Dagboek van Izzie & Spikey. Kan een slot op.

Gestart door danielle, 28 februari 2007, 19:39:40

« vorige - volgende »

danielle

Ik heb wel een rijskooitje. Alleen ben ik bang dat ze zich dan verwond, omdat ze nu een pijnlijk pootje en vleugel heeft. En het is soms nog een beetje een onhandig vogeltje. Vandaar dat ik haar maar in het doosje doe, dan kan ze ook geen rare bewegingen maken.
Ze is trouwens al een beetje gekortwiekt, maar wel zo dat ze nog goed kon vliegen, alleen niet meer zo hoog. Ik zelf ben eigenlijk niet zo voor kortwieken. Ik hoorde pas toen ik haar ophaalde dat dit was gebeurt en toen vond ik het ook weer zo wat om haar niet mee te nemen alleen omdat ze gekortwiekt was. En ik zag dat ze wel goed kon vliegen.

Danielle (Tommie ligt te slapen en kan nu even geen berichtje typen).

carco

Ach gossie, arme Tommie.
Ik hoop dat hij weer snel opknapt en weer leker kan vliegen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Dafrinja

Hoi Danielle

Hoe is Tommie de nacht doorgekomen? Ik hoop dat hij snel opknapt..

Maar ik las dat Tommie was gekortwiekt zonder je te informeren. En ik heb gezien dat je hem uit Apeldoorn hebt, mijn Gizmo komt daar ook vandaan en ook bij mij vertelde ze pas bij afhalen dat ze hem/haar inmiddels hadden gekortwiekt. Ik was daar eigenlijk niet zo blij mee. Want ik vind iniedergeval dat ik dat zelf moet kunnen beslissen. Ik was er notabene een week of 2 daarvoor nog geweest, toen was ze nergens over begonnen.
Dat heeft mij wel een beetje afgeknapt op ze.  :-\

Maar goed, dit zijn mijn ervaringen. Dan weet je dat je niet de enige bent.

En Tommie: doe het maar lekker rustig aan! t vrouwtje zal je vast veel knuffelen en kroelen.  ;D :-*

Groetjes Dafrinja en Gizmo

Diaantje

Hoi,

Wel raar dat ze jullie allebei niet verteld hebben dat ze zijn gekortwiekt.. vreemd...
Ik ben zelf ook niet voor kortwieken ik vind dat ze gewoon vogel moeten kunnen zijn en dus gewoon moeten vliegen..lijkt mij overgens heerlijk haha...

Maar goed het blijft lastig.. als ze schrikken dan gaan ze al vliegen...
Ga je nog naar de dierenarts met de vleugel of gaat het al wat beter?

Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.

danielle

Hallo allemaal,
Nou het zit me dus echt niet mee al klein vogeltje  :'(.
Gister werd ik in een kooitje gezet, dit vond ik eigenlijk niet erg, want ik kreeg eten. (ik ben echt verslaafd aan eten) Ik ben dus ook blijven eten tot een enge man mij aankeek. HIj wou me uit de kooi halen, maar dat liet ik niet gebeuren hoor, ik ben niet gek. Toen haalde mijn baasje mij eruit, maar toen gaf ze me af aan die enge man  ???. En die trekken en rukken aan mijn vleugel, ik heb het op een krijsen gezet. Gelukkig mocht ik snel weer weg. Heb weer lekker de hele avond geslapen. Volgens mij vond mijn baasje dit wel goed, want ze was wel weer heel lief voor mij.

Kusje van Tommie  :-*

---------------------------------------------------------------
Dag lezers,

Ik ben gister avond dus toch maar naar de dierenarts geweest. En Diaantje toch maar op jouw aanraden in een reiskooitje en dit ging inderdaad een stuk beter, ze heeft de hele weg gegeten en gekwekt, het deed haar helemaal niets  ;D.

De dierenarts heeft flink zitten voelen en rukken aan de vleugel  :o
Maar hij is er dus wel achter gekomen wat er aan de hand is. Het blijkt namelijk dat de vleugel uit de kom is, het is eigenlijk een soort fractuur breuk. Gelukkig gaat hij wel constant weer terug in de kom, maar bij beweging etc, gaat die weer uit de kom.
De dierenarts had drie opties:

1. Vleugels in het verband (een soort mummie effect)
2. onder narcose brengen en vleugel hechten.
3. 5 a 6 weken rust en het zelf laten genezen.

