Mika en Kimi (in de driehoekige voliere)

Gestart door Marcel, 19 juli 2003, 22:34:43

« vorige - volgende »

Marcel

Ik heb twee valkjes, uit Kockengen, Utrecht (gehaald met airco, niet te ver weg). Ze zijn 4-5 weken oud, komen net uit de nestkast en moeten nog een paar weekjes op handvoer. Zojuist de eerste keer, viel niet mee. De spetters vlogen door de lucht, je ziet ze op de muur:

Ik denk dat het vanavond wel iets beter gaat, dan zijn ze nog een paar uurtjes meer gewend en hebben ze iets meer honger. Maar dit was dus de eerste keer eten buiten de nestkast. Ik heb de voliere al wat verkleind met een plaatje omdat ze helemaal achterin gingen zitten en dan kon ik er dus niet bij...

Ik had ook als eerste gedachte om ze eerst thuis in een doos met handdoek te houden, tot ze eruit zouden vliegen maar dat deden ze gelijk al toen ik ze erin zette. Dus heb ik ze toch maar gelijk in de voliere gezet. Daar blijven ze echter heel rustig op de grond zitten.

Iemand nog tips voor de tweede eetronde vanavond? Ik ga nu uit eten en daarna hopelijk nog 1 goede eetronde voor ik mijn wekker voor morgenochtend zet...

smile_emerald

Hey Marcel,

Wat een schatjes zijn het toch, hebben ze ook al een naam? Wat ik deed, is gewoon het papje op de bodem zetten van de kooi en spetters horen daar gewoon bij. Tommie zat na afloop ook helemaal onder :D Ik heb geen tips voor je, want volgens mij doe je het al goed.

Groetjes Esmeralda.

Speedy

Gefeliciteerd Marcel, met Mika en Kimi, leuke namen.
Schatjes zijn het, ik hoop dat je er veel plezier aan mag beleven.
En het voeren moet je om de 4 uur doen.
Kropjes moeten leeg zijn.

Succes ermee,
Trudie

smile_emerald

::) Oeps, de namen stonden bij het onderwerp... Stom van mij, uhm... ik heb niks gezegt. ::)

Groetjes Esmeralda

Marcel

Vandaag: ik maak duidelijke vorderingen op het gebied van tam worden, ik vraag me alleen of ze genoeg binnen krijgen.

Gisteravond probeerde ik ze in de voliere te voeren maar dat lukte niet echt. Ze bleven wel zitten, maar draaiden hun kopje steeds weg en waren niet echt geinteresseerd. Maar ze bleven wel zitten. Mijn gedachte toen was: nu niet teveel verstoren ze waren vast goed doorvoed in het nest. Maar morgenochtend, dan zouden ze wel een flinke hoeveelheid moeten hebben.

Vanmorgen probeerden we het opnieuw in de kooi maar hetzelfde resultaat. Toen dus een voor een eruit gehaald en op tafel gevoerd. Eerst de kleinste, 4 weken, die bleef op tafel zitten en geleidelijk kregen we er wel wat in. Op een gegeven moment aaide ik zijn borst en toen bleef hij zo rustig zitten (toen hield ie ook zijn kop meer stil) dat we er nog een paar extra schepjes in konden gooien. Pakken en terugzetten van deze jongste gaat zonder snavel, hij laat zich nu goed oppakken waarbij zijn poten en kop vrij blijven en blijft dan rustig.

Dan de oudste, die kan al fladderen en fladderde gisteren dus al over de rand van de doos en een kort moment op de stok in de voliere. Daarna de hele tijd beneden gezeten. Wat ik verwachtte gebeurde, hij vloog direct van tafel af, naar de grond. Aldaar begon hij voor het eerst echt een heel duidelijk piep- of fluitduel met zijn maatje in de voliere. Een paar keer heel duidelijk heen en weer. Het worden echt maatjes, saamhorigheid natuurlijk. Hij wilde over de vloer verder lopen en toen... zetten ik mijn handen ervoor.

Hij ging op mijn vingers zitten en ik kon hem weer naar de tafel brengen. Vervolgens heeft de oudste de hele tijd op mijn vinger (!) boven de tafel gegeten. Aaien over de borst was geen wondermiddel, maar de oudste kregen we weer zo ver om pap van een vinger af te eten. Uiteindelijk kon ik hem gewoon vanaf mijn hand in de kamervoliere terugzetten.

Ik ben dus heel tevreden over het tam worden, maar vraag me af of ze voldoende hebben gegeten. Ze zijn al geheel gevederd op de borst dus de krop zie je niet zo goed zitten. Ik neem ze ook liever niet stevig vast om hun krop te betasten. Ik ben begonnen met een kromgebogen lepeltje omdat ik heb gelezen dat het beter was als een spuit. De laatste vogel at dus echter gewoon stukjes pap van mijn hand. Dat ga ik dus zo tegen 12:00 uur ook proberen met die jongste.

