Mika en Kimi (in de driehoekige voliere)

Gestart door Marcel, 19 juli 2003, 22:34:43

« vorige - volgende »

Marcel

Mijn moeder woont aan de andere kant van de stad en wil best af en toe helpen, de vogels hebben ook al een keer op haar hand gezeten, dus een probleem zal het niet zijn.

Maar als ze tijdens het vliegen worden bijgevoerd is het natuurlijk maar de vraag of ze ook naar binnen willen als ze een keer niet zo'n grote trek hebben en mijn moeder maar 5 minuten heeft om langs te komen...

Dus ik wen ze er nu aan dat als ze vrij vliegen dat er dan elke keer als ze naar binnen moeten er dan nieuw voer ligt. Voorlopig blijken ze zonnebloemzaden heerlijk te vinden, maar ik heb nog niet veel anders geprobeerd.

Ze zijn nu dus 8 weken en dus wil ik wel meer dingen gaan proberen. Wat kunnen jullie me aanraden? Of zal ik die vraag even in een ander subforum zetten?

Barbara

Eten ze nog geen ander zaad ook dan? Dat is misschien wel een btje eenzijdig dan. Zonnebloemzaden zijn ook vrij vet, dus als je dat nog niet geeft, zou ik zeggen; snel over op valkparkietenvoer, daar zitten ook zonnepitten in dus als ze die gaan eten nemen ze vast ook wel andere zaadjes in de de snavel en zullen ze die ook snel eten. Of gebruik je die zonnepitten als lokmiddel en wil je weten wat je nog meer kunt gebruiken? Trosgierst geef je ze wel al toch? Dat vinden ze ook erg lekker hè? Daar willen ze dan misschien ook wel voor terug de kooi in gaan, maar elke dag trosgierst geven is niet zo goed voor ze, dan eten ze vaak alleen dat nog maar en dat is te eenzijdig. Het zou dan elke keer een klein stukje moeten zijn, dat kan wel. Verder vindt mijn Dimi Fresh Fruit voor grasparkieten erg lekker, hij eet het zo uit het busje. Het zijn wat kleinere zaadjes vermengd met mini 'fruitknabbeltjes', dus misschien ook wel handig voor jouw jonge valkjes? Succes met uitproberen!

Marcel

Uiteraard eten ze niet alleen maar zonnebloemzaad, ik geef ze valkparkietenzaad maar ze pikken die zonnebloemzaden er het eerste uit. Dat deed mijn kaketoe ooit ook altijd, alleen mogen die procentueel gezien wel meer zonnebloemzaden hebben en bij hen moet je juist niet teveel of liever geen pinda's geven, da's echt vet.

Ik gebruik het nu inderdaad als lokmiddel, heb ook wat zonnebloemzaad in een transparant maatbekertje aan een touw opgehangen zodat ze wat meer worden uitgenodigd tot spelen. Ook gooi er af en toe wat extra zonnebloemzaden bij om te laten zien dat er vers zaad is.

De extra zak met alleen zonnebloemzaden die ik heb gekocht als aanvulling op het valkenzaad (dat niet al teveel zonnebloemen heeft) wil ik ook echt pas over langere tijd verdelen. Ddus meer dan pakweg 5 valkenzaad zakken vermengen met 1 even grote zak met alleen zonnebloem pitten.

Trosgierst hangt in de voliere en de boom maar ze pakker er inderdaad maar af en toe wat van. Als ze er meer van gaan eten zal ik het af en toe weghalen. Ik ga volgende week beginnen met wat meer groente en fruit enzo, alles suggesties zijn welkom!

Karin

Hoi Marcel,

Zo'n zak zonnebloempitten verdelen over 5 zakken valkparkietenzaad is echt te veel hoor.  Je geeft dan 20 % zonnebloempitten  :o Je moet er helemaal geen extra zonnebloempitten bij doen, want er zit meestal al te veel in. Ik ben nog nooit zaad tegen gekomen waar te weinig zonnebloempitten in zaten. Het voer is zo te eenzijdig, zonnebloempitten veroorzaken vetzucht en kunnen ook problemen aan luchtwegen enz veroorzaken ( zie je vaak bij papegaaien die te veel zonnebloempitten en pinda's krijgen. Dit is ook de oorzaak waarom maar weinig papegaaien echt zo oud worden als ze kunnen worden ). Je kunt beter extraatjes geven zoals een stukje appel, een stukje  tarwebrood, beschuit enz. Iedere keer een klein stukje. Het zaad moet het hoofdbestandeel blijven.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Marcel

Okee, ik zal rustig aan doen met de zonnebloemzaden, thanx!

