Mika en Kimi (in de driehoekige voliere)

Gestart door Marcel, 19 juli 2003, 22:34:43

« vorige - volgende »

Ellen

Je kan het papje in een schaaltje heet water hangen zodat
het langer warm blijft.  ( au bain marie )
Veel sucses ermee.

Ellen.

Speedy

Hoi Marcel,

Je hebt alleen nog een pak eivoer nodig van hetzelfde merk CèDè, die pap die je nu hebt is perfect, ik zou die andere niet gaan kopen als ik jou was.
Je mengt het eivoer met die pap. ( 1 theelepel lori voeding 1 theelepel eivoer met 5 theelepels heet water,per vogel)
Je neem een anders schaaltje, waar je het balkje waaruit je voert, in kan hangen.
Zo blijft de pap op temperatuur.
En voeren maar.

Paul

Hoi Marcel,
Je twee valkjes zien er heel erg goed uit :-)
Wat voeren betreft moet je cd lorivoeding mengen met 50% eivoer en 50% lorivoeding en dat maal ik zelf in een koffiemolen tot poeder dat werkt perfect.
Ik heb er zelf hele goeie ervaring mee en een aantal van ons ook dus ander voer hoef je echt niet te kopen.
Met Cede lorivoeding is het voordeel dat je het aanpast aan de leeftijd van de vogel, andere merken daar geef je voor elke leeftijd dezelfde voeding.
Veel succes met het voeren.

Groetjes,  Paul

Marcel

21 juli 2003, 01:25:40 #18 Last Edit: 21 juli 2003, 01:26:55 by Marcel
Okee dan ga ik morgen kijken of ik er nog eivoer bij kan kopen want nu is het dus alleen dat lorivoer. Misschien dat de mix ze iets meer aanstaat.

Ze zijn trouwens erg slaperig aan het worden, ze zijn de hele dag al rustig. Ze moeten nog wel een keer een flinke hap, dus als ze niet wakker blijven dan ga moet ik ze zo nog wekken! Ik ben niet bang dat ze zwak ofzo worden, ze zitten veel aan hun verenkleed dus ze voelen zich volgens mij wel prima.

Tot morgen!

Speedy

Morgen ochtend is Ranzijn al vroeg open, die heeft dat eivoer.
Succes.

Trudie

Marianne

Hoi Marcel,

Gefeliciteerd met je twee valkjes.
Erg leuke namen heb je ze gegeven.
Ze zullen wel erg in hun nopjes zijn met zo'n mooie grote voliere.
Heel veel plezier ermee !

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Marcel

De eerste voederronde van de tweede volle dag is achter de rug en ik ga voor de tweede ronde kijken naar dat eimengsel om erbij te doen. Ze zitten nu als verzopen katjes op de stok weer te dutten. Ik heb ze na het voeren ook nog even een beetje bespoten met de plantenspuit (nooit iets anders in gezeten) en hoop dat ze als ze uitgerust zijn hun verenpak weer even flink onder handen gaan nemen.

Gistermiddag deden ze dat ook, een uurtje nadat ze aten en vlak voor ze pogingen gingen doen om naar de bovenste stok te vliegen. Na hun laatste voederronde gisteravond deden ze dat niet meer en dus waren de papresten opgedroogd. Omdat het hier in de huiskamer toch 26 graden is, spuit ik ze daarom af en toe even met een beetje water. Je zou ze een slabbetje om willen doen...

Wat tamheid betreft nog steeds perfect, als ik een arm door de opening in de voliere steek dan stappen ze bijna uit zichzelf al op. Het vasthouden voor het voeren is helaas toch nog wel nodig, maar het leuke is dat als ze daaraan ontsnappen dat ze dan wel direct bovenop diezelfde hand willen zitten. Dus zo vervelend vinden ze dat nu ook weer niet zou je zeggen....

Ik voer nog steeds met een kromgebogen theelepeltje. Ik las ergens dat het beter is dan met een spuit omdat ze met een theelepeltje zelf kunnen doseren en dat er bij een spuit het gevaar bestaat dat je teveel geeft. Maar als ik nu kijk hoe het gaat met het theelepeltje dan is het ook een kwestie van schudden en zien hoe het er in gaat. Dus dat maakt volgens mij niet echt uit.

Ik neem aan dat het bij jullie ook nogal een kliederboel wordt. Als dat bij mij meer het geval is, dan komt het omdat ze zo met die kopjes schudden. Alsof ze het niet lekker vinden, maar met dat eiwit erbij zou het misschien beter gaan. Maar ik vraag me dus af  of het ook scheelt in de rommel als je het met een spuit doet? Als dat koppie steeds beweegt dan spuit je dat er toch ook vaak naast?

