help:valkjes onrustig en kippetje zitten en (26-01) nu ook veertjes verliezen???

Gestart door tamara, 23 januari 2007, 17:57:08

« vorige - volgende »

tamara

hallo,

Ik heb 2 valkjes, van 3,5 maand oud. Ze zijn nog niet tam.
Ik kan ze al wel met de hand voeren en ze gaan ook al op mijn hand zitten.
Sinds twee dagen zijn ze ontzettend druk in de kooi en mag ik ze niet aaien en zitten ze niet op mijn hand
en ze eten bijna niks van hun voer.
Normaal gaat het voer elke dag op. Nu blijft zeker 85 % van het voer over maar daarentegen hebben ze in twee dagen een hele sepiaschelp gegeten.
Verder zijn ze wel gewoon fit en levendig enzo maar gewoon extreem druk en ik maak me ernstige zorgen over het feit dat ze bijna niks eten.
Als ik trosgierst geef tussen de tralies dan eten ze dat wel beetje.

Wie kan mij helpen!!! Ik ben zeer ongerust.

groetjes tamara en tequila en amigo

Inger m

Hoi Tamara,
Is er onlangs iets veranderd in de omgeving van de valkparkieten? Dit kunnen ook heel kleine veranderingen zijn.
Wat je verder kunt doen is afwegen hoeveel voer de valkparkieten wel eten. Geef een afgewogen hoeveelheid voer en kijk hoeveel ze hiervan eten. Haal de sepiaschelp weg en vervang deze (nu even) niet. Te veel sepia ineens is ook niet goed. Eten ze het echt op of hebben ze het alleen in stukjes geknaagd?

Wat bedoel je met druk? Zijn ze veel aan het fluiten en druk doen of bedoel je dat ze angstig danwel onrustig zijn?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

tamara

hoi inger,

er is helemaal niks veranderd of gebeurd.
Ze zijn druk qua bewegen, springen, fluiten enz. eerst aten ze rustig uit mijn hand en gingen ze op mijn hand zitten en nu springen ze de hele kooi rond en willen ze niet meer uit mijn hand eten of wat dan ook.
Ik weeg elke dag het voer af, 15 gram per valkjes per dag. De voerbakjes zitten bijna nog net zo vol als sochtends.
Ze eten de sepia in hoge snelheid op.
Ik zal de sepiashelp op jouw verzoek eruit halen en pas na paar dagen terughangen
Ik heb zoujuist wel een snoepstaaf opgehangen om te kijken of ze hier wel van aten maar hier eten ze wel goed van.
Ik snap niet wat er met mijn valkjes is, ik ben echt erg ongerust.

Inger m

Hoi,
Weet je zeker dat ze 3.5 maand oud zijn?
Het is een suggestie, maar als ze wat ouder zijn (maand of 5-7) dan zouden het bij mannelijke vogels ook opspelende hormonen kunnen zijn, waardoor ze zich onrustiger gedragen.

Heb je net nieuw voer gekocht?

Mogelijk speelt het ook een rol dat ze verzadigd raakten door de sepia, als ze het daadwerkelijk opeten. Sepia kun je ook vervangen door een andere calciumbron, zoals grit (waar ze overigens ook niet overmatig van mogen eten).

gr Inger
problem.

tamara

23 januari 2007, 19:36:23 #4 Last Edit: 23 januari 2007, 21:41:07 by tamara
hoi,
het zijn 2 poppen. en ze hebben nog steeds het zelfde voer en ze zijn 3,5 maand oud en zeker niet ouder.
ze hebben overigens altijd een sepiaschelp,grit,kiezel en een  calcium blok in de kooi.
Ik weet echt niet hoe het kan dat ze nu zo doen. Ze hebben overigens van de snoepstaaf die ik in de kooi heb gehangen wel goed gegeten maar het gewone voer raken ze bijna niet aan.
Echt heel vreemd.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

tamara

hallo iedereen,
Zoals juliie hierboven al hebben kunnen lezen zijn mijn twee valkjes sinds zondag anders dan anders.
Ik had al omschreven hoe of wat precies maar vandaag zag ik iets wat misschien meer duidelijkheid kan scheppen.
Beide valkjes zouden poppen zijn is mij verteld en ze zijn 3, 5 maand oud.

