6 mei 2025, 01:31:47

welke merk zaadvoer?

Gestart door Inge88, 31 januari 2007, 20:05:43

« vorige - volgende »

Inge88

Welk merk zaadvoer raden jullie mij aan? Ik heb treulings vaak gelezen, maar ook nutribird en xtravital? Ik heb eigenlijk nooit gelet op het merk, kocht vaak puik, maar soms ook merkloos (volgens mij ???) bij een grote veevoerder zaak.
Kun je me dan ook vertellen waarom je mij een bepaald merk aanraadt?

chica

teurling 228 (euro top)is zeer goed.ik ga het zelf ook kopen.er zitten allerlei soorten zaden in en vruchten http://www.teurlings.nl/samenstelling_vogels.html hier vind je de samenstelling.
xtraviling is ook goed laar zitten minder vruchten in en minder soorten zaden.
ik hoop dat je hier iets aan hebt
groetjes ilse  ;D :D ;)d

Mara

Hoi Inge.

En ik gebruik Teurlings 230 en Teurlings volierezaad. En daar ben ik heel tevreden over en hier eten ze het graag.

Groetjes

Mara

Inge88

Wat is het verschil tussen de 230 en 228 ?

Mara

Hoi Inge.

In de 228 zitten volgens mij ook krenten en rozijnen en dat lusten ze hier niet...nou, en ik heb het al vaker gehad dat deze vruchten gingen schimmelen. Verder is de samenstelling iets anders, dat kun je zien op de site die Chica al aangaf.

Groetjes

Mara

Inge88

31 januari 2007, 21:23:06 #5 Last Edit: 31 januari 2007, 21:33:34 by Inge...
Ik zie dat 230 speciaal voor valkparkieten is.
Ik hoop dat het ook in kleinere verpakkingen te krijgen is.
Hoe lang kun je het bewaren?
Ik zie dat teurlings ook eivoer heeft, gebruik je die ook?

Romy

Hoi Inge

Het grootste verschil tussen de 230 en de 228 is dat de 228 veel meer verschillende soorten granen heeft (20 verschillende soorten + 2 soorten besjes), wat een erg gevarieerd zaadmengsel oplevert. In de 228 zitten ook géén zonnebloempitten, wat ideaal is voor een binnenvalkje.
De 228 is een algemeen zaad wat ontwikkeld is voor grote parkieten (het heet ook voluit Teurlings 228 GroPar - wat staat voor grote parkieten)

Het is wel een grote pak ineens (20 kg), maar ik heb het er voor over (ik heb maar 1 valkje). Ik deel het wel met m'n opa, dus ik heb 10 kg. Als ik een deel moet wegsmijten omdat het te oud is, dan kom ik nog goedkoper uit in vergelijking met 1kilo-zakken.
Ik kan je alvast zeggen dat dat mijn valkje er enorm van smult :)

Ik bewaar het zaad in 3 afzonderlijke emmertjes die volledig luchtdicht afgesloten zijn. Jammergenoeg weet ik niet hoe lang ik er mee zal kunnen doen. Ik hoop toch op een half jaar.

Met het eivoer van Teurlings heb ik geen ervaring.

Groetjes
Romy

Inge88

Bedankt voor je reactie Romy.

Variatie lijkt mij natuurlijk beter. Maar waarom is dit voer dan veel varierender dan het valkparkieten voer van teurlings; je zou denken dat het valkparkieten voer meer geschikt is, omdat die natuurlijk speciaal voor die beestjes samengesteld is. Er zijn dus wel kiloverpakkingen? Ik vraag me af waar ik 20 kilo in godsnaam kwijt zou moeten  ::)
Ik lees wel meer teurlings 228 dan 230.

Gerda

Hoi Inge,

Ik gebruik voor mijn valkjes en grasjes ook Teurlings eurotop 228. Ik koop het in Amsterdam bij Exotica (van Woustraat, valk bij de Albert Cuypstraat. Zij kopen zakken van 20 kilo en verpakken dat weer in kleinere verpakkingen. Ik koop meestal iets van 7,5 kilogram en doe daar maanden mee. Ik heb drie valkjes en twee grasjes.
Ik zag dat je in Noord-Holland woont. Ik weet niet of je wel eens in Amsterdam komt? Je moet ze wel even van te voren bellen of ze het op voorraad hebben.