Paul

Hoi Marcel,
Ik denk dat het met een spuit iets minder rommel geeft dan met een lepeltje omdat ze het voer veel meer rechtstreeks in de snavel krijgen en vaak meteen doorslikken.
Maar zelf vind ik een lepeltje leuker om te doen.
Wel elke keer na het eten de snavel en omliggende veren schoonmaken, dat deed ik de eerste keer ook niet en dan komen ze onder de klonten te zitten in de veren en je moet dan soms zelfs wat wegknippen.
Zo te zien hebben ze het wel heel erg naar hun zin in je volliere :-)
Dat is in elk geval een fijn gevoel dat je zoiets moois hebt gemaakt en wat nog bevalt bij de valkjes ook :-)

Groetjes, Paul

Marcel

Vanmiddag een perfecte voerbeurt gehad met de jongste, hehe... werd tijd! Ik denk dat er twee redenen voor waren. Ten eerste had ik een natuurlijke tak bevestigd op een houten plaat en die op tafel gelegd. In de voliere zitten ze ook het liefste op natuurlijk hout en hoewel ze ook prima op mijn hand zitten, dacht ik dat het wel zinvol was om dat te proberen. Tevens had ik wat langer gewacht en de jongste was prompt flink aan het piepen en hield zijn kopje dus geheel stil zonder dat ik hem vast hoefde te houden. Prachtig hoe gulzig hij was!

De oudere was nog niet zo happig de laatste keren, vooral omdat ik hem op wat onaangename wijze steeds van de hoogste tak moest halen. Zegmaar trekken. Ik kon er gewoon niet bij helemaal bovenin! Het ontwerp was gemaakt met in het hoofd twee tamme valkparkieten die zichzelf zouden voeren. Mijn gedachte was dat als ik valkparkieten zou kopen die zo jong zouden waren dat ze nog niet zelf zouden eten, dat ze dan ook niet zouden vliegen en dus zouden beginnen in een doos op tafel.

Maar ze begrijpen zelf niet zo goed wat nu een handige volgorde is dus vliegen ze voor ze goed eten. Tsja. Dus moest ik ze direct in de voliere stoppen en ze er viermaal per dag uithalen. Inmiddels heb ik de hoogste natuurlijke tak eruit gehaald en de laagste naar beneden getrokken. Nu kan ik ze altijd makkelijk pakken. Tevens denk ik dat het beter is om de oudste maar gewoon wat vliegtijd te geven voor ik hem te eten geef. Dus laten vliegen tot hij moe wordt en dan pap voeren. Vanmiddag is hij wel 10x van tafel gevlogen toen ik hem wilde voeren en steeds opnieuw heb ik hem uit de gordijnen of elders moeten halen. Ik laat hem vanavond wel even moe worden, als hij moe is dan ga ik zijn papje maken (anders is ie koud).

Ze zitten veel aan de veren vandaag, dus gelukkig zien ze er nu veel beter uit dat gisteren. Toen maakte ik me niet alleen zorgen over hoeveel ze aten maar ook over die opdrogende veren rond de nek. Vandaag wat meer water gespoten (vinden ze niet vervelend) en omdat het voeren nu beter gaat ook minder gemorst. Zo de vierde en laatste ronde van vandaag, ik wacht nog even tot ze wat meer honger hebben!

Ellen

Oh wat heerlijk die verhalen en zo lekker gezellig.
Ze zien er ook zo lief uit zoals ze daar in je voliere zitten.
Wat een poepies.
Leuk hoor dat het zo goed lukt met het eten.
Je krijgt op deze manier een hele goede band met je valkjes.

Je lijkt wel een valkjes wisperer........................ :)
zo lief ben je voor ze.
Veel plezier en sucses...................Ellen

Marcel

Ja mijn vriendin zegt ook steeds dat ze het zo leuk vind om me zo bezig te zien  :D

De jongste van de twee (schelen maar 1 week hoor) heeft vanochtend voor de tweede keer perfect gegeten. De oudere die ik een paar keer verevelend van de stok moest halen heeft er nog steeds minder trek in, maar ik ben slimmer...

Ik heb vanochtend eerst de jongste te eten gegeven en dat ging direct weer goed. Ik ben niet helemaal doorgegaan, maar na een paar happen heb ik de andere gepakt en ernaast gezet. Toen eerst twee keer de jongste en de oudste laten kijken en daarna om en om... en hij ging inderdaad meedoen.

Zo heeft die oudste nog niet zo heel veel gegeten maar wel een paar hapjes. Dus nog een paar keer samen eten en dat vechten ze wel om het lepeltje denk ik. Enige punt nu is dat ze beiden gaan vliegen en dus is het een beetje lastig met eten geven. Ik laat ze nu eerst vliegen en als ze moe worden dan ga ik het papje pas maken, blijft het langer warm.

