kortwieken, levensverzekering afsluiten, of de deur uit??

Gestart door Martin1, 12 juni 2006, 17:10:14

« vorige - volgende »

Martin1

Hallo allemaal,

Ik zag dat er soortgelijke topics bestaan, maar ik heb toch besloten om een nieuw topic te openen omdat de situatie bij mij wel erg extreem is. Ik hoop dat jullie dit hele verhaal willen lezen want ik heb echt dringend advies nodig!

Ik heb dus twee tamme valkparkieten, de één is een popje die heel vaak broeds is en eitjes legt (onbevrucht). De ander is een man van ongeveer een jaar en is een superleuke en actieve vogel...nou ja...WAS een superleuke vogel!

Eigenlijk heeft het nooit geklikt tussen die twee want het popje moet niks van hem hebben, terwijl de man altijd bij hem wil zitten en ook regelmatig deuntjes gaat fluiten bij 'm met gespreide vleugels. Maar hij "pest" hem ook vaak, want hij moet altijd perse op het plekje zitten waar het popje zit en dan jaagt ie haar weg.  En als ik iets lekkers geef dan is hij ook altijd haantje de voorste en krijgt het popje geen kans. Ook met eten wordt het popje vaak weggejaagd. Maakt niet uit of ze uit het linker- of rechtervoerbakje eet, het mannetje moet altijd perse uit hetzelfde bakje eten.

Maar oke, so far so good...
Sinds enkele maanden is de situatie aan het verergeren en de laatste weken is het eigenlijk niet meer te doen.
Ik kan nog amper in de buurt van het mannetje komen, want ze vliegt me direct aan in het gezicht. Ik ben al meerdere malen gebeten. Ik kan haar ook niet meer in haar kooi doen want ze vliegt constant weg en valt me aan. Alleen met handschoenen aan en helm op durf ik haar nog te pakken. Maar ze pakt dan ook het popje. Die is ook al regelmatig gebeten. Ze kunnen nu ook niet meer samen in 1 kooi. Lekker lullig, want ik had een prachtige grote kooi voor die 2 gekocht.

Wel moet ik er dus bij zeggen dat het popje ook nu weer eitjes heeft gelegd, ik neem aan dat het mannetje nu daarom
extra agressief is naar mij en het popje toe.

Eigenlijk is de situatie onhoudbaar en sta ik op het punt om het mannetje weg te doen. Maar eigenlijk wil ik haar heel graag houden omdat ik gezien heb dat hij op zich een hele leuke, vrolijke vogel kan zijn.

Dus wat moet ik nu doen? Hem laten kortwieken? Volgens mij kan hij dan nog steeds naar mijn gezicht vliegen en het popje kan hij dan ook nog steeds bijten als ze weer samen in de kooi zouden zitten.

Ik heb ook weleens gelezen dat iemand met hetzelfde probleem ze een dag of 10 apart heeft gezet. Maar als ik dat doe, dan worden ze allebei gek omdat ze de kooi uitwillen (ze vliegen normaal de hele dag los). En als ik ze apart zet, moet ik er dan 1 in een andere kamer zetten. Zo ja, dan gaan ze natuurlijk de hele dag schreeuwen naar elkaar.

Kortom: HELLUP!!! Wat moet ik doen om deze vogel weer lief te krijgen? Alle advies is welkom!
Alvast bedankt!!

Martin  :-\

angelina

Hoi,

Kan het zijn dat het mannetje aan het puberen is?
Dat komt heel snel maar verdwijnt ook weer na veloop van tijd.
Ik denk zelf dat dit het is gezien de leeftijd.
Blijf hem echter wel rustrig behandelen en maak hem niet bang door hem met handschoenen te pakken of op te jagen want dan heb je kans dat hij niet meer bijdraait en blijft bijten.
Misschien dat er nog andere mensen zijn met een idee?!

Greetz, Angelique

Love birdies

Martin1

Hoi Angelique,

Bedankt voor je reaktie. Pubertijd zou heel goed mee kunnen spelen, hij is immers een jaar oud. Weet iemand hoe lang een valkje in de pubertijd blijft?

Groetjes,

Martin

Inger m

Hoi Martin,
Je kunt het even aanzien, maar als het niet klikt tussen de man en de pop, zou ik proberen om voor één van beide vogels een goed tehuis te zoeken. Vogels hebben immers ook een voorkeur voor een bepaalde partner en verplicht samenleven, terwijl het niet klikt is voor de vogels ook niet alles.

