16 juni 2025, 21:39:20

Biltse valkjes

Gestart door Sanna, 8 september 2006, 21:05:41

« vorige - volgende »

Mara

Hoi Sanna

Leuke foto's zeg, echt wel!!! Gezellig hoe die twee daar zitten te kroelen.

Liefs

Mara

Riny

Hoy Sanna
Zorg je wel dat ze een klein beetje privacy krijgen, niet alles op het forum vertellen van hun liefdesleven.
Maar ik ben blij dat het zo goed gaat met jou en je valkjes.
Groetjes Riny :D

*Petra*

Hoi Sanna,

Geweldig joh, en ook een heel mooie foto van Belle  ;D

Groetjes Petra :D

Jonge tamme valkjes zoeken goed huisje !

Ineke

Citaat van: Riny op 30 oktober 2006, 09:55:19
Hoy Sanna
Zorg je wel dat ze een klein beetje privacy krijgen, niet alles op het forum vertellen van hun liefdesleven.

Jawel! Big Brother voor valkjes.

Marije

Hoi Sanna!
Heb net even heel je dagboek doorgelezen, en wat zijn Max, Milou en Belle lekker dingen! :D Vind Miloutje vooral heel mooi, is zij nou Roxannes haantje? ;) En Max heeft echt een knuffelhoofdje! :-*
Grappig dat jij ook merkt dat Belle meer een mens-valkje is, dat merk ik bij Snowy ook heel erg, die mòet echt bij me in de buurt zijn, terwijl Purreltje zichzelf wel vermaakt.
Blijf je verhaal volgen!

*Petra*

Hey Sanna,

Hoe gaat het met je valkjes??
Met je liefdeskoppel en met Belle??

Groetjes Petra  :D.

Sanna

Ja ik weet, ik weet, ik heb onbehoorlijk lang niks van ons laten horen ;D. Maar ik heb het onwijs druk gehad de afgelopen tijd. Van de week komt er weer een volwaardige update, goed? ;). Ik heb eindelijk weer tijd voor onszelf.
De Biltse valkjes maken het uitstekend.

Doei doei,
Sanna

*Petra*

Fijn om te lezen!!
Enne, update komt vanzelf..
Ik maak me er zelf ook schuldig aan  ;D.

Groetjes Petra  :D

Rianne

Hey Sanna,

jij hebt dus ook een mannetje die het kippetjes gebrabbel nadoet? Tinco m'n albinootje doet dat ook, zo verleid hij dan bijv een wasknijper of een stengel trosgierst ;D

Sanna

Hallo allemaal!!

Zoals beloofd, de update ;D. En het wordt een heel verhaal.

Laat ik in ieder geval beginnen met te zeggen dat met Belle nu alles goed is. Dan hoeven jullie niet zo te schrikken als ik mijn verhaal begin.

Gistermiddag kwam ik om14.30 thuis van mijn werk (studie verlof) met het plan nu eens echt de hele middag met m'n studie bezig te gaan. Dus ik kom binnen, zet mijn tas op tas op tafel en begroet de vogies. Dan zie ik het ineens: de hele kooi zit onder het bloed :o. Dikke druppels hangen aan de stokken, bloed op de voerbakjes, straaltjes bloed in het voer gelopen, bloedplekken op de bodem. Vlug schieten mijn ogen over de bodem: daar zit niemand. Dan zie ik het: helemaal bovenin zit Belle met een enorme plakaat bloed op haar borstje!! Wat is er in hemelsnaam gebeurd??!!!

Vlug haal ik Belle uit de kooi; gelukkig ze klimt er zelf uit. Toch kan ik haar heel makkelijk pakken. Ik moet weten waar al dat bloed vandaan gekomen is, ik ben bang dat ze een diepe jaap in haar buikje heeft, misschien gevallen ofzo? Dus neem ik haar mee naar de keuken. Ze vind het niet leuk, want ik leg haar op haar rug en houd haar pootjes met m'n vingers uit elkaar zodat ik met een papieren doekje met water die bloedplek kan gaan bewerken. Blijkbaar is het nog niet zo heel erg lang geleden gebeurd, want het is nog geen korst. Bah, wat stinkt die troep zeg! Maar hoe verder ik kom met schoonmaken, geen wonden. Ik snap er niks van, zoveel bloed kan nooit uit een borstveertje gekomen zijn, die zijn daar veel te klein voor. Belle begint steeds onrustiger te worden, maar ik moet het zeker weten voordat ik haar los laat, zeker weten of er ergens een wond zit. Maar wanneer ik in de laatste bloedklonter de veertjes uit elkaar heb kunnen poetsen zie ik weer een mooi roze buikje waar geen bloed aan kleeft en waar zeker geen wond zit. Wat raar!!

Belle is een beetje ontdaan wanneer ik haar weer loslaat. Logisch. Een beetje versuft zit ze op m'n vinger. Ik kan haar zelfs in haar nekkie kroelen, dat vindt ze trouwens wel lekker ook.