(Au bain marie heb ik ook gedaan om chocolade te smelten dus dat principe kende ik, blijft inderdaad langer warm zo!)

linda

hoi marcel,
ik heb pico ook met de hand grootgebracht en ik gebruikte daar een fles voor , met een lepeltje aan( een fles voor babytjes soep te leren eten van vroeger) dat een beetje op maat geknipt was.Ik vond het ook een kliederboel dat voeren en omdat pico altijd met zijn vleugels openstond bij het voeren en riep voor eten en slokte , heb ik hem een slabbetje gemaakt  ;D gewoon een stukje keukenrol een beetje rond zijn halsje gehouden en dat hield toch het meeste tegen , want het word zo hard die pap als die opdroogt.Ik heb de restjes er dikwijls uitgewassen met lauw water en een verfpenseel.
nog heel veel plezier met je twee vogels
groetjes linda

hier pico aan het eten van de fles, wat een kliederboel

Ellen

Hoi Linda,

Wat een vertederend gezicht als Piko zo van het flesje
zit te eten.

Ellen.

Marcel

Nou,  het gaat nog steeds prima. Na dus de moeizame start zijn ze nu gulzig geworden. Gedurende korte tijd eten ze zoveel mogelijk en piepen voor het lepeltje. Ik heb meerdere dingen veranderd sinds het begin dus de omslag kan meerdere oorzaken hebben. Ten eerste denk ik wel dat ze het eivoer veel lekkerder vinden, ik geef nu ook al meer eivoer dan pap (2/3  - 1/3).

Ook zal de verbetering een verband hebben met het feit dat ik van 5 naar 4 naar nu 3x per dag ben gegaan. Daardoor zijn ze zodanig gulzig dat ze wel veel willen eten. Achteraf gezien denk ik dat bij 4 of 5 keer per dag bij deze valkjes de krop gewoon nog niet leeg genoeg was. Met dwang kreeg ik er steeds wel wat in, maar daardoor kwam de krop nooit vol en ook nooit leeg. Dus ik hou het bij 3x en ben blij dat ze dan wel goed eten.

Het kommetje met pap staat nu dus ook niet koud meer te worden, dus warm houden met een tweede kommetje met heet water is nu eigenlijk niet meer nodig. Op de foto zie je dat ik een natuurlijke tak heb bevestigd op een plaat multiplex. In de voliere zitten ze ook altijd op de natuurlijke takken. Ze zitten nu makkelijker tijdens het eten, de tafel is glad dus voorheen gleden ze steeds heen en weer.

Ook heb ik de moeilijkste eter van de twee dus aan het eten gekregen door hem naast de ander te zetten die de slag al eerder te pakken had. Nu vechten ze bijna om dat ene lepeltje, dat natuurlijk heen en weer gaat. Ik heb nog steeds geen spuit en het lepeltje voldoet nu prima. De spetters op de foto zijn dus het resultaat van gulzigheid, de vogels zelf zien er inmiddels weer prima uit:

Dit is na het voeren, nog voor het water spuiten. Ze zijn de afgelopen twee dagen veel met de veren bezig geweest en ook met elkaars veren dus dat gaat prima. Ik hoop dat er eentje een mannetje gaat worden, zodat ik ze beter uit elkaar kan houden. Nu hebben ze beide nog een vage tekening, ze zijn van 12 en 22 juni dus 5 en 6 weken oud. Ik heb wel het gevoel aan de hand van de karakters dat er eentje een mannetje en eentje een vrouwtje is, als dat zo is dan kan ik ze nu in ieder geval aanwijzen...

Nu ze eenmaal goed aan de pap zijn gaan we dus denken aan de overstap op zaden. Met de zaden in de kooi doen ze nog niets, ze knabbelen een beetje aan de trosgierst maar niet veel. Wat ik wel zie is dat ze bij het eivoer echt mikken op de donkerbruine zaakjes in de pap, dus ik heb er wel vertrouwen in dat ze de komende week ook de zaadjes in de bak eens gaan bekijken.

Het gaat dus goed, ze eten beide prima en laten zich prima pakken etc. Ik kan nu dus ook weer wat meer gaan werken tussen het voeren door, dus met 1 oog op de vogels ga ik dat dan maar eens doen vandaag, haha

daan

Hoi Mika en Kimi,

Zo te horen gaat het heel goed met jullie. :)
Lekker klierderen he met die pap hahahaha.
En zoals baasje over jullie verteld, is tie echt heel gek op jullie.
En zijn jullie een beetje blij met jullie nieuwe behuizing.
Ik vond hem erg mooi geworden, dat heeft jullie baasje knap gedaan hoor, wees daar maar trots op.

Nou veel plezier nog he, met jullie kliederpogingen, en laten jullie baasje vandaag ff werken :D :D :D

Groetjes Daan en al haar valkjes.
 :)