Dagboek van Flupke en Lenie. Lenie genezen. Geen nieuwe eitjes meer

Gestart door Romy, 12 november 2006, 11:39:40

« vorige - volgende »

Monky

Hi Romy,

Ik heb hier 2 dames die helemaal gek zijn van eivoer.... het resultaat is 2 kleine papzakjes als ik ze hun gang laat gaan  ::) Daarnaast bevordert het de motivatie voor Yara om eieren te leggen en dat wil ik voorkomen... Ik hang nu dus maar af en toe wat eivoer in de kooi.

Maar ik heb zo'n idee dat Flupke wel een beetje vet kan gebruiken, dus kan het voor haar geen kwaad.... behalve natuurlijk als ze nu opeens 100 gram gaat wegen hahahaha... dan heeft ze echt te veel gehad hahaha. 75 tot 80 gram is denk ik toch wel het maximale wat Flupke kan wegen als ik naar haar bouw kijk. Maar het is in elk geval beter dan 76 gram. Dat is echt te weinig.

Geef haar nog maar een lekkere kroel van mij  :D

Groetjes,
Monky

Anja

Hoi Romy,

Ik heb mss ook nog een idee. Als je eens pap geeft. Nutribird en daar het eivoer door heen mengt.

Het is maar een tip hoor.

Groetjes Anja

Romy

Hoi Monky

Jammergenoeg is Flupke niet zo gek van het eivoer. Ze eet er nu en dan wel een hapje van, maar helemaal niet zoveel. Eigenlijk eet ze niks waar vet in zit  ::) Wel de gezonde dingen zoals groenten en fruit en haar zaadjes. Alsook een klein beetje pellets.
Ik vind het fijn dat je afgaat op haar bouw! Dus volgens jou is 75-80 het maximum. Goed om te weten. Kan je dan ook inschatten wat het gewicht dat ze nu heeft (tussen 66 en 70 op een dag), voor haar betekent?
Ik wil er ook nog even bij vertellen dat Flupke qua grootte lijkt op een klein kanariepietje  ::) :o Toen ze geen staart had, dachten verschillende mensen die langskwamen dat ik een babykanarietje had  ::)
Als ik langs ga bij tentoonstelling en er zitten valkjes, dan schrik ik telkens hoe groot en fors die zijn in vergelijking met Flupke.

-------------------------------------------------------------------

Hoi Anja

Ik heb daar eerlijkgezegd ook al aan gedacht. Maar is er dan niet het risico dat ze enkel dat nog wil eten? En dat ik dan voor de rest van haar leven pap moet aanbieden om op gewicht te blijven?
Ik heb ook al zitten denken dat haar gewicht nu misschien helemaal niet zo abnormaal is??? Het is echt heel moeilijk in te schatten...
Als ze over enkele weekjes niks bijgekomen is, ga ik toch even met haar naar de DA voor de zekerheid. Dan zal het wel tussen m'n examens in moeten gebeuren en dat is niet zo fijn  :-\, maar dan moet dat maar.

Groetjes
Romy

Monky

Hi Romy,

Zou je een 5 of 10 euro briefje naast haar kunnen leggen en dan een foto maken zodat we referentie hebben van hoe groot ze daadwerkelijk is?

Ik maak maar een schatting hoor. Als ze inderdaad vrij klein is, dan is een gewicht van 100 gram niet reeel... Dan zou ze tonnetje rond zijn en dat is ook niet gezond.

Ik denk dat het gewicht waar ze nu op zit het minimale gewicht is wat ze mag wegen. Als je van normale bouw afgaat, moet het gewicht tussen de 80 en 100 gram zijn. Flupke is aanzienlijk kleiner gebouwd dus lijkt me dat ze tussen de 70 en 85 of zo zou moeten kunnen wegen. Maar ik zeg nogmaals... het is maar een redernatie. Ik kan die natuurlijk niet met zekerheid zeggen.

Geef jij je vogel dagelijks eten? Als dat zo is, zou je kunnen overwegen om het eivoer een klein beetje nat te maken en het door de zaadjes heen mengen. Dan blijft het eivoer aan het zaad kleven. Maar je moet het dan wel dagelijks verschonen, want anders heb je kans op schimmelvorming.

Groetjes,
Monky

Romy

Hoi Monky

Dat is inderdaad een goed idee om ze te fotograferen bij een geldbriefje. Dat zal ik in de loop van de dag doen en dan plaatsen.