Wat betreft de puberteit beginnen mannen met vier maanden al te fluiten en ik denk dat ze rond de 8-10 maanden wel vruchtbaar zullen zijn. Ik heb hier een jonge man zitten, die echt niet zulk gedrag naar een pop heeft vertoond op die leeftijd.

Wat ik nog wel graag zou willen weten is de achtergrond van de vogels (zowel man als pop). Zijn ze handopfok of jong gescheiden van de ouders?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Martin1

Hallo Inger,

Ook jij bedankt voor je reaktie. Ik denk dat ik hem toch maar laat kortwieken, al vind ik het dierenmishandeling want als hij dan wil vliegen stort ie neer. Maar dit is mijn laatste hoop. Als dat ook niet goed gaat, moet ie maar weg. Want ik heb het eigenlijk al lang genoeg aangezien  :-\

Of ze handopfok zijn weet ik niet. Ik heb ze gekocht in de dierenwinkel. Ze waren geen van beiden tam toen ik ze kocht.

Martin

Mariska

Hoi Martin,

Dit is een heel vervelend probleem en ik heb daar dus ook ervaring mee.
Ik ben degene die ze toen 10 dagen apart heb gehad ;)

Of het bij mij nou puberteit of broeds gedrag was weet ik nog steeds niet, maar het komt exact overeen met jou verhaal.
Ook het aanvallen in mijn gezicht en het aanvallen van andere valkjes.
Ik had er op dat moment 2.
En zij zaten samen.

Ik heb de boosdoener eerst gekortwiekt.
Hierdoor had ik het probleem van mij aanvallen opgelost.
Het aanvallen van het andere valkje kon hij nu ook niet meer als ze los waren.
Maar in de kooi ging hij door.

Ik zag het op dat moment niet meer zitten en wilde het valkje zelfs wegdoen.
Iets wat helemaal niet bij mij past.
Nu ben ik dolblij dat ik dat niet gedaan heb.

Ik heb het andere valkje (slachtoffer) in een andere kooi gezet.
Ik heb voor hem een popje aangeschaft omdat ik niet verwachtte die mannen ooit nog samen in 1 kooi te kunnen zetten.

Nadat ik het popje heb aangeschaft heb ik ook een kamervoliere gekocht voor die 2.
Het moeilijke valkje zat nog steeds apart.
Toen de kamervoliere stond besloot ik het te proberen met zijn drietjes.
Dit was een dag of 10 na het apart zetten.
Tot mijn grote verbazing ging het nu goed.
Sterker nog, ze zijn nu erg aan elkaar gehecht.
Ze kibbelen weleens, maar vechten of aanvallen is er niet meer bij.
Ik kan ze zelfs niet scheiden omdat ze dan in paniek raken.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik wil hiermee aangeven dat het goed kan komen.
Als ik mijn valkje weg had gedaan had ik daar 10 dagen later vreselijke spijt van gehad.
Hij had trouwens ongeveer dezelfde leeftijd als jou valkje.

Ik weet dat het heel moeilijk is en ik zat toen ook echt met mijn handen in het haar.
Ik was radeloos!
Dus ik weet echt wat je doormaakt, maar je geduld kan beloond worden zoals bij mij.

Ik ken zelf meerdere gevallen waarbij kortwieken heeft geholpen bij dit gedrag.
Gerda en Karin weten daar ook meer van.
Zij hebben dit ook meegemaakt.
Mogelijk is dat een optie om uit te proberen voor je verdere stappen onderneemt die je straks niet meer terug kunt draaien.

Heel veel sterkte!

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Martin1

Hoi Mariska,

Jouw berichtje geeft me weer wat hoop  ;D
Ik ga het precies zo doen zoals jij het hebt gedaan en kijken wat daar uitkomt. Ik wou sowieso al een nieuw valkje erbij  ;D ;D En die geeft het mannetje misschien meer afleiding. De vraag is alleen of ik een pop of man moet aanschaffen....

Maar goed, morgen gaan Joepie en ik dus gezellig naar de dierenarts  :P  Wat zal hij balen als hij niet meer kan vliegen, het is altijd zo'n acrobaat in de lucht.