Dan zie ik het! Uit een van de nageltjes van haar linker pootje komt bloed. En het gaat behoorlijk snel ook. Gauw pak ik wondpoeder. Ik krijg het zo gauw niet op haar voetje met m'n trillende vingers dus gooi ik een hoeveelheid op het aanrecht en zet Belle er met haar pootjes midden in. Het helpt niet echt heel veel, het is natuurlijk ook niet bedoeld voor nageltjes. Dan maar Feld bellen, ik weet nou tenminste waar al dat bloed vandaan gekomen is. Gelukkig krijg ik Marieke aan de lijn. Zij bevestigt dat valkjes enorm veel bloed uit zo'n nageltje kunnen verliezen. Wat ik volgens haar het beste kan doen is een theelepeltje in een kaarsvlam houden totdat het goed heet is (ong. 1 minuut) en dan de nagel dichtschroeien. Dus gauw bel ik mijn ouders op. Binnen 10 min. zijn ze er. Het bloedt ondertussen niet meer zo erg. Mijn vader houdt Belle vast en ik schroei het nageltje dicht. Belle krijst een beetje. Dat betekent in ieder geval dat het lepeltje heet genoeg is en dat het schroeien gelukt is. Als ik haar dan weer bovenop de kooi laat gaat ze zitten dutten. Ze heeft het laatste half uur dan ook heel wat meegemaakt. Er komt geen bloed meer uit haar nageltje.

Nu is me helemaal duidelijk wat er gebeurd is. Belle heeft ergens haar nageltje klem tussen gekregen vermoed ik. Bij het losrukken moet de halve nagel (!) afgescheurd zijn en al bloedend heeft ze de hele kooi rondgelopen. Uiteindelijk heeft ze haar pootje opgetrokken en is ze ergens rustig gaan zitten. Ondertussen bleef het nageltje doorbloeden en heeft die enorme plakaat bloed op haar buikje veroorzaakt.

Volgens Marieke moest Belle in de loop van de dag weer wat levendiger worden, maar voorlopig laten we haar maar even met rust. Ik zet een bakje water met druivesuiker voor haar neer en een broodje waar ik druivesuiker met roosvisee op gesmeert heb. Normaal gesproken is belle dol op brood, maar nu heeft ze niet zoveel interesse erin. Ik wil ook niet druivesuiker in haar bekje dwingen, dat geeft weer extra stress. Ik wacht wel even af. Ondertussen vinden Max en Milou het broodje ook lekker. Voorlopig moeten wij ook even gaan zitten met wat sterkers. Na een tijdje begint Belle zich gelukkig te poetsen. Die natte plek irriteert natuurlijk behoorlijk. De verwarming staat wat hoger voor haar. Als we gaan eten vliegt ze al weer een beetje. Dit keer sluit ik haar niet op met eten, ze mag wel wat mee-eten, ze heeft het nodig. En in de loop van de avond begint ze al weer meer haarzelf te worden.

Nu vanmorgen, was er eigenlijk niks meer aan Belle te merken, behalve die lelijke roestige vlek en de smerige lucht van al dat bloed wanneer ze op m'n schouder zit. Ik wacht nog wel een paar dagen voordat ze mag badderen, ik wil zeker weten dat die nagel dicht blijft. En dan mag ze in bad met een beetje van die eucalyptus-reiniger, die mag je ook in badwater doen. Dan hoop ik dat we de bloedresten een beetje eraf krijgen. Het belangrijkste is dat Belle er nog is! Helaas kan ik haar niet meer in haar nek kroelen. Nou ja, dat proberen we nog wel eens een keer. En het studeren ook... ::)

Liefs, Sanna

Riny

Hoy Sanna
Wat een verhaal, ik kan me voorstellen dat je erg schrok toen je thuis kwam.
Gelukkig is alles goed afgelopen.
De vieze geur zal wel over gaan als je de eucalytusreiniger gebruikt hebt.
Je krijgt trouwens de groetjes van Skoep.
Groetjes Riny :D

Gerda

Hoi Sanna,

Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent. Maar gelukkig is alles goed afgelopen. Je hebt koelbloedig ingegrepen (hoewel misschien met flinke adrenalinestoot en bonzend hart  ;)).
Ik kan me herinneren dat Feld in een lezing over eerste hulp bij valkjes vertelde van het dichtschroeien. Ik vertelde het thuis aan Ronald en die vond het maar een eng idee. Maar ik zou het zeker zonder aarzelen doen.
En het werkt ook nog, blijkt dus! Gelukkig maar.

Hoop dat je haar binnenkort weer kan kroelen.
Geef in ieder geval maar een kroeltje aan M&M!!!

Liefs, Gerda

Rianne

Dat is inderdaad schrikken! Vooral als je eerst niet weet waar het vandaan komt. Gelukkig is ze weer de oude :)
Ik heb het hier ook eens gehad, toen stonden er nog valkjes in de woonkamer. Er had er 1 een bloednageltje, en ik was zo stom om het luikje open te laten en naar de keuken te lopen voor een doekje.
Ontsnapt het valkje toch... Niet zo prettig als je wit behang en witte gordijnen hebt, ik was bang dat hij in m'n gordijnen zou landen.
Gelukkig vloog ie de bijkeuken in en kon ik m daar pakken. ;)

*Yvon

Hoi hoi

Kan het me heel goed voorstellen dat je flink geschrokken bent.
Gelukkig heb je hulp dichtbij wonen.Dat scheelt ook al een heel stuk.
Vind het heel kunstig van je dat je het zelf dicht hebt kunnen schroeien.
Citaat30okt: Sorry, kon niet meer stoppen met knippen  .
??   ;) ;D

Groetjes Yvon[/color]

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Ineke

Wat n schrik! Tony had ook ns n gescheurde nagel die flink bloedde en gelukkig was ik thuis. Dat met die theelepel in n kaarsvlam vind ik wel n hele goeie tip, die had ik nog niet eerder gelezen.