1. Voor vleugels in het verband was de dierenarts niet zo'n voorstander van. Ten eerste omdat je niet zeker bent dat de vleugel goed op zijn plek blijft zitten. En dit ook niet echt nodig is, omdat de vleugel al bij rust terug in de kom schiet en dit erg onprettig is voor de vogel.
2. Dit vond de dierenarts een beetje te heftig voor een vogel.
3. Hier was de de dierenarts dus voorstander voor. Tommie moet nu 6 weken rusten. Dit houdt in dat ze zoveel mogelijk in de kooi moet blijven en dat er voorkomen moet worden dat ze gaat vliegen.
Ik heb het eten en drink bakje al bij haar in de buurt gelegd. Gelukkig heeft Tommie het ook goed door en vliegt nu ook niet meer. Ze is gelukkig tam, zodat ik haar gelukkig nog een paar dagen even uit de kooi kan halen, om haar lekker te kroelen en aandacht te geven. Maar dit doe ik alleen maar als ik haar volop in de gaten kan houden.
Hopelijk geneest het dus in deze tijd. Ik kan over 5 weken terug komen naar de dierenarts om het te laten bekijken.

Ik hoop echt dat ze na deze tijd weer kan en leert vliegen. Weten jullie of de vleugelspieren wel weer zo getraind worden, dat ze dit kan leren?
Het lijkt me anders zo sneu voor hem.

Het pootje is overigens wel weer helemaal genezen   ;D Af en toe tilt Tommie hem nog een beetje op, maar hij loopt er al op en gebruikt hem verder ook. Ik moet nu in totaal 10 dagen de pijnstiller en ontstekkingsremmer nog geven, in verband met de vleugel. Langer niet, omdat het anders weer de nieren aantast.

@ Dafrinja,
Het is inderdaad vreemd dat ze bij deze kweker niet vragen of je wilt dat je vogel gekortwiekt wordt. Ze gaf als reden dat de vogel anders op hoge kasten gaat vliegen en je dan de vogel achterna moet jagen, waardoor hij bang voor je wordt. Maar ik heb helemaal geen hoge kasten. Gelukkig worden ze daar wel zo gekortwiekt dat ze nog wel kunnen vliegen. Tommie kon in ieder geval nog best goed vliegen, ook omhoog, alleen kon hij niet goed in de lucht blijven zweven. Maar netjes is dit niet, nee. Ik heb ook 2 uur moeten reizen daar naar toe. En stel je voor dat ik echt nee had gezecht wegens dat kortwieken, dat is niet echt fijn.
Maar ze maken de valkparkieten wel echt tam, in iedergeval is Tommie echt een schatje  :D (maar dat was ook geweest als ze niet was gekortwiekt).

Danielle

danielle

Ik ga me nu eens verdiepen in pellets. Ik heb al het een en ander er over gelezen. Maar nu is het voer van mijn grasparkietjes op en vond het dus wel een goed moment.
Dan kan ik het voer van Tommie nog gebruiken om het mee te vermengen, want daar zit eigenlijk precies het zelfde in als wat mijn grasparkieten krijgen (heb nu xtravital).
Ik denk dat het voor Tommie nu wel goed is, voor het herstel. Ze eet namelijk ook nog geen groente en fruit, daar weet ze nog niet wat ze er mee aan moet. Mijn grasparkieten zijn wel gek op groente en fruit.

Tommie is trouwens weer echt vrolijk aan het worden. Ze is al wat meer kwekjes aan het uitproberen en begint al meer te spelen  :).

Groetjes Danielle

Diaantje

8 maart 2007, 19:03:47 #21 Last Edit: 8 maart 2007, 19:05:36 by Diaantje(s)
Hoi Danielle,

Ik ben blij dat Tommie het prettiger vond in het kooitje gelukkig. Anders zijn ze al helemaal gestrest door het doosje..
Mijn grasje was er zelfs zo bang voor dat een keer bijna flauw ging vallen... :o
Maar je zou zelf ook niet in een doosje willen zitten denk ik dan maar...
Wel heel vervelend dat die vleugel uit de kom gaat bij het vliegen. ik hoop dat het goed komt, maar ja veel rusten he.
Ik zou je ook aanraden om als je haar eruit haalt dat in de avond te doen want dan zijn ze altijd rustiger( altans die van mij wel) dan zal Tommie ook niet snel gaan vliegen en kan je toch even lekker kroelen.. :-*

Ik heb ook pellets maar ik geeft ook nog gewoon voer, ik begreep zelf dat het wel aangeraden word om gewoon beide te geven. Ik heb die van nutribird de B14 die zijn wat kleiner en eigenlijk voor grasjes maar Tjippy eet ze en vind ze lekker. Ik had deze ook mee gekregen toen ik hem ging ophalen.

Tjippy weet ook niet zo wat ie met groente en fruit moet maar als ik hem eruithaal en bij hem houdt dan eet ie het wel.. misschien een tip..