Heb jij je valkjes ook nog losgelaten toen ze apart zaten, of gewoon 10 dagen in de kooi laten zitten? Ik denk zelf dat het het beste is om ze er niet uit te laten zodat hun gedrag misschien "gereset" wordt. En heb je de kooien in een aparte kamer gezet of gewoon bij elkaar?

In ieder geval bedankt voor je verhaal, ik ga Joepie nu zeker nog niet wegdoen!

Groetjes,

Martin

Inger m

Citaat van: Martin1 op 12 juni 2006, 20:40:24
Hallo Inger,

Ook jij bedankt voor je reaktie. Ik denk dat ik hem toch maar laat kortwieken, al vind ik het dierenmishandeling want als hij dan wil vliegen stort ie neer. Maar dit is mijn laatste hoop. Als dat ook niet goed gaat, moet ie maar weg. Want ik heb het eigenlijk al lang genoeg aangezien  :-\

Of ze handopfok zijn weet ik niet. Ik heb ze gekocht in de dierenwinkel. Ze waren geen van beiden tam toen ik ze kocht.

Martin

Hoi Martin,
Wat betreft kortwieken zijn er verschillende mogelijkhden. Je kunt je valkparkiet vrijwel geheel beperken in het vliegen, maar ook minder rigoureus te werk gaan en wat minder wegknippen. Bij papegaaien wordt dit ook weleens gedaan.

Informeer eerst bij een goede kweker, voordat je naar een dierenarts gaat. Belangrijk is iig beide vleugels knippen en de laatste twee slagpennen niet laten zitten voor de sier. Dit geeft ze namelijk nog vrij veel lift. Zelf zou ik de slagpennen niet te kort laten knippen. Ik hou zelf niet zo van 'hamster valkparkieten' die alleen nog kunnen klimmen op op de grond kunnen lopen, terwijl het vliegen hun belangrijkste vluchtmethode is. Je maakt de vogel onzeker en dit heeft logischerwijs een gedragsverandering tot gevolg. Uiteindelijk kan dit wel positieve effecten hebben, maar kijk ook naar de weg ernaar toe en niet alleen het resultaat.

Dit is niet persoonlijk bedoeld, maar wel om er even over na te denken. Mariska dr verhaal is wel een goed voorbeeld hoe het kan lopen.

Een valkparkiet erbij kan een goede optie zijn. Is het niet mogelijk om zowel een man als een pop erbij aan te schaffen of vraag ik nu te veel  :P

Veel succes! Ik ben benieuwd of het goed gaat komen!

gr Inger
problem.

Martin1

Bedankt voor de tips over het kortwieken. Maar pfff 2 valkjes erbij, daar moet ik nog even een nachtje over slapen hoor. Maar misschien is dat wel een hele goede oplossing. En misschien kan ik dan ook eerst aankijken hoe dat gaat i.p.v. meteen kortwieken.

Ik ga 's flink nadenken straks wat ik nou het beste kan doen  ::)

Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden,

Inger m

Hoi,
Succes met nadenken!

Ik heb nog wel wat mooie, jonge vogels zitten en je woont nog geeneens zo ver weg... (hint).

Kortwieken is in iedergeval een groot aantal maanden definitief.

gr Inger
problem.

mickeledoki

hee hooii martin,

ook ik had net zoals jij twee valkjes een pop en een mannetje ik had ze via internet en ze kwamen(maar dit wist ik pas achteraf)uit een voliere ze werden als handtam verkocht en bij levering kwam inderdaad het mannetje op de eigenaar zijn hoofd zitten(achteraf was  dit omdat het popje al opgesloten in het reiskooitje zat)anyway de eerste paar dagen ging het goed ,totdat het vrouwtje  eitjes ging leggen....dezelfde situatie als die jij beschrijft speelde zich hier ook af  bijten,aanvallen op het hoofd als het vrouwtje benadert werdt door mij. maar het ergste was nog het krijsen zo hard dat de hond er echt bang van werd.ineens beseft ik wat de vorige eigenaar zei toen ik wegging"dat hij ze net uit de voliere had gehaald" Meteen besefte ik dat ik een broedkoppel had en dat  ik ze weg moest doen,niet voor mezelf maar voor hun want het was te zielig om aan te zien .Via de parkietendroom in geldrop kwam ik in contact met een vogelopvang en daar heb ik ze naartoe gebracht en al bij het loslaten kon je zien dat ze gewend waren om in een voliere te zitten... nu heb ik een nieuwe kylie van 8 weken een enorme lieverd  en die heb ik dan weer van de parkietendroom.nl Ik hoop dat je wat aan mijn ervaring heb want echt ik weet wat het is ...

