7 mei 2025, 18:25:39

2 eitjes op de bodem in de nachthok

Gestart door lolliefant, 6 maart 2007, 20:07:10

« vorige - volgende »

lolliefant

6 maart 2007, 20:07:10 Last Edit: 6 maart 2007, 20:09:00 by lolliefant
Hoi allmaal

Ik zit met een probleempje.  Ik heb een buitenvoliere met 5 valkparkieten en 2 catharina's.  Er zijn 2 koppeltjes gevormd en de jongste mannetje van de koppels is het probleem nu.  Hij is een jaartje oud en vanmiddag zag ik hem in de binnenhok op de bodem, vlak onder de ingang van de hok zitten en een beetje heen en weer wiegen.  Ik had al de vermoeden dat er eitjes zou liggen.  En ja hoor, tot mijn verbazing lag er al 2 eitjes.  Raar dat ik het gisteren niet zag toen ik de vogels eten gaf. 

Hij is ook ineens heel agresief geworden, geen andere vogel mag de binnenhok naar binnen..... en dat is een probleem, want de voer en water is binnen, en de vogels slaapt ook binnen.  Hij heeft al 2 vogels beseerd, de een zijn poot stuk gebeten, en de catharina, had hij zo te pakken vanmiddag, dat het leek of hij haar wou doden. 

Wat zal ik nu doen.  Moet ik het eitjes maar gelijk weghalen, (maar dan is de kans dat de zijn popje weer eitjes zal liggen)

of maar een of 2 nestblokken hangen in de buitenvoliere?  Heeft het zin de eitjes erin te doen, of niet?  Ik ben alleen bang dat de popje nu steeds op hetzelfde plek wil eitjes liggen, en dan kan geen vogel van mij meer naar binnen.  (het optie om het voer buiten te zetten is er niet.) 

En wat te doen met hem.  Moet ik hem maar apart zetten?  Dat heb ik vanavond wel gedaan, want de andere vogels willen graag eten en naar binnen. 

Ik hoor wel jullie advies 

Groetjes
Marijke

wim roskam

beste lezer , als het mogelijk is hang het blok binnen zo hoog mogelijk , maar zo dat ze er wel op kunnen zitten , leg de eitjes in het blok , waarschijnlijk gaan ze in het blok verder broeden , en anders na een dag of 10 de eitjes uit het blok halen en weggooien , ps doe dit smorgens vroeg , ze zullen de eitjes gaan zoeken , en waarschijnlijk bij het nieuwe blok uitkomen en er in kijken , mogelijk gaan ze dan gelijk verder broeden , groeten wim roskam .

Mara

Hoi Marijke

Ik zou de blokken niet buiten hangen, daar is het nog veel te wisselvallig weer voor. Het kan nog vriezen tot de ijsheiligen. Wat Wim aangeeft is zeker een goede optie.

mara