Karin

Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Barbara

Eh, als je 1 zak zonnepitten op 5 zakken zaad doet, is 1/6de deel zonnepitten, dus bijna 17%, maar dat is ook nog teveel...  Klein detail  ;D

Marcel

Ze worden trouwens helemaal gek van mijn digitale telefoon, ze vliegen alle kanten op door de voliere. Ik heb hem al zachter gezet, hoop dat ze er de komende weken aan gaan wennen. Krijg niet zoveel telefoon, max 5x per dag denk ik...

Nu zit ik er naast dus heb ik hem voor het tweede signaal al, maar morgenmiddag ga ik 24 uur weg (heb oppas voor zondagochtend) dus als ie dan gaat dan gaat ie langer over... :o

anika_en_spirit

oi marcel,

zow hey wat groeien die lieverds van jouw snel zeg !!
echt mooi om te zien zo op de foto's.  ;D
je valkjes moeten denk ik nog wennen aan het geluid van je telefoon. spirit (mijn valkje) vloog eerst ook als een dolle door de kooi heen als de huis- of een mobiele telefoon hier afging. :-/ nu zie je hem alleen nog maar een klein beetje schrikken als er een sms-je binnenkomt (gebeurt niet vaak waar hij bij is), maar aan de rest is ie al helemaal gewend en kijkt ie er niet eens meer naar om. :)

groetjes anika.

ow ja en barbara....
het is wel 20%  100 : 5 = 20.....  :)
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soë, Sterre, Sero & Sweet!

Barbara

Ja maar, je hebt 6 zakken: die 5 met gemengd zaad plus de zak zonnepitten. Als al die zakken even groot zijn, is 1/6de deel zonnepitten is bijna 17%......  ;D

Speedy

Hoi Marcel,

Te gek hoe ze groeien en met elkaar omgaan bij jou, leuke foto's ook.
Wat die mobiele telefoon betreft, die is voor valkparkieten heel erg irritant.
Er zit een hoge toon in, maar soms horen ze het al aankomen, als jij hem nog niet eens gehoord heb.
Je hoort ook wel eens in de auto, of naast je pc, als de mobiele af gaat, dat geluidje? nou dat schijnen de valkparkieten ook op te vangen.
Je zou hem het beste in een la kunnen leggen. Als je toch niet thuis bent en hij gaat over, leg hem dan in een andere kamer.
Of ze er ooit aan zullen wennen? ik heb geen flauw idee, omdat hij hier zelden binnens huis gebruikt wordt.
Het klinkt lullig wat ik nu zeg, maar toen met Yellow ( de valkparkiet die ik nu weg heb gedaan) als hij zo hard irritant fluitte, dan deed ik ff 2 keer de mobiele overgaan, ja helaas schrokken ze er allemaal van, maar hij was even stil.
Dus het beste is de mobiele telefoon toch gedempt weg te leggen.

Groetjes,
Trudie

Marcel

Dat van de telefoon ging ook over de 'normale' telefoon, maar sinds ik die zachter heb gezet is het minder. Dus ze blijven nu op de stok zitten, wel alert, maar vliegen niet meer paniekerig rond. Ik denk dat ik hem over een tijdje al wat harder kan zetten...

Ook leuk: zojuist was op 3FM dat liedje van Summer jam op de radio en dan beginnen ze altijd te fluiten. Elke keer, niet bij andere nummers. Ik zal eens kijken naar een verzamelCD met dat nummer erop, kan ik het later nog eens draaien. Heeft iemand nog andere suggesties voor nummers met fluitjes erin?

Barbara

Tjemig, er komt onmiddelijk een liedje bij mij naar boven van jaren geleden, minstens 8 jaar, met heel veel tromgeroffel, daar lijkt het in elk geval op en een btje 'caribisch', ritmisch swingend en dus ook met fluitjes tussendoor, er is ook veel van gesampled, ook vrij recent nog in andere nummers en nou kan ik toch niet op de naam komen, misschien heb ik die zelfs wel nooit geweten... gr! ::) Volgens mij zit er in elk geval een stukje van dat nummer in 'the bongo song' van een of andere Afrikaans klinkende band geloof ik, dat nummer is volgens mij van dit jaar. Maar dan zal je zien, net dat fluitje niet natuurlijk.... ::) Als het me te binnen schiet zet ik het gelijk hier neer!

Lique

Hoi Barbara,

Bedoel je The Sunclub?
Die heeft dit jaar een topper gehad met Summerjam.

Barbara

Nee, dat was hem niet.... die noemde Marcel al. Ik ga ff kijken of ik nog een mp3tje ervan heb.