De hoeveelheid. Met het lepeltje gaf ik schepjes, maar van elke 3 druppels kwam er 1 in de bek, 1 op de borst en 1 op tafel. Ik weet dat een volle krop het enige goede criterium is, maar als iemand nog een tip kan geven over het aantal 'druppels' per maaltijd dat er echt in moet, dan heb ik een tweede indicatie. Ze worden wel steeds tammer dus eten geven zal wel steeds beter gaan in de loop van vandaag...

Speedy

Hoe weet je of je genog voer geeft.
Als ik van 1 theelepel pap met 1 theelepel eivoer met daaroverheen ongeveer 5 theelepeltjes warm water, een papje had gemaakt, dan ging dat toch wel bijna op.
Dus dit is wel genoeg voor 1 valkparkiet.
En jij zou nu ook al een klein stukje trosgierst mogen geven aan ze, kijk of ze eraan pikken en of ze al een beetje aan het pellen gaan.
Mijn tip, met je vinger er op tikken, alsof jij er ook van eet, dan gaan ze het ook doen.
Misschien omdat ze met zijn 2-en zijn, gaat het wel makkelijker en doen ze het samen.
Zien eten doet eten.

succes,
Trudie

Stijn dc

hello

gefeliciteerd met je nieuwe valkjes marcel, na al dat werken is je moeite, bloed, zweet en tranen dan eindelijk beloond met 2 schatjes van valkjes!
als ik zo naar de namen kijk, ben je een fan van formule 1? of is dit gewoon toeval?? ;D ;D ;D

SDC:D

Mandy

Hoi Marcel,

Je hebt daar mooie lieve valkjes zitten hoor ;), fijn ook dat je er niet zo giga ver voor hebt moeten rijden.

Mijn advies is toch maar ff met de spuit te beginnen en ze even goed te eten geven, want dit klinkt niet zo veel.  :-/
Ik heb hier zelf een paar valkjes binnen die ik 's avonds alleen een beetje bij voerde met de spuit en alleen de eerste hapjes gingen moeizaam, maar daarna hartstikke goed. Als ze nou goed eten van de spuit dan zou ik pas overstappen op de lepel, belangrijker nu is dat ze goed eten, je moet dan denken tussen de 5-10 cc per keer, zeg maar 7 cc dus. Ik zou het deze week op 4 keer houden en daarna afbouwen naar 3, 2, 1 voeding per dag, dan zijn ze dus 8-9 weken oud en moeten dan zeker al wel zelfstandig eten. Je kan over een weekje ofzo ook de pap steeds wat dikker maken en er klein zaad doorheen mengen zoals trosgierst of grasparkietenzaad.
En lig inderdaad al wat trosgierst op de bodem van de kooi en een schaaltje met zaad en water. Pas als ze wat ouder zijn en wat gaan vliegen gaan ze ook pas de kooi en etensbakjes ontdekken. En zo kunnen ze hier alvast kennis mee maken. Vaak beginnen ze eerst spelenderwijs met het zaad in de bek te nemen en opeens voelen ze instinctief aan dat ze het moeten gaan pellen. Dat kan je dan ook zien en horen en je kan aan de hand van de poepjes in de gaten houden of ze wel of niet goed eten. Want als ze wat ouder worden zie je door de veren de krop niet meer zitten, die kan je dan alleen nog voelen als ze heel goed gevuld zijn.

Succes verder. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Ellen

Hallo Marcel,

Dat tam worden van Mika en Kimi zal bij jou denk ik geen
problemen opleveren als ik het zo lees.
Leuk hoor zoals jij ze nog moet voeren.
Helaas kan ik je over de hoeveelheid voer niets vertellen
daar heb ik geen ervaring mee.

Nu kan je ook echt goed zien hoe klein ze nog zijn in hun
nieuwe behuizing. Ontzettend lief zijn ze.

Veel plezier en groetjes van Ellen.

Marcel

Nou, nadat ze hun veren op orde gebracht hebben begonnen ze in hun kamervoliere aan de tocht omhoog. Na een aantal keren fladderen zitten ze nu beiden op de allerhoogste plek. Als ze al te weinig pap zouden hebben gekregen, dan heeft dat tot nu toe in ieder geval niet geleid tot te weinig energie. Ze zitten nu dus uit te rusten, we gaan zien of ze nog vrijwillig naar beneden willen komen voor de volgende maaltijd...

