16 mei 2025, 07:32:03

geur en geparfumeerde kaarsen

Gestart door Riny, 24 februari 2007, 18:03:21

« vorige - volgende »

Riny

24 februari 2007, 18:03:21 Last Edit: 24 februari 2007, 18:09:05 by Riny

Hallo allemaal
De laatste tijd worden er wel vragen gesteld over geurkaarsjes / geparfumeerde kaarsen.
Ik heb vanmiddag een tijd zitten zoeken op het internet, maar erg veel informatie MBT vogels kan ik niet vinden.
Wel weet ik dat een vogel een groot "ademhalingsoppervlak" heeft.
Het ademhalingsstelsel is volledig anders gebouwd, dan dat van een mens.
Bij mensen (en zoogdieren) stroomt er alleen zuurstofrijk bloed in de longen tijdens de inademing.
Bij vogels gebeurt dit ook, maar een deel van deze lucht stroomt verder naar de zogenaamde luchtzakken.
De luchtzakken zijn uitstulpingen van de longen, die tussen de botten en de organen gelegen zijn.
Vogelbotten zijn hol en bevatten lucht zodat ze minder zwaar zijn, en alsmede daardoor kan de vogel beter vliegen.
Deze luchtzakken vormen als het ware een reservoir van zuurstofrijke lucht.
Tijdens de uitademing stroomt deze lucht weer door de longen, waardoor er opnieuw zuurstof door de longen opgenomen wordt.
Helaas heeft dit ook een keerzijde: naast zuurstof worden ook ingeademde toxische stoffen nogmaals via de longen in het bloed opgenomen.

Om weer op de geur of geparfumeerde kaarsen terug te komen.
Het zijn toch allemaal dampen die in de kamer komen, die ingeademd worden.
Nu is het wel zo dat bij kaarsen en bij wierook het materiaal verbrand, en de olieen via water verdampen.
Tussen verdampen en verbranden zit natuurlijk wel een verschil.
Bij verbranden heb je te maken met oa. het kankerverwekkende benzopyreen.
Deze stof zit bijvoorbeeld ook in voedsel dat aangebrand is. Daarom wordt het altijd afgeraden om deels aangebrand voedsel te nuttigen (naast dat dit natuurlijk ook niet smaakvol is).

Wel is het zo dat vogels gevoeliger zijn voor wat ze inademen.
Een vogel heeft een grotere verbranding, en verbruikt dus veel zuurstof, dus ademt veel in.
Schadelijke stoffen kunnen zo sneller hun werk doen.

Persoonlijk zou ik niet zo snel geurkaarsjes ed bij vogels neerzetten, omdat ze dan inderdaad de stoffen die bij verbranding vrijkomen binnenkrijgen.
Ze zullen niet direct van hun stokje vallen, maar mogelijk op de langere termijn.
Groetjes Riny

Anja

Hoi Riny,

Super bedankt voor het napluizen hiervan. Dus ik begrijp er uit dat ik beter geen geurkaarsen meer binnen neer kan zetten en ook geen wierrook meer.

Groetjes Anja

hennie

Hoi Riny, ook namens mij bedankt voor dit verhelderende stukje!
Ook ik gebruik geen geurkaarsen meer! Ook namens Joppie:

groetjes, Hennie

hennie

Hallo,
ik wil nog graag even iets meer kwijt over dit onderwerp!
Ik ben afgelopen dinsdag met mijn valkje Joppie naar Dr Hooimeijer in Meppel geweest, omdat mijn valkje van alles mankeerde.

Dr H. constateerde dat Joppie zeer slecht in de veren zat en zelfs kale plekken vertoonde.
Ook zei hij, dat Joppie zijn veren vettig aanvoelde.

Joppie was over het algemeen dus niet in een goede conditie.

N.a.v. het bovenstaande verhaal over geurkaarsen wil ik zeggen dat ik altijd veel geurkaarsen brandde. Ook brandde ik altijd veel waxinelichtjes en flessen met lampolie.

Dr H. kon niet aangeven hoe het kwam dat Joppie zijn veren vettig waren. Bij mij gaat er nu wel het één en ander dagen!

Ik doe alle geurkaarsen, waxinelichtjes en lampolie de deur uit!!
Misschien kan ik jullie over een poosje dan wel vertellen dat Joppie zijn verenkleed weer prima in orde is.

Misschien juich ik wel te vroeg, maar ik vind het toch zeer opmerkelijk.

groetjes, Hennie

Mara

Hoi hoi

Wij branden elke avond een kaarsje, ver weg van de valkjes. Dat kan toch geen kwaad? Hun verenkleed voelt goed...

Mara

hennie

Hallo Mara,
Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar ik denk meer dat het gaat om olieachtig brandspul en kaarsen met parfum. Ik denk zelf niet dat je je om één waxinelichtje zorgen hoeft te maken.

groetjes, Hennie

heidi

Hallo allemaal,

Ik heb theelichjes die werken op batterijen gekocht,net echt en heel veilig voor de valkjes.
Ook gebruik ik kokend water met schijfje sinaasappel en wat kruidnagel in plaats van geurolie,wel als de valkjes in de kooi zitten.

Groetjes Heidi

Riny

Citaat van: hennie op 24 februari 2007, 23:18:42

Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar ik denk meer dat het gaat om olieachtig brandspul en kaarsen met parfum. Ik denk zelf niet dat je je om één waxinelichtje zorgen hoeft te maken.

Hallo allemaal
Met bovenstaande ben ik het helemaal eens.
Over een gewoon waxinelichtje of kaarsje zou ik me geen zorgen maken.
Het is gewoon al die toegevoegde olieen die volgens mij niet goed zijn.
Groetjes Riny

KiP

Zo, misschien kan ik nu m'n schoonmams overtuigen dat haar rookverslaving en een parkietje geen leuke combinatie vormen :P Nou wil ze zelf weinig van dieren weten, maar zij vindt het onzin dat een parkiet last zou hebben van het voortdurende gerook in huis, ook al is een parkietje veeeeel kleiner en kwetsbaarder dan een mens. Ze heeft ooit een pietje gehad en dat beestje is toevallig ook weet-ik-hoe-oud geworden. Dan zeg ik dat het pietje misschien nog veeeeeeeeeeeel ouder geworden zou zijn alsie niet elke dag in die blauwe walm had gezeten, maar daar wil ze niks van weten, want als je buiten loopt adem je allerlei uitlaatgassen in, en volgens haar is dat even erg als roken in een kleine ruimte... schoonmoeders..... *zucht :P haha
Nuttige informatie! Ik zet om m'n vogeltje nooit meer kaarsen aan, maar nu weet ik ook waarom dat inderdaad beter is.  :)