee grasjes en één voor twee valkjes?! ???

Groetjes Nynke

Ivy

Hoi.
Mee eens - koop liever een extra kooi voor een valkje, eentje waar je straks ook een vriendje voor je valkje erin kan zetten.
De eerste kooi kan eventueel wel voor 2 valkjes, maar de tweede vind ik te klein. Diepte moet echt min. 45 cm zijn, dan kunnen ze nog lekker in fladderen. Ik ben zelf eerder voorstander van kamervolieres, maar de eerste kooi is wel een optie als jij zelf geen kamervoliere wil/kan aanschaffen.
Succes!
Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sanne.

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties.

Maar een extra kooi gaat niet omdat mijn grasparkietje Simba dan interesse krijgt in de valkparkiet. En omdat ze er dan niet naar toe kan gaat ze haar staart kapot bijten (dit was ook het geval toen ik een grasparkietje in een kooi ernaast had staan).
Kortom, de grasjes en valkjes moeten bij elkaar.
Ik overweeg nu om de voliere Montana villa casa I te kopen
Deze heeft een afmeting van 60x60x125 (binnengedeelte. Met dakje etc is die 170 cm hoog)
Hoeveel valkjes en grasjes kan ik daar in doen?

Als ik een koppeltje valkjes heb en een koppeltje grasjes kan ik ze dan allebei laten broeden? (is er dan voldoende ruimte?)

Groetjes Sanne

Anke

Hallo,
Kan je een foto plaatsen van de kooi die je bedoelt?
En.... Hier op het forum heb ik al meerdere keren gelezen dat grasjes niet samen kunnen met valkjes als de valkjes jongen hebben. Er staan verhalen van grasjes die de valkenjongen hebben doodgebeten.
Dus denk goed na voordat je grasjes en valkjes samen laat broeden.
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Ivy

Hoi.
Je zou het in zo'n voliere kunnen proberen maar als dat niet goed gaat, zal je ze toch alsnog uit elkaar moeten halen. De afmeting gaat wel voor een koppel valkjes en een koppel grasjes, maar stel dat ze vechten? Wat dan?

Broeden bij elkaar wordt in ieder geval afgeraden dus dan zal je al wel een extra 'broedkooi' moeten hebben.

Succes met je beslissing.
Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

danielle

Ik heb dus 1 valkje en 2 grasjes.
En ik ben dus erg blij dat ik een extra kooi voor mijn valkparkiet
heb gehaald.
Een grasje is echt heel gemeen tegen mijn valkparkiet.
Ik moet ook heel goed op letten als ze samen los zijn.
In een kooi gaat bij mij in ieder geval niet goed.
Mijn valkje moet niets van mijn grasjes weten en anderson ook niet,
alleen pesten vinden ze dan leuk  ;).
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je grasje verliefd gaat
worden op de valkparkiet. Het is een hele ander soort vogel en ik
denk dat hij zich meer aangetrokken blijft voelen met zijn eigen soort.

Succes met je beslissing.

Mara

Hoi Sanne.

Ik zelf heb een buitenvoliere met valkparkieten en grasparkieten samen. Hier gaat het wel goed maar er zijn ook gevallen waar het niet goed gaat. Daarom geef ik als advies, ze apart zetten. Tenzij ze genoeg ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan. Broeden kan helemaal fout gaan maar kan ook goed gaan, maar het is ook niet aan te raden.

Binnen heb ik drie kooien, twee waarin mijn valkjes zitten en eentje voor mijn grasparkiet. Mijn parkietje wipt regelmatig binnen bij de valkjes en als die het er niet mee eens zijn, dan gaan ze sputteren en gaat meneer weer naar zijn eigen kooi.

Maar het algemene advies is dus ze liever niet bij elkaar zetten.

Mara

Sanne.

Hallo allemaal,

ik heb nu een kamervoliere gekocht van 55x55x130 cm.
Is dit genoeg ruimte voor valkjes en grasjes om elkaar te ontwijken? 'k heb wel een extra kooi voor als 't niet goed gaat. En zoiezo mocht ik gaan broeden met de valkjes dan gaan de grasjes gewoon apart :)
'k wil beginnen met een valkje in een aparte kooi. En hem daar dan tam maken. En dan in de kamer langzaam laten wennen aan mijn grasjes. En dan uiteindelijk bij de grasjes in de kamervoliere zetten.

Groetjes Sanne

Rianne

Hoi Sanne,

ik zou het risico niet nemen. 2 grasjes bij elkaar zijn natuurlijk veel sterker en dominanter als 1 valkje.

Sanne.

Hey,

Toch denk ik niet dat mijn grasjes zo dominant zijn. Ik heb een tijdje geleden een zieke en gehandicapte grasparkiet gehad. Het vogeltje was veel kleiner dan die van mij, had spreidpoten, kon niet vliegen etc en mijn grasparkieten gingen haar met z'n twee tegelijk kroelen omdat ze last had van jeukende veertjes. Bij een zwakkere vogel zou je toch ook verwachten dat die wordt weggejaagd? Ze gingen haar zelfs voeren :)

Groetjes Sanne

P.s. 'k heb altijd wel een reserve kooi