Ik zag vandaag dat amigo continue rare geluidjes maakt en kippetje gaat zitten voor de neus van tequila.
Ze gaan dan met haar kop omhoog laag en kont omhoog zitten en maakt zachte steeds dezelfde geluidjes.

Kan het zijn dat ze nu al geslachtsrijp is want volgens de kweker was ze rond 3 oktober 2006 uit het ei gekomen.
En betekent dit dan automatisch dat tequila een mannetje zou moeten zijn omdat amigo kippetje gaat zitten of doet amigo dit toch wel onder invloed ongeacht of  tequila een pop of een man is????

En zou dit alles de reden kunnen zijn van het niet eten en druk zijn enz.van beide valkjes
Oh ja, ik moet er ook bijzeggen dat er een paar kleine veertjes in de kooi liggen. Ik neem aan dat dit toevallig is en nog niet de rui kan zijn omdat ze pas 3, 5 maand oud zijn.

Graag zou ik tips en informatie willen krijgen

Mara

Hoi Tamara

Ik heb hier verschillende jonge valkjes van een maand of zeven oud waarvan eentje overduidelijk last heeft van opspelende hormonen. Zij is een popje, zit de hele tijd kippetje en heeft een fluitje dat ik eigenlijk alleen nog maar bij mijn mannetje, Chatima heb gehoord.

Ik vraag me toch af of ze zeker 3.5 maand oud zijn omdat ik eigenlijk nog niet gehoord heb van geslachtsrijpe valkjes op die leeftijd....Maar ik denk dat daar andere mensen hier een beter antwoord op kunnen geven. Ik hoop dat je gauw een antwoord krijgt dat je geruststelt.

Mara

tamara

hoi mara,

als het goed is zijn ze echt 3,5 maand. Tequila 100% zeker want die kweker woont in ons dorp.
De kweker van amigo zei tegen me dat toe ik haar kocht ze twee weken uitgevlogen was en dat ze eigenlijk dus te oud was om tam te maken.
Hij zei dat ik beter een valk van 6 weken kon nemen maar ik was eigenwijs en heb toch amigo gekocht maar ze zou dus echt nu 3,5 maand moeten zijn.

s(n)elle

zoals ik versta is je valkje mss ook aan het ruiven.
het gedrag kan ook komen door het ruiven.
Dat had mijn valkje ook.
en toen hij stopte met ruiven was alles weer in orde.

zo was het bij mij.

groet jeroen

Inger m

Hoi,
Hier zag ik op zn vroegst mannelijk gedrag met 4 maanden, maar dat scheelt inmiddels niet zoveel meer.Ik vermoed zelf dat ze wat 'last' hebben van hun hormonen. Het kippetje zitten van de ene vogel (pop) wil niet per definitie zeggen dat de andere vogel een man is, maar kun je ook niet uitsluiten, met andere woorden het zegt dus niks.

Tijdens de rui (ruiven? = ruien) zie je ook vaak gedragsveranderingen. In het algemeen worden vogels dan rustiger en wordt voortplantingsgedrag onderdrukt. 3.5 maanden is nog redelijk vroeg voor de eerste rui.

Een sepiaschelp, calciumblok en grit komt grotendeels op hetzelfde neer. Je geeft ze mineralen op verschillende manieren. Zelf kies ik daar gewoon eentje uit, want vgl mij hoeven ze het niet in drie verschillende vormen aangeboden te krijgen. Ik geef zelf vogelmineralen (grit).

gr Inger
problem.