groeten mickeledoki ::)

b

Hoi Martin,

Ik zou de vogel zeker nog niet laten kortwieken, ik denk dat je dit uit laatste noodmiddel pas moet gaan proberen.
Ik ben het zonder meer met de anderen eens dat je ze eens een tijdje apart moet zetten.
Het hoeft in mijn ogen nog niet eens in een andere kamer, laat ze maar lekker naar elkaar verlangen.
Want eerlijk is eerlijk samen is toch altijd beter als apart.

Ook ik heb een koppel gehad dat niets van elkaar moest weten.
Ze keken niet naar elkaar om en toen de man wel interesse in haar toonde, werd hem op hardnekkige wijze duidelijk gemaakt dat zij geen interesse had.
Enkele maanden later vond zij hem wel heel leuk, maar zag hij haar niet meer zitten.
Uiteindelijk lieten ze elkaar toch toe, ik had ze ondertussen in een andere voliere met 2 voor hen vreemde koppels gezet en ik ben gisteren dus weer valkenmama geworden.
Dus zo zie je maar, het tij kan keren.

Dus verandering van de situatie of omgeving kan zeker ook tot verandering van de situatie tussen de beide vogels leiden.

En even in de kooi laten tot hij weer normaal tegen jou doet, is ook niet zo erg hoor.
Want op deze manier is de lol ook zo over.

Groetjes en succes met die 2.

Overigens doen de 2 valkjes waar Mickeledoki het over heeft het inderdaad prima op dit moment. Ze krijsen niet meer, de pop blijft nog steeds eitjes bij de vleet leggen (hihi), maar ze ogen echt gelukkig.
Ik heb dit met eigen ogen gezien en ik denk dat in het geval van deze 2 Mickeledoki de enige juiste beslissing heeft genomen.

Martin1

Hoi Mickeledoki,

ik weet niet of mijn valkjes ooit in een volliere hebben gezeten. Ik heb ze in de dierenwinkel gekocht toen ze een week of 6 waren. Dus mochten ze in een volliere hebben gezeten dan denk ik niet dat dat nu nog veel invloed op ze heeft.

Inger:
Gouda  is toch best wel een eind hier vandaan vind ik, en ik heb geen auto :(  Maar misschien dat ik iemand kan charteren om voor me te rijden. Heb je toevallig ook een witmaskerman in de aanbieding?  ;D

Maar er schoot me nog iets te binnen: Mijn popje legt aan de lopende band eitjes (op de grond in de kooi), maar ik heb helemaal geen broedhok. Is het verstandig als ik zo'n ding koop en zo ja waar moet ik hem dan zetten? In de kooi of daarbuiten?

En dan tot slot zat ik me te bedenken dat mijn popje misschien wel helemaal met geen enkele partner op kan schieten, behalve dan met mij. Want het mannetje wat ik nu heb is de 3e en bij alledrie moest ze er niets van hebben.

zucht......

Gr,
Martin

Martin1

Bianca, naar aanleiding van jouw en alle andere reakties heb ik besloten om de volgende 3 stappen uit te proberen:

1. valkjes gedurende 10 dagen gescheiden in een aparte kooi en in deze periode niet loslaten (dit wordt een drama, maar ik ga voet bij stuk houden).

2. als dit niet helpt popje erbij nemen

3. als dat ook niet helpt: kortwieken

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reakties. Ik blijf dit topic in de gaten houden en ik laat hier over 2 weken weten hoe het is gegaan met het apart zetten.

Martin

b

Hoi Martin,

De pop waar Mickeledokie het over heeft, legt ook continue eitjes en ook zij legt ze op de grond.
Zij heeft inmiddels wel de beschikking over diverse blokken, zowel hangend als op de grond, maar ze blijft het vertikken.

Groetjes Bianca

PS
Kylie (de nieuwe valk van Mickeledokie) krijgt binnen enkele dagen nieuwe broertjes en/of zusjes.
Dit zijn allemaal witmaskers.

Ik zie nu net dat je weer gereageerd hebt.
Ik denk dat dit stappenplan heel verstandig is.
Laat je niet gek maken  ;D en houd vol