8 mei 2025, 20:11:10

kweken verplicht?

Gestart door Jeanine, 6 maart 2007, 16:05:41

« vorige - volgende »

Jeanine

Hallo allemaal,
Hier een vraag van mij.Is het verplicht om te kweken met valkparkieten/grasparkieten?Ik heb nl. een kooi in de huiskamer en daar zit een paartje in.Nu wil ik dit graag zo houden dus ben zelf tevreden met dit paartje zo en heb dus ook geen nestkastje in de kooi of zoiets.Kan het nu kwaad als ik dit zo laat voor de rest van mijn parkieten hun leven of is het beter dat ze een keer of meerdere keren eitjes moeten gaan leggen in een broedhokje.Nu zijn ze nog jong moet je weten en rond een jaar oud samen dus is het nog wel vroeg denk ik om te paren.Doe ik er goed aan dat ik dit zo laat nu met zijn twee te blijven?

Monky

Hi Jeanine,

Ik heb 10 valkparkieten waarvan 3 mannetjes en 7 popjes.
Ik ben niet van plan om met ze te kweken ook al paren ze wel. Als ze eieren leggen en het lijkt op broeden, zal ik de eventuele eitjes vervangen door nepperds.
Je moet alleen uitkijken voor legnood als ze het eitje nergens kwijt kunnen en het inhouden.

Maar het is dus helemaal geen probleem en je hoeft ze niet te laten paren... dat doen ze uit zichzelf wel hahaha  :D
Ze hoeven dus geen nestje, maar het mag natuurlijk altijd  ;D

Groetjes,
Monky

Rianne

Hoi Jeanine,

niemand kan jou verplichten om met je vogels te kweken maar ik denk niet dat je je vraag zo bedoeld?
Je vogels zullen straks broeds gedrag gaan vertonen. Hierbij zal ook vast gepaard worden. Dit kan allemaal geen kwaad, let er alleen op dat het popje geen legnood krijgt.
Legnood kan gebeuren als een vogel bijv geen gelegenheid vind om een ei te leggen. Meesten leggen dan een ei op de bodem maar als ze dit niet veilig vinden houden ze het ei vast en kunnen ze daar ernstig verzwakt door raken.
Wat je dan kunt doen is een broedhok ophangen. Er zullen eitjes in gelegd worden, en de kans is groot dat deze bevrucht zijn. Wat je dan doet, is het volgende: Ieder ei dat gelegd word, haal je er uit en vervang je door een nep eitje. Op deze manier zul je geen jongen krijgen.
Een jaar is oud genoeg om eitjes te kunnen en mogen leggen. Natuurlijk kun je je vogels bij elkaar laten. :)

Mara

Hoi Jeanine

Nee hoor, je bent zeker niet verplicht om te kweken met je valkjes. Hier zitten ze nu ook op nep eitjes hoor. Ik heb in totaal 33 vogeltjes buiten zitten.

Mara

Jeanine

Allemaal erg bedankt voor jullie antwoord :), en zo snel ook!Ik zal nu nepeitjes en een broedhokje aan schaffen binnenkort.Op dit moment dekt het mannetje nog niet het popje hoor dus ik kijk dat ook nog even aan eerst. Al maken ze ook geen ruzie ik merk toch nu dat het popje wel :-* wil maar het mannetje nog niet :-X dus.Maar ik weet nu hoe ik het onder controlle moet houden dankzij jullie.Nogmaals erg bedankt! :D en groetjes van mij en mijn parkietjes ;D