12 mei 2025, 22:46:40

Eenzaam?

Gestart door Vyrain, 30 maart 2007, 18:12:40

« vorige - volgende »

Vyrain

Ik heb een valkje van en paar maanden oud (Scaeva). Hij zit in een grote kooi met een grasparkiet popje van 2 jaar(Bab). De ene keer is bab mijn valkje aan het kroelen en de andere keer hebben ze ruzie om bijvoorbeeld het eten. Vinden ze elkaar nu aardig of niet?
Scaeva zit ook heel vaak te roepen en dan klinkt hij heel boos aan het begin zong hij vaak maar dat doet hij nu niet veel meer. Dan zit hij alleen maar 'boos' te roepenen soms ook met zijn hoofd te schudden en te roffelen (dat is toch paargedrag, maar er is helemaal geen valk popje).
Moet ik misschien leuker speelgoed komen. Hij zit altijd aan een spiegeltje aan een metalen 'kettinkje' te trekken en dan vind hij het heel leuk, maar soms wordt hij dan boos op de spiegel. Is dat omdat hij zichzelf ziet en vindt hij de spiegel dan wel of niet leuk (misschien moet ik alleen het kettingstuk in de kooi hangen0.   
Hij is niet tam want ik heb ook niet zo heel veel tijd voor hem en als ik met mijn hand in de kooi wil gaat hij achterin zitten waar ik er niet bij kan en als hij bij Bab zit en ik ga er met mijn hand heen begint ze wild rond te vliegen.
Ik heb wel een snoepstok waar hij gek op is en als ik die aan de punt vasthoud dan gaat hij er heel snel naartoe, maar als ik die verder op mijn hand leg gaat hij meteen snel weer weg.
Vind hij het wel leuk in de kooi? En denk je dat hij ook (ooit) met weinig aandacht tam zou kunnen worden?

Mara

Hoi Vyrain,

Het is natuurlijk het beste om soort bij soort te houden. Maar ik heb binnen dus twee valkjes zitten en een grasje. Hier zit het grasje regelmatig bij de valkjes in de kooi. En dan maken ze of ruzie of ze zitten samen op de stok.

Mara

Riny

Hallo Vyrain
Over het algemeen zijn grasparkieten drukker van karakter, en ook agressiever als valkparkieten.
Mijn persoonlijke mening is dat soort bij soort het beste is,
ze spreken immers dezelfde taal.
Als een parkiet een spiegeltje heeft , gaat hij vaak zijn spiegelbeeld als een partner behandelen.
Dat zou al een deel van het gedrag kunnen verklaren.
Ik geloof niet dat een valkje met weinig aandacht, tam zal worden.
Je krijgt ze juist tam, door er veel aandacht aan te besteden.
Dan bouw je een band op met je huisdier, en schenkt hij jou zijn vertrouwen.
Groetjes Riny