I_Xyzyx_I

op je foto staat een wildkleur en volgensmij een gewone lutino, ik dacht dat je bij die mutaties zo kijken of het een mannetje of een vrouwtje is... de wildkleur lijkt trouwens best wel op een mannetje op de foto aangezien het masker vrij fel geel lijkt.

je kan bij wildkleur kijken of het man/vrouw is door te kijken naar de staart, is de staart onregelmatig bevlekt is het een vrouwtje.
en bij lutino's is het volgensij ook het zelfde omdat mijn eerste lutino popje een "geparelde" staart had en verder niet gepareld was en de lutino man ( ex gepareld ) heeft een egaal witte staart
(verbeter me als het fout is, weet het namelijk niet 100% zeker)

en over de leeftijd dat ze er zin in krijgen... ik had een filmpje gezien van iemand hier op het forum waar een valkje van 7 weken zich al aan het "vermaken" was op iemands hand ::)

Klik Hier voor mijn dagboekje met (hopenlijk snel) kweekverslagen van fallow valkparkieten.

tamara

hoi inger,

bedankt voor je reactie.

ik geef grit, sepia en calciumblokje omdat dit zo beschreven staat op jullie site.
Dit staat  beschreven bij voeding en dan bij mineralen.

ik citeer letterlijk; een sepiaschelp en kalkblokje mag niet ontbreken in de kooi. ook het toevoegen van grit is een belangrijke calciumbron.

Ik geef naast sepia, grit, calcium ook nog kiezel en gewoon voer natuurlijk en div. fruit/groente etc.

ik denk zelf dat het misschien ook door de hormonen komt.
Ik snap echter niet waarom ze dan niet van het voer eten.
Ze zijn beide trouwens wel ontzettend levendig en spelen en brabbelen de hele tijd.
Alleen eten daar hebben ze geen zin in.

tamara

hoi I XyzyzxI,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb geen wildkelur maar een cinnamon. Verder heeft ze amper geel in het masker. Ze heeft voornamelijk beige. De staart van de cinnamon is ook gepareld.
Ik denk dat de foto waar je naar gekeken hebt een beetje misleidend is of zo. ???
De lutino heet gele spots onder haar vleugels wat dus zou betekenen dat het een pop is. Ze is over het gehel lichaam wat gelig wat er ook op zou duiden dat zij een pop is. Lutnio mannetjes zijn over het algemeen wit tot spierwit.

Ik denk zelf dat het inderdaad misschien toch de hormonen zijn,
Ik snap alleen niet waarom ze dan niet van het gewone voer eten.

Inger m

Hoi Tamara,
Ik zie inderdaad ook alleen een cinnamon en een lutino. Echter jonge vogels zien eruit zoals poppen en pas na de eerste rui, die optreed vanaf circa 6 maanden kun je zien wat mannen of poppen zijn. Mannen krijgen een felgeel masker en raken het visgraatmotief kwijt. Bij lutino's is het verschil lastiger te zien. Op de leeftijd van jouw vogels is het geslacht eigenlijk nog niet aan het uiterlijk te bepalen.

Wat betreft maagkiezel, grit en sepia, dat kan wel op de site staan, maar is niet door mij geschreven. Wat mij betreft is het een beetje 'overdone', zoals ik in het vorige bericht al beschreven heb.

Hoi XyZXy enzo,
Een valkparkiet van 7 maanden die al last krijgt van hormonen lijkt mij erg jong. Op die leeftijd komen ze net aan uit de nestkast. Ik denk dat hormonen bij dit gedrag een betrekkelijk weinige rol kunnen hebben gespeeld of dat het valkparkietje toch al wat ouder was (ze worden nogal eens jonger verkocht dan dat ze werkelijk zijn).

gr Inger
problem.

Anja

Hoi Tamara,

Ik kan er geen verklaring voor geven waarom je valkjes niet eten. Het zou misschien toch met de rui te maken hebben. Dat het ene valkje echt wel ouder is als 3.5 mnd.

Wat Inger al aangeeft is het bij een lutino heel lastig te zien en moet je op het gedrag afgaan. Echter na de rui behoudt een pop de spots onder de vleugel.
Bij een geparelde worden de parels steeds minder als het een man is.

Groetjes Anja