12 mei 2025, 03:51:41

Wildkleur split voor bont

Gestart door Mandy, 2 juli 2003, 21:59:21

« vorige - volgende »

Mandy

2 juli 2003, 21:59:21 Last Edit: 2 juli 2003, 22:11:12 by Mandy
Ik heb schijnbaar wildkleur jongen die split zijn voor bont.
Dat las ik nl. hier; http://www.cockatiel.org/mutations/normal_grey.html

"If you see a few white or yellow feathers on the back of your normal grey cockatiel's neck and head, it means that your cockatiel is carrying one gene for the recessive mutation "Pied"." (Pied=bont)

En dat zijn dan wildkleur jongen van Pino, mijn enige bonte valk man, want die geeft zijn bonte genen door aan zijn jongen.
Als ik daar volgend jaar mee zou gaan kweken dan kan ik daar net zulke mooie bonte jongen uit krijgen zoals Pino er ongeveer uit ziet en dat vind ik wel mooi! :)

Dit is zo'n wildkleur valk;

Je ziet duidelijk die lichtere veertjes in z'n nek.

Deze foto had ik ook naar die site gemaild en dit was hun antwoord;
Your cockatiel definitely appears to be split to Pied!

Wel handig om te weten natuurlijk.
Ik weet dus dat de vader van deze valk Pino moet zijn, maar de moeder kan Marrie of Truus zijn. Vlgs. deze tabel; http://www.kirstenmunson.com/cockatiels/blue.html 
kan ik zowel wildkleur mannen als poppen hieruit krijgen die split zijn voor bont, dus dat is nog ff afwachten.

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Lique

3 juli 2003, 02:49:28 #1 Last Edit: 3 juli 2003, 02:52:09 by Angelique
humm, ik heb er hier ook eentje met vlekjes in de nek

Ellen

Ik heb een wildkleur popje met ook 1 klein wit vlekje in
de hals. Schuin aan de voorkant van de nek dus.
Geld dat dan voor haar ook?

Ben benieuwd naar het antwoord.

Gr. Ellen.

Karin

Klopt Mandy, de moeder van Kazoo was ook wildkleur met witte veertjes in de nek. Papa Kazoo was  een bonte witmasker. De partner moet wel echt bont zijn om 50 % bonte jongen te krijgen. Of split voor bont, maar dan krijg je maar een kwart bonte. Ik heb me er gisteren heel erg in verdiept ( zie "mijn valkparkieten") hoe ik zoveel mogelijk bonte jongen kan krijgen, dus ik ben nu geheel op de hoogte  ;D Ik had nog wat witmaskers voor je gevonden. Had je de doorverwijzingen ontvangen ?? Je had ze waarschijnlijk zelf ook al gezien, maar voor de zekerheid toch doorgestuurd  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

O, vergeet ik te zeggen, als je weer een advertentie van je wildkleurtjes neer zet zeg er dan bij dat ze split voor bont zijn.... Er zijn misschien wel meer liefhebbers die graag een bontje zouden willen kweken.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

3 juli 2003, 05:38:29 #5 Last Edit: 3 juli 2003, 05:45:02 by Mandy
Zo te zien is die van jou ook split voor bont Lique. :)

Maar of die van jou dat met 1 vlekje heeft Ellen, weet ik niet, dat kan ook een schoonheidsfoutje zijn. Ik denk dat je er dan toch meer dan 1 moet zien. :-/

Ja ik zag het Karin, ik had je al terug gemaild;

Leuk dat je voor mij ook de advertenties zo in de gaten houdt!
Dank je wel hoor.
Jij mag wel heel blij zijn met Kazoo hoor, hij is zeldzaam in Nederland, ik kan bijna nergens bonte witmaskers vinden. Ik kreeg een mailtje van Ron terug (staat bij kwekers op de site) en die heeft ze maar in Duitsland besteld!
Misschien dat die jonge valk iets is, maar ik moet wel zeker weten dat het een man is....
we zullen zien, ik heb nog alle tijd.
Jij ook nog succes met zoeken hé, en ik hou voor jou ook een oogje en oortje open hoor. ;)

Maar ik krijg er inderdaad niet zomaar bonte jongen uit kwam ik net tot ontdekking. Het is dus niet hetzelfde verhaal als met split voor gepareld. Verdorie, dan moet ik dus inderdaad een bonte valk hebben, meest ideale, of een valk die split is voor bont. Zet ik er een valk tegen die dat niet is dan krijg ik weer jongen die alleen split zijn voor bont, zucht..., ik dacht dat ik er was, fout! :D

Dit is trouwens de enige wildkleur valk die die vlekjes heeft en waar ik dus zeker van ben dat die split is voor bont.
Die andere 4 wildkleurtjes zijn ws. van Z&J en zijn dus niet split voor bont. Dus vandaar dat ik dat niet bij mijn advertentie heb gezet.
Die 3 wildkleurtjes die ik nu in het nestje van P&T heb wel, die zijn allemaal split voor bont (mannen en poppen), dus dat kan dan wel. :)

Karin

3 juli 2003, 06:24:16 #6 Last Edit: 3 juli 2003, 06:24:40 by kazoo
Nou, jullie zien het.... als ik de juiste pop vindt voor kazoo ( ik wil geen bonte witmasker, maar een bonte split voor witmasker, dan krijg ik ook gewone bontjes, want die vind ik ook prachtig ! ) mogen jullie je opstellen in rijen van 4  ;D Het zou wel erg leuk zijn als ik inderdaad kleine Kazootjes krijg ! Het is zo'n mooi ventje. Voor degene die mijn dagboek niet bijhouden, hier een foto van Kazoo.
Ja, en nu ga ik echt mijn bed opzoeken. Ik hoop dat morgen de site het weer goed doet, want hij ziet er nu zo vreemd uit  ::)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ellen

Hallo Mandy,

Bedankt voor je antwoord. Had zelf al zo'n vermoeden hoor,
maar het is het proberen waard, toch?  :)  

Door jullie verhalen begon ik zowaar te twijfelen, want
stel je voor......................?  :)

Groetjes, Ellen.