Groetjes, Gerda

Inge88

Ik heb op de site gekeken en zie genoeg vestigingen hier in de buurt die het verkopen. Of ze dan ook de 228 verkopen weet ik niet. Ik zal binnenkort eens even kijken hier in de buurt.

Amsterdam is nou niet echt om de hoek... toch zo'n 50 km hier vandaan.

hennie

Inge,zou je niet liever pellets willen gaan geven? Mijn dochter is gisteren naar een DA in Asd geweest en hij raadde haar pellets aan. De meningen zijn verdeeld, dat weet ik. Maar deze DA was toch heel stellig en jij kunt straks je nieuwe valkje nog aan elk voedsel laten wennen.
gr,Hennie (wat is een peulneutje :P)

*Esther*

Hoi
Ik gebruik  teurlings 228

Ik woon in een klein dorp met wel 10 winkels....
Maar ook een dierenzaakje en die verkoopt het ook.

Soms kun je ook in een zaak vragen of ze een bepaald product willen/kunnen verkopen.

succes
Esther

Inge88

Citaat van: hennie op  1 februari 2007, 20:56:04
Inge,zou je niet liever pellets willen gaan geven? Mijn dochter is gisteren naar een DA in Asd geweest en hij raadde haar pellets aan. De meningen zijn verdeeld, dat weet ik. Maar deze DA was toch heel stellig en jij kunt straks je nieuwe valkje nog aan elk voedsel laten wennen.
gr,Hennie (wat is een peulneutje :P)

Ik weet het niet. Van wat ik begrijp is dat je op vaste tijden die pellets moet geven en tussendoor wat fruit en andere tussendoortjes. Ik weet niet of dit handig is voor mij, omdat ik niet elke dag de hele dag thuis ben en tussendoortjes (die dus ook vast moeten worden gegeven neem ik aan?) dus niet altijd kan geven. Verder is het ook moeilijk om er aan te komen; dit moet via de dierenarts.. En het is een stuk duurder.
Ik wil het zeker wel eens gaan proberen, maar dan meer om erbij te geven; half pellets/half zaad. Maar daarvoor zou ik me er nog even wat meer in moeten verdiepen.

Inger m

1 februari 2007, 23:46:04 #13 Last Edit: 1 februari 2007, 23:48:07 by Inger m
Hoi,
Even in het kort...pellets hoe je niet op vaste tijden te geven. athans niet bij de kleinere soorten, zoals de valkparkiet. Feitelijk moeten deze constant beschikking kunnen hebben over voedsel. Ik geef iedere ochtend een afgemeten hoeveelheid pellets, aangevuld met beetje zaden en groenvoer.

Harrisons pellets zijn via de DA verkrijgbaar en vrij prijzig. er zijn veel soorten pellets in diverse prijsklassen. In de meeste dierenwinkels is wel een merk pelletvoer verkrijgbaar en anders moeten ze het kunnen bestellen. Via internet kun je ook pellets bestellen. Het is dus niet moeilijk verkrijgbaar.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inge88

2 februari 2007, 09:38:02 #14 Last Edit: 2 februari 2007, 09:40:08 by Inge...
Bedankt voor je reactie inger,
Ik had dus ergens gelezen dat het de bedoeling was dat het op 2 tijden werd aangeboden en dat ze dit dan het liefst in een korte tijd erna opeten, dus dat ze juist niet de hele dag de beschikking hebben tot voer. Wel tot tussendoortjes. Dit zal dan wel voor papegaaiachtige gelden?
Welke merken pellets worden nog meer aangeraden dan? En hoe zit het met de hoeveelheid die je geven moet? Staat dat op de verpakking? En hoeveel gewoon zaad mag je er dan bij geven? Een combinatie tussen zaden en pellets zie ik wel zitten. Ik zal eens even op het internet speuren naar pellets.