Hoi Tommie,
Fijn he dat je vrouwtje je in een kooitje heeft mee genomen he ipv dat vervelende doosje..
Niet gaan vliegen hoor, maar ik geloof dat je ook al wel door hebt dat je dat beter niet kunt doen. Laat je vrouwtje je maar lekker verwennen en lekker kroelen..

Dagboek Tjippy en Yuki

Dierenliefde is een wonder,
deze vriendschap is heel bijzonder.

Inge88

8 maart 2007, 19:16:34 #22 Last Edit: 8 maart 2007, 19:20:05 by Inge...
Tommie ziet er lief uit op de eerste foto's! Heb je nog recentere?! Wat jammer dat Tommie al zo jong meteen z'n pootje en vleugeltje bezeert.. hopelijk komt 't gauw goed. 6 weken las ik? Hopelijk houdt Tommie dat vol en gaat ze niet in eens vliegen, dan zou je weer van voor af aan moeten beginnen.
Hoe doe je dat nu met die keren dat je haar er wel uithaalt? Een valkje glipt zo weg om ff de vleugels te strekken.

Hoe kwam je er trouwens achter dat het een popje is?

danielle

Dag Inge,
Ik weet eigenlijk niet of Tommie een mannetje of vrouwtje is. Ik zeg eigenlijk automatisch 'ze', waarschijnlijk omdat ik al twee vrouwlijke grasparkietjes heb en dit dus gewend ben.
Vanaf welke leeftijd kan je het eigenlijk aan het karakter zien bij een valkparkiet? Want aan de veren zal je het nooit kunnen zien bij Tommie.
Tommie komt trouwens geen cm meer vooruit als ze vliegt. Ze heeft dit nu twee keer gedaan en heeft nu zelf ook door dat ze niet kan vliegen. Maar ik haal haar er nu maar een paar keer per dag even uit en let dan heel goed op haar. Het is wel jammer, want ze is zo graag uit de kooi. Maar ja, het is voor haar eigen best wil  ::).

Tommie schrijft vandaag een verhaaltje, met wat recente foto's. (heb lekker vrij vandaag  :)).

Hoi Diaantje,
Ohw een grasparkietje dat bijna flauw gaat vallen, is niet best nee. Maar ben idd blij dat ik het zo heb gedaan met reiskooitje.
En haar er 's avonds uit halen is wel een goed idee, dan is ze inderdaad wat rustiger. Gister avond heeft ze lekker in mijn nek geslapen, af en toe duwde ze dan haar kopje tegen mij aan om aan te geven dat ze geknuffelt wou worden, echt super lief.

Ik heb nu ook Nutribird b14 gekocht.  Ik verbaasde me over de prijs, ik dacht altijd dat pellets super duur waren, maar deze waren gewoon goedkoper dan xtravital wat ik eerst altijd kocht.
Ik denk dat ik TOmmie er wel aan kan laten wennen, maar ik denk dat het bij mijn grasparkietjes nog een ramp gaat worden.
Ik hoop dat ik het vol hou, want ik ben er niet zo goed in, om me aan zo'n schema te houden, als ik zie dat ze honger hebben.
Zowiezo laat ik Tommie vrijwillig eraan wennen, omdat ik nu tijdens haar herstel niet wil dat ze gaat afvallen
De meningen zijn dan wel een beetje verdeeld over of je pellets alleen moet geven, of in combinatie van zaden.
Op internet heb ik op meerdere plekken gelezen dat je er op een gegeven moment geen zaden meer bij moet geven (alleen een keer als tractatie), maar op deze forum zie ik inderdaad dat veel er wel zaden bij geven.
Ik denk zowiezo dat ik bij mijn grasparkieten echt moet gaan afbouwen, anders zullen ze het echt niet gaan eten, denk ik.

Groetjes Danielle

Inge88

Je merkt dit aan het gedrag van je vogel.. fluit ze veel? Of is ze juist heel stil? Fluiten en macho, actief, tikkend gedrag duidt meestal op een mannetje...

*Manon*

Hoi Danielle en Tommie,

Wat een toestanden bij jullie zeg! Maar wel fijn dat je nu weet wat er aan de hand is en dat het nu tijd nodig heeft om te genezen!
Ik moest wel ff lachen hoor om Tommie, dat ie ging eten in het reiskooitje en zelfs bij de dierenarts bleef eten..  ;D
Wat een grappig gezicht moet dat geweest zijn... echt zo van:
Nu effe niet, ik zit net lekker te eten ja!!!