Ellen

:D................................leuk hey?

demi

hoi marcel

wat een schatjes heb je
en hebben ze nu al wat meer gegeten?
ook leuke namen! ;)
gefeli met je nieuwe aanwinst!

groetjes diana w

Marcel

Het beeld is eigenlijk hetzelfde en wordt steeds iets beter. Ze zijn heel erg tam geworden en ze gaan nu buiten en in de voliere gewoon op mijn hand zitten. De coordinatie van het vliegen en het zitten laat nog wat te wensen over, maar sinds ik ze gisteravond in de voliere heb gedaan hebben in het geheel niet meer gebeten en ze gaan makkelijk op mijn hand zitten.

Ook zelfs in de voliere: de kleinste had letterlijk een handje nodig om bij de grootste op de hoogste tak te komen, want hij fladderde steeds maar kwam niet hoog genoeg. Blijven aanmodderen is natuurlijk niet verkeerd, worden ze sterker van, maar ik besloot een handje te helpen en hij accepteerde mijn hand om hem binnen de voliere hoger te brengen. Dus zitten nu al een uurtje samen bovenin...

Ze gaan zo voor de derde keer eten. De eerste twee keer heb ik dat steeds geprobeerd zonder ze goed vast te pakken en dat lukt niet zo goed. Maar het resultaat van die voorzichtige aanpak is dus wel dat ze heel snel heel tam zijn geworden. Tegen 13 uur lieten ze zich zo makkelijk vastpakken dat ik ze gewoon rustig bleven als ik ze stevig vasthield dus toen kon ik het er voor het eerst pas echt in kieperen.

Ik ga voor de 3e keer voeren vandaag. Omdat ze vanmorgen niet zo heel veel hebben gehad denk ik dat het wat krap is om het vandaag bij 4 te houden dus ik ga het om 8 uur en 11 uur nog een keer proberen. Dan vanaf morgen 4x per dag denk ik, zolang ze per keer maar genoeg eten (vanmorgen was het dus nog niet genoeg). Vanaf nu doe ik het gewoon zoals zoals net: op de hand eruit, vastpakken, snel voeren, op de hand erin. Ik denk dat het wel gaat lukken om dat nu binnen een kwartiertje te doen (een voor een). Meer volgt...

PS Mijn neefje heeft Mika als tweede voornaam, van Hakkinen. Op de dag dat ie geboren werd won Hakkinen de GP van die dag. Maar zijn eerste voornaam is Rick en het is jammer dat zijn tweede niet zo vaak wordt gebruikt. Ik ben wel fan van F1, niet een bijzonder grote fan van Mika en Kimi en ook niet van Finland, maar ik vind Jos en Ralph toch minder leuk klinken...

Ellen

Hahahahaha.................mijn idee.
Ik lees met plezier je vorderingen met Mika en Kimi.
Enige valkjes.

Gr. Ellen.

Marcel

Nou, vandaag dus 5x voeren maar niet elke keer helemaal naar wens. Omdat ze er na elke voeding toch weer enorm gehavend uitzien en ze weer helemaal moeten opdrogen, denk ik dat het beter is om 4x wat meer te voeden dan 5x wat minder.

Dus morgen ga ik ze toespreken en als ze meewerken dan ga ik proberen grotere maaltijden te voeren en dan om ongeveer 7:30, 12:00, 16:30 en 21:00. Het is hier in de woonkamer ook best warm, wat op zich een voordeel is omdat ze het dan niet koud krijgen als ze 's avonds nog nat zijn maar het betekent natuurlijk ook dat ze wat minder energie nodig hebben en dus ook daarom mogelijk wat minder eten.

Van de kweker kreeg ik trouwens twee voeders, hij had er geen en bij de dierenwinkel in de buurt hadden ze: "CeDe Lorivoeding /  handvoeding jonge vogels". Ik probeer het wel aardig warm te houden, ook zeker niet te dik, maar het koelt heel snel af als je een tijdje bezig bent. De tweede suggestie van de kweker was "Nitribant A19 A21 merk prestige". Ik zit eraan te denken om dat tweede morgen ook nog ergens te halen.

Want als ik ze zo zie dan zijn ze dus wel heel tam maar ze lijken ze het papje dat ik heb gewoon niet lekker te vinden (ze komen net uit de nestkast dus zijn hun ouders gewend). Iemand dergelijke ervaringen, heeft het zin om dat andere morgen nog te proberen? En eventueel stukjes appel? Daar hebben ze geen gebruiksaanwijzing voor nodig. Trosgierst ligt er al, ik geloof dat ik kantenklare zaadjes in de uitwerpselen heb gezien...  Natuurlijk staat er ook water en gewoon voer bij dus als ze daar aan gaan binnen enkele dagen... ook goed!