2 augustus 2025, 18:08:11

De verhalen van Pipo, foto update

Gestart door Mara, 9 april 2006, 19:52:44

« vorige - volgende »

danielle

Citaat van: Mara op  3 juli 2007, 16:05:05
Hoi Danielle
Het overstappen op pellets zou ik meer via het stappenplan doen, de eerste dag 25% pellets en 75% voer en zo verder afbouwen met de zaden. Hier krijgen ze dus zaadmix en geen pellets. Verder krijgen ze ook nog eivoer, trosgierst, kiemzaad, kruiden en groenten en fruit.

Groetjes

Mara

Dag Mara,
Dat afbouwschema heb ik al twee keer geprobeerd, maar hierbij hebben ze het vertikt om de pellets te eten. Het is nu vrij belangrijk dat ze pellets gaan eten wegens hun gezondheid (op aanraden van de dierenarts), waardoor ik het nu op de 'harde' manier doe.
Hierbij hou ik alles goed in de gaten. Van te voren heb ik hun gewogen en dat doe ik nu elke dag. Ik zorg ervoor dat ze niet meer dan 10 procent afvallen. In principe kunnen grasparkieten 2 dagen zonder eten, mits ze niet ziek zijn of in de rui. Sammie at dit keer al op het eind van dag 1 van de pellets en Gijsje heeft dus na 1,5 dag van de pap gegeten. Hierna heb ik haar ook weer zaadjes gegeven om op kracht te komen.
Het lijkt wel even zielig, maar bij mij is dit de enige manier die werkt.
Ze eten nu beide al pelletpap, droge korrels vertikken ze nog, maar dat komt denk ik wel. Bij Tommie begon het ook bij de pap en die is nu gek op de 'harrison' pellets.

Mara

Hoi Danielle

En toch geloof ik niet in de harde methode. Je kunt je vogels niet van de een op de andere dag overzetten op nieuw voer. Dat gaat gewoon niet en heeft tijd nodig. En de problemen die je grasparkiet heeft, zijn niet alleen terug te voeren op het voedingspatroon. Het zal misschien een van de oorzaken zijn, maar ik geef al meer dan 17 jaar zaden en ik heb hier nog nooit problemen gehad. Ik zeg ook zeker niet dat pellets slecht zijn, daar kan ik niet over oordelen, maar in de natuur eten ze ook geen pellets...dat bedoel ik daarmee te zeggen. En 10% afvallen is ook best veel hoor. Al zou je dat zo niet zeggen, maar voor zo'n klein parkietje. Maar ik hoop dat ze gauw de korrels eten en dat je de problemen te boven komt. Misschien heeft je grasje nu eenmaal veel last van bacteriƫn in zijn poepje.

Mara

danielle

Nee ik denk ook dat een uitgebreid zaad menu net zo goed is, mits ze er alles van eten. Ik zelf ben alleen over stag gegaan bij het horen en lezen van pellets. En is zeker niet het hoofdprobleem van de te veel bacterieen in de ontlasting. Daarom let ik nu ook op de hygiene en ga maandag naar een vogelarts.
Het gaat nu in ieder geval goed met mijn grasjes, dat is denk het belangrijkst, ze zijn weer net zo vrolijk en opgewekt als altijd.  :).
En hier nog de beloofde foto's:

Dit is mijn stoere vogel Sammie. Ze is echt fors en groot gebouwd.
Ze is echt een hyper actieve vogel en haalt altijd 'vogel'kwaad uit  ;D

En dit is Gijsje. Mijn oudste vogel en toch wel mijn lievelingetje. Ze is echt een klein vogeltje en kan dus helaas niet goed meer vliegen.

En hier met z'n tweetjes  :)

Groeten van Danielle

Mara

Hoi Danielle

Het zijn wel hele mooie grasjes hoor. Ik vind de kleurtjes wel mooi. Sommige grasparkieten zijn forser dan een andere grasparkiet. Dat heb ik al eerder gezien en vind ik juist mooi.

Ik hoop dat je maandag meer duidelijkheid krijgt.

Mara

Carin

Hoi Pipo,

Hoe is het met je? Ben je ook aan het vliegen? Wij wel en we halen kattekwaad uit.. Sal zit achter Cali aan te vliegen en die vliegt weer achter hem aan.. Ik ben op de ventilator Ozzy en Gijs aan het pesten.. Alleen ridder Modo laten we met rust, die is altijd aardig tegen ons!

Groetjes S&S

Mara

Hey S&S

Ik zit nu lekker in mijn kooi te kwetteren. Ik heb al rondgefladderd en Lotje gepest. Altijd leuk. Punky heb ik maar met rust gelaten, die is al oud en aan het verslijten. Van de week dachten we allemaal dat Punky er van tussen zou gaan....Maar hij is er gelukkig nog. Dus laat ik hem maar lekker met rust en doe hem verhaaltjes vertellen, dat vindt hij fijn.

Pipo

Carin

Hoi Pipo,

Dat vinden wij heel erg lief van jou.... Oude vogeltjes moet je idd met rust laten. Ben jij het oudste vogeltje thuis?

