28 april 2024, 23:29:51

handvoeren

Gestart door kaminka, 4 augustus 2006, 12:12:40

« vorige - volgende »

wat moet ik doen???

pap dikker maken ?
met wat zaadjes er tussen?

kaminka

Ik heb een koppel valkjes die hun jongen van 4weken niet meer voeden.
Ik ben ze nu met de hand aan het voeden met nutribird, maar ze raken aan de diaree van de pap, kan ik er gewoon zaadjes in vermengen??? Zodat het wat vaster word?
En hoevaak moet je ze dan nog voeden per dag???
Ik probeer nu om er elk 3 uur er wat in te krijgen. De oudste neemt ongeveer 3ml, is dat genoeg?
Om 9uur geef ik de laatste voeding en rond 8uur de eerste

Ik hoop zo dat ze het overleven.

Alvast bedankt voor de reacties,
Kaminka

Riny

Hoy Kaminka
Valkjes van 4 weken oud hoef je echt niet iedere 3 uur te voeren.
Ik voer ze ,als ze goed aan de spuit gewend zijn , 3x daags.
Wel zorg ik dat er altijd trosgierst en eikrachtvoer op de bodem van de kooi staat.
Je kunt het beste je valkjes, iedere morgen met lege krop ,wegen.
Dan geef je !0 % van hun lichaamsgewicht aan pap.
Ik heb met nutribird nergens last van.
Maak je de pap zoals beschreven staat in de gebruiksaanwijziging?
Voor valkjes kun je het beste Nutribird a21 gebruiken, de a19 is voor grotere soorten vogels.
Veel succes Riny :D

Lin

even als aanvulling. Natte ontlasting heb je altijd bij handopfok hoe dik je het ook maakt. Geef niks door de pap heen. want dat kunnen ze nog niet opnemen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

kaminka

Bedankt voor de reacties

Niks door de pap heen doen? de ouders deden dat toch ook?
Ik ben blij dat ik deze site heb gevonden, ik ben gerustgesteld dat de diaree geen kwaad kan.

Ze zitten met ze 2en in een klein kooitje op de grond met wat trosgierst, misschien gaan ze daar al aanknagen of mogen ze dat nog niet?

kaminka

Lin

Ja hoor je mag best wel wat op de grond leggen. Met 7/9 weken zijn ze zelfstandig. maar je ziet vanzelf wel als ze gaan proberen. Pap is voldoende om het jong op te voeden. De ouders geven natuurlijk andere voeding, maar zij pellen ook alles eerst. De ontlasting moet niet donkerbruin of zwart worden.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

kaminka

Oke bedankt voor de informatie,

Ik hoop alleen dat ze voldoende binnen krijgen, 3ml per x ongeveer.
ik heb ze vandaag nog 4x gegeven, dan ga ikmorgen het proberen op 3x te zetten.
Gister rond kwart voor10 hebben ze de laatste voeding gehad en vanochtend om 8uur de eerste, zit daar voldoende tijd tussen??? want het kropje moet wel goed leeg zijn. Helaas kan ik dat niet meer zien omdat ze (gelukkig) goed in de veren zitten, voorzichtig voelen lukt wel.


kaminka

De valkjes doen het heel goed!!!
Gelukkig maar, dit is de eerste x dat ik een jong met de hand grootbreng. Het zijn 2 schatjes die 's ochtends vechten om de pap.

kaminka

Lin

het belangrijkste is dat je elke voeding iets meer geeft. Je geeft elke voeding 10% van het lcihaams gewicht. Weegt hij 60 dan 6 cc/ml geven en elke keer komt hij aan dus geef je meer. snachts geef je niks dan moet de krop helemaal legen. Als het goed si hoef je daar geen zorgen over te maken. overdag kan je wel op een andere voeding geven zolang die niet voller is dan 25%.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

kaminka

kan het kwaad als de pap in het 'baardje' blijft hangen???
Ik krijg het er niet uit en ze vinden het zeker niet fijn.

Ze groeien wel goed en zitten in een voliere met nog 2andere valkjes.

Rianne

Hoi,

het is verstandig om na elke voeding het snaveltje en het baardje schoon te maken met een tissue met lauw warm water. Het kan op zich geen kwaad maar ze kunnen er aan gaan knagen bij elkaar, wat niet zo prettig is.

kaminka

Ik probeer het zo goed mogelijk weg te halen,
doordat de valkjes het niet prettig vinden gaan ze bijten en dat iwl ik voorkomen.

Ze zijn met zijn 4en maar zitten steeds 2 aan 2. Ik heb nog niet gezien dat ze bij elkaar eraan knagen.

Rianne

Meer als je best kun je niet doen, toch? :)

kaminka

das waar ik hoop alleen niet dat ze er last van krijgen, en weg knippen is ook geen goede optie lijkt me.


Riny

Hoy  Kaminka
Als ik valkjes aan de pap heb gaan ze iedere derde dag in bad.
In het water doe ik dan wat eucalyptusreiniger.
Hier worden ze echt mooi schoon van.
Naderhand drogen ze onder een warmtelamp.
Wel doe ik na iedere voeding, de valkjes heel erg goed schoonmaken.
Als je dit consequent doet , blijven ze mooi schoon.
Groetjes Riny :D

kaminka

HELP,

Het ene jong wil niet meer eten :'(
Wat nu???

Ze valt snel af, en ik krijg er niks meer in.
Gister avond had ze maar 2ml op en nu (vandaag) wilt ze niks meer.

HELP