Ik ben echt heel blij voor jullie dat het allemaal goed komt en ja.. nu maar rust nemen hé!
Verwend die kleine Tom maar goed, dan voelt ie zich ook niet al te zielig  ;)

Liefs  :-*

danielle

Hallo lezers van mijn dagboekje  :D,

Ik mocht net poseren voor de foto. Zelf vond ik het wel een goed idee om mijn kopje de hele tijd te verstoppen  ;D. Ja, ik begin weer echt actief te worden. De laatste daagjes was ik een beetje stil, maar nu echt niet meer, hoor. Ik ben een echte aandacht vrager. Ik snap dan ook niet dat ik in de kooi moet blijven. Af en toe ben ik me echt enorm aan het uitsloven. Ik ben veel aan het fluiten en hoop er op deze manier uit te mogen. Ik ben ook de hele tijd aan het klimmen in de kooi (je moet toch iets, als je niet kunt vliegen).
Die andere twee vogeltjes zitten me verbaast aan te kijken, hadden ze natuurlijk niet van me verwacht, dat ik zo'n druk vogel kon worden. Ik ben mijn baasje ook echt aan het uittesten. Als ik voor mijn etenbakje ga zitten, ga ik heel hard en lang krakende geluiden maken (is niet om aan te horen). Ik heb wel eten hoor, maar meer is altijd leuker, eten is ook echt mijn hobby.
JIj moest om me lache, las ik Kruimel, maar het is echt zo als ik eten heb, dan kan ik soms wel een uur achter elkaar eten en dan durf ik het nog om te gaan bedelen hoor, ook soms wel een uur anchter elkaar. Ja ik ben echt geen vogel die opgeeft hoor.

Kijk hier verblijven we als vogeltjes. De linker kooi is van mij, hij is wel groter, maar in verhouding hebben de grasjes een grotere kooi. Is eigenlijk niet eerlijk hoor en dan nog zijn ze zo brutaal dat ze al een paar keer mijn kooi zijn in gegaan.

En hier dus mijn poseer foto van net. Van de 20 ongeveer 5 gelukt, omdat ik mijn kopje elke keer ging verstoppen  ;D
Dus daarom maar een hele vreemde positie, alsof er niets met mijn vleugel aan de hand is.

Maar ik kan dus ook heel lief en mooi zijn:

En lekker kroelen:

Maar net zo goed aandacht vragen. Hier ben ik dus aan het kraken (eigenlijk heel erg irritant :-[):

Helaas, het lukt niet om deze te uploaden. Hij is te groot.
Dan maar een waar ik even wat te eten kreeg om toch nog op de foto te kunnen:

En hier nog mijn twee vriendjes: (ze wouden net niet op de foto, dus hij is niet zo recent, ongeveer een half jaar geleden).

De blauwe heet Sammie en is nu een een half jaar oud. Ze heeft echt adhd, ze is altijd druk en altijd  aan het spelen. Ook probeert ze steeds in mijn staart te bijten. We hebben nog vaak ruzie met elkaar. Ze komt ook altijd zo plotseling op me af gevlogen en probeert dan zelfs op me te landen  >:(.

Die met het gele kopje (Gijsje) is nu al twee jaar. Het is een pittig dametje. Ze laat altijd merken als ze het ergens niet mee eens is. Maar wel heel lief, ze pest me nooit en komt nooit naar me toe gevlogen. Ze houdt niet van vliegen, ze kan alleen maar kleine stukjes vliegen. Ze zit liever braaf op een stokje. Ook zij is een beetje bang voor Sammie, als ze beide uit de kooi zijn dan vliegt Sammie ook met zo'n vaart naar haar toe, dat Gijsje altijd naar de grond vliegt. Daar gaan ze dan altijd spelen, tot mijn baasje hun bij hun speelhuisje neeerzet, daar zijn ze net als ik helemaal gek op.

Zo het was een lang verhaal, maar ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en om mijn foto's te kijken.

:-* TOmmie

danielle

Citaat van: Inge... op  9 maart 2007, 12:17:35
Je merkt dit aan het gedrag van je vogel.. fluit ze veel? Of is ze juist heel stil? Fluiten en macho, actief, tikkend gedrag duidt meestal op een mannetje...

Ik moet het denk ik nog even afwachten. Soms denk ik wat is het toch een rustig vogeltje, maar soms is het echt een uitslover en kwekt ze heel veel. Tikken doet ze niet.
Maar er zit nog niet veel variatie in de fluitjes. Alleen een krakend lagdurig eentonig geluid, wat echt op je zenuwen gaat werken (hopelijk lukt me dit om haar af te leren). En soms wat normale fluitjes.

Inge88

Mijn valkjes pop deed slechts die schreeuw geluidjes.. fiew fiew...

Mara

Hoi Danielle

Wat lief zeg, niet alleen Tommie maar ook je grasjes. Ik heb zelf ook grasjes en ik vind ze best wel lief. Soms zijn ze wel ondeugend maar ach, het hoort erbij.

Liefs

mara