Ozzie is de oudste hier en dan komt Sal en dan Spikey! Eigenlijk zijn wij hier de oude heren. Vrouwtje merkt er erg weinig van. We zijn jong, goddelijk en erg vitaal!

Doeg, S&S

Mara

Hoi S&S

Ik ben het baby'tje binnen. En buiten ook hoor. Ik ben als laatste uit het ei gekropen, nou, eignelijk ongeveer gelijk met Pino. Dus wij zijn eigenlijk ongeveer gelijk qua leeftijd. Lotje zal wel een jaar of 8 zijn, maar Punky is (vermoedt vrouwtje) al een jaar of 17. Als ze de ring goed gelezen heeft want daar staat in deze | weg 90 op. Denk jij dat dat kan? Want dan moet ik Punky met meneer gaan aanspreken, want hij is dan toch wel oud.

Pipo

Carin

Hoi Pipo,

Als wij jou waren, zouden wij Punky maar met meneer aanspreken. Hij heeft dan wel een respectabele leeftijd bereikt hoor.

Grappig dat jij het baby'tje bent, hadden wij niet achter jou gezocht. Word je nu ook extra vertroeteld of valt dat mee?

Groetjes S&S

PS: Sal zit nu op de burolamp boven me te toeteren dat ik Pipo de groetjes moet doen, anders wordt hij errug boos!

Groetjes Carin

Mara

Hey S&S

Niet zo in de oren van vrouwtje toeteren. Dan wilt ze me straks niet meer de groeten doen.

Ik word wel een beetje extra vertroeteld hoor. Ik kom er het meeste uit van alle drie en ben ook veruit de liefste. Dus jij denkt dat Punky best wel zo oud is? Ow jee, dan zal ik maar gauw meneer Punky gaan zitten.

Oscar

Carin

Hoi Pipo,

Dat zou ik ook maar doen.. Oude mensen hebben wel behoefte aan gezelschap..
Wat lazen we in het andere boekje: heb jij een speeltuigje gekregen waar je niet mee speelt?

Trouwens we zijn er nu uit en Spikey zit nu te toeteren dat hij zo blij is.

Volgend weekend hebben we even een andere plek. Vrouwtje viert een feestje en er komen heel veel mensen om ons te bekijken. We moeten er dus weer spik en span uitzien.
Feestje duurt 4 dagen.... dus 4 dagen goddelijk eruit zien..

Groetjes S&S

Mara

Hey S&S

Komen jullie me dan wel vertellen hoe het volgende week gegaan is op dat feestje? En mag ik vragen waarom vrouwtje dat feestje houdt?

Haha, jah, ik speelde er niet mee maar in de voliere waren ze daar erg blij mee. En daar doe ik het ook voor hoor.

Pipo

Carin

Hoi Pipo,

Wij spelen met ons speelgoed en als die grote rakkers er aan willen zitten, hebben ze eerst met ons te doen.. Spikey is van de spiegeltjes en Sal is van de belletjes!

Vrouwtje is de 16e jarig en heeft gisteren een feestje gehad. Daar heeft ze alle aanwezigen uitgenodigd voor aanstaande vrijdagavond. Er komen dus rond de 20 mensen.
Zaterdag zouden er ook al mensen komen en zondagmiddag ook. Dan is maandag haar echte verjaardag, krijgen wij ook een mutsje op en wordt onze kooi ook versierd en dan komen er ook weer mensen. Dus drukke boel voor ons.

Vrouwtje heeft al wel tegen alle mensen gezegd dat ze ons met respect moeten behandelen. Dus niet binnen roken en lief zijn voor ons. Dan staan er weer mensen voor onze kooi en die denken dat wij een kunstje opvoeren als ze maar gek genoeg voor ons doen. Gaan ze knikken met hun hoofd en dan denken ze dat wij hen na doen..
Maar wij zijn gekke henkie echt niet!

Doeg, S&S

PS: Vrouwtje heeft gezegd dat wij ook parkietenvriendjes mogen uitnodigen voor het feest.. Die krijgen ook een mooie feestmuts van haar.. Wij gaan ons bezinnen op ONZE gastenlijst!

Mara

Hoi S&S

Ja, soms heb je van die mensen die denken dat we gekke henkie zijn. Die komen hier ook wel eens. Of ze zeggen dat we veel kabaal maken, maar dan zegt vrouwtje: "ik hoor niets hoor" Hihi....Jullie eigen gastenlijst, wow, dat is fijn zeg. Maar, denken jullie ook aan een cadeautje voor het vrouwtje? En ontbijt op bed?

Pipo

Carin

Hoi Pipo,

Daar denken wij echt aan.. Wij hebben allemaal een muntje om onze nek gebonden gekregen en gaan de stad in om een kadootje te kopen.

Ook hebben wij al heel wat zaadjes verzameld en gaan dat aan vrouwtje geven. Dat is onze taart aan haar..

Heb jij nog leuke tips voor een parkietenbonbon?

Groetjes S&S