Stijn dc

hello

net even gaan kijken of mijn valkjes zon plekjes hebben, nee hoor!!
ik denk wel dat ze split voor cinnamon en gepareld zijn+ voor lutino?

kan dit?

SDC:D

casper

Hoi Mandy,
CitaatDit is trouwens de enige wildkleur valk die die vlekjes heeft en waar ik dus zeker van ben dat die split is voor bont.
Die andere 4 wildkleurtjes zijn ws. van Z&J en zijn dus niet split voor bont.
Ik raakte een beetje in verwarring door je berichtjes. Bij mij zitten op de scharnierpunten van de vleugels aan beide kanten een of twee veertjes met kleine puntjes geel aan de uiteinden. Na je eerste bericht dacht ik dat dat betekende dat ik ook split voor bont was, maar uit bovenstaande begrijp ik nu dat dat niet het geval is? (zoals je weet ben ik de oudste en eerste zoon van Z&J).

Ik heb nog geen goede foto gevonden waar dat op te zien is, maar hieronder staat met een pijl aangegeven waar die veertjes zitten (zowel links als rechts dus).

Komt dat wel vaker voor bij wildkleur?

Groetjes,

C a s p e r

Mandy

Daarom zal je dat ook niet zijn Casper, je pa en ma hebben dat niet in de genen, dus dat zijn dan schoonheidsfoutjes denk... :-/ Maar aan de andere kant maakt het je ook weer wat anders als anders en specialer. :-*

Barbara

6 juli 2003, 05:21:39 #11 Last Edit: 6 juli 2003, 05:22:41 by Barbara
Hoi Mandy!

Leuk hè, valkengenetica? En verslavend ook.... Het leuke van die virtual breeder vind ik dat je kunt kijken of je eigen redenaties en 'berekeningen' kloppen en of je het allemaal snapt.

Gebruik jij ook van die schemaatjes op papier met de genen van ma en pa en dan 4 vakjes er onder met de mogelijke jongen of doe je het alleen nog maar met de 'virtual' breeder? Als je alleen die namelijk gebruikt, geeft ie soms 4 mogelijkheden voor de mutatie per geslacht van een jonkie, dat vond ik eerst erg verwarrend. Dit kan namelijk niet, omdat je per nest per geslacht maar 2 varianten kan hebben.

Maar later ontdekte ik waarom er 4 varianten uit kunnen komen; de virtual breeder geeft bij een mutatie die recessief* is en als split bij de moeder voorkomt, zoals bont, 4 mogelijkheden per geslacht omdat je bij een moeder die split is voor bont niet kunt invullen of het bonte gen op het X- of het Y-gen zit (erg raar trouwens, mijn vriend wil misschien een betere breeder gaan programmeren waarin dat wel kan waarmee ik dan kan gaan pronken hier  :P ;D Dan zorgt ie ook dat je opa en oma in kunt vullen en komt er een Nederlandse versie, maar het is nog maar een idee hoor...). Dat bepaalt namelijk of die mutatie vererft naar de mannetjes of de vrouwtjes (de Y van d emoeder gaat altijd naar de vrouwtjes en de X naar de mannetjes). Op zich kloppen dan de verhoudingen tussen de verschillende mutaties wel, maar bij welk geslacht ze horen keert als het ware om en daarom geeft ie per geslacht 4 ipv 2 mogelijkheden. Om dit te snappen moet je het echt een keer in een schemaatje hebben gezien. Als je het leuk vindt, kan ik hier wel zo'n schemaatje maken, dat kost alleen ff wat tijd qua typen maar is verder zo gedaan. Op zich zullen jouw redenaties over wat voor valkje je erbij moet nemen dus wel kloppen, maar conclusies qua geslacht zul je niet kunnen maken als je niet weet waar de mutatie zit bij ma. Maar goed, misschien wil je dat ook helemaal niet of weet je dit allemaal al en heb ik nu voor nix zere vingers  :o Nee hoor, geintje! Altijd vast wel iemand die er iets van opsteekt denk ik maar...

*recessief betekent dat het op X- en Y-genen kan zitten en dat een valkje pas bont er uit ziet als de mutatie op beide genen voorkomt

Groetjes,

Barbara

Saskia

30 augustus 2003, 22:22:10 #12 Last Edit: 30 augustus 2003, 22:43:06 by Saskia

Hierboven een foto van kuifje.Hij heeft allemaal witte vlekjes op z'n kopje.De verkoper zij dat hij split is voor lutino omdat hij een gele gloed heeft,maar kan het ook bont zijn?

Paul

Hoi Saskia,
Ik denk dat die witte vlekjes weinig te maken heeft met split voor lutino maar eerder voor bont of gepareld lijkt me.
Als ie split is voor lutino zie je volgens mij verder helemaal geen witte vlekjes namelijk.
Ik heb er ook een paar met dat soort vlekjes en de ene is een geparelde die zijn parels kwijt is.
Maar als je het valkje van jongs af aan hebt en hij heeft nooit parels gehad zal het denk ik eerder split voor bont zijn.

Groetjes, Paul

Saskia

o, wat zal ik het leuk vinden als hij bont of gepareld draagt! ;D
Ik heb hem vanaf gisteren dus ik weet niet of hij parels gehad heeft of niet en ik weet ook niet wie z'n ouders zijn.Het word een hele verassing wat eruit voort komt.