Ik begrijp je redenering en ben er dan ook heel blij mee. Het is altijd fijn om een ander zijn mening te horen!

Het klopt dat ik Flupke iedere dag vers eten geef. Meestal zelfs verschillende keren op een dag omdat ik altijd slechts een bodempje geef, dan kan ze makkelijker aan alle zaadjes en dan eet ze ook al de verschillende zaadjes op. Want ik merkte dat ze, wanneer ik het bakje gewoon vol doe, alleen de lekkerste eruit at en dan lag het bakje vol schilletjes zodat ze niet meer aan de rest kon.

Mag ik het eivoer nat maken met wat sinaasappelsap? Want ik vermoed dat ze dat lekker vindt. Als ik sinaasappel gegeten heb, likt ze altijd aan m'n vingers  ;D

Groetjes
Romy

Dierenfreackske

Wat een valkje toch die Flupke ...en
ik denk niet dat het kwaad kan mocht je sinnaasappel
sap ofzo door de zaadjes mengen he !!! Ik ga dat ook zelf eens proberen he !!Grtjs Ann

Monky

Hi Romy,

Je moet een klein beetje uitkijken met het super lekker maken van dingen... Het is de bedoeling dat ze het uiteindelijk zonder al te veel gekunstel ook eet.
Aha... Dus jou Flupke had hetzelfde als wat ik nu met Dara heb... Dat ze alleen de kleine of lekkere dingen eruit hengelt... Wat een gnieperds zijn het toch hahaha  :D

Ik ben wel erg benieuwd naar de foto... Dan kan ik beter zien hoe klein ze is.

Groetjes,
Monky

Romy

Hoi Ann

Zoals Monky opgeeft : een beetje opletten met het lekker maken van dingen. Als ze het zo ook al eten, dan zou ik het niet extra lekker maken denk ik.

-----------------------------------------------------------------------

Hoi Monky

Hier komen twee foto's :

Ik hoop dat de foto's goed genomen zijn zodat je een beetje kan zien hoe groot/klein ze is.

Ook heb ik nog een vraagje : Flupke haar poepjes zijn momenteel een beetje anders : het groenige is normaal, maar het wit is geen dot, maar verspreid op het groen, half doorzichtig. Dus een poepje ziet er een beetje lichtgroen uit, maar dat komt door het wit wat op het groen ligt. Wat een uitleg  ;D

Ik zal er op letten dat ik niet teveel sinaasappelsap gebruik (als ik het al ga doen, ik ga er nog even over nadenken). Het is enkel de bedoeling dat ze er ietsje meer van zou gaan eten, maar als ze terug op gewicht is, dan krijgt ze het gewoon weer zuiver.

Oh ja, en het beste nieuws zou ik bijna vergeten! Flupke woog een half uurtje geleden 70 gram, dus ik hoop dat er in de loop van de avond nog 1tje bijkomt!

Groetjes
Romy

natacha

Hallo Romy

Toffe fotos zo met dat briefje van 5 euro. Nu zie je wel dat flupke inderdaad wat kleiner is dan andere valkjes.
Ik vind flupke echt mooi en schattig.
Goed zeg dat ze toch nog 70 gram weegt.

groetjes Natacha

Mara

Hoi Romy

Flupke is inderdaad kleiner dan een 'normaal' valkje. Maar ze is niet te min heel erg mooi.

Ik hoop dat ze gauw weer op gewicht komt.

Mara

Romy

Hoi Natacha

Dankjewel voor je complimentje :)

--------------------------------------------------------------------

Hoi Mara

Ook jij heel erg bedankt voor je complimentje!
Ik hoop ook dat Flupke snel terug op gewicht komt.

Groetjes
Romy

Kimm

hoi romy,

ik heb even je dagboekje gelezen over flupke. je hebt een heel mooi valkje, dat wou ik je even zeggen en succes met flupke! :)

groetjes kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Romy

Hoi Kimm

Heb je m'n hele boekje gelezen?  :o Waauw zeg :)

Dankjewel voor je complimentjes!!

Groetjes
Romy

Romy

Flupke is een gram bijgekomen!!!

Gisterenavond woog ze ineens 71 gram en nu weeg ze 67 :) Dus het ziet er naar uit dat ze aan het verzwaren is, joepie!!!!!
Daar zit het eivoer zeker voor iets tussen  :P

Groetjes
Romy

natacha

wooohooooooooo, dat is goed nieuws zeg  ;D ;D
Straks wordt Flupke nog een dikkerd.

groetjes
Natacha