3 mei 2025, 17:55:38

valkje aan de lijnband?

Gestart door valkthieu, 8 april 2006, 20:22:31

« vorige - volgende »

valkthieu

hoi
ik zit wéér mee één probleem ;)
k'heb in de dierenwinkel namelijk een soort lijband gezien voor de valkparkiet,zou ik dit aanschaffen,om mijn valkje zo altijd bij mij te kunnen hebben of zouden jullie dit niet doen,help me als je kan.
alvast bedankt valkthieu

Ivy

8 april 2006, 22:11:04 #1 Last Edit: 8 april 2006, 22:15:47 by Ivy
Hoi!
Hierover is al heel vaak gediscussieerd op het forum.
Ik zelf en velen met mij zijn er tegen.
Er bestaan wel tuigjes voor vogels, maar deze zijn vaak niet zo veilig - vogel ontsnapt. Ook vinden vogels het erg stressvol om zo'n tuigje aan moeten. Ik neem aan dat je zoiets bedoelt?
Een bandje die bijv. aan een pootje vastzit is geloof ik verboden. Als je vogel dan namelijk in schrik weg zou vliegen, breekt hij zijn poot.

Hier is ook veel info erover te vinden.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,5454.0.html

En hier nog eentje
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,15353.0.html

Ook kan je zoeken op het forum op 'tuigje'. Daar vind je nog erg veel meningen van mensen, die het zelf ook geprobeerd hebben.
Ik vind de risico's veel te groot en daarom zou ik het nooit doen. Als je vogel naar buiten wil zetten, kan je hem beter in een kooitje naar buiten zetten.
Ik hoop dat je aan deze informatie iets heb!
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Tara

Hoii,

ik zou het persoonlijk niet doen ook.
Vind het wel interessant, velen waarschijnlijk, als je van niets beter weet, je kan dan gezellig met je vogel naar buiten.

Ik blijf het een moeilijk onderwerp vinden om naar buiten te gaan met je vogel... Geen tuigje? Ok kortwieken, maar dat is ook geen optie...

Lekker binnen blijven met je valkje dus, is en blijft enig, en je loopt veel minder risico :)

valkthieu

bedankt voor de informatie,maar het bandje is namelijk zo:je moet het rond het buikje en de vleugeltjes doen,zoals zo een bandje voor hondjes,het is niet aan z'n poot hoor.maar dit is mss. nog altijd gevaarlijk? graag nog een reaktie ;D

Mariska

Hoi,

Jij bedoelt een tuigje, maar ook dat vinden veel valkjes niet prettig en ervaren daar veel stress door.
Ik raad je net als de anderen hier af om het te gebruiken.
Het is leuk voor jou, maar niet voor het valkje.

Groetjes
Maris!!

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Ineke

Citaat van: valkthieu op  9 april 2006, 20:52:39
bedankt voor de informatie,maar het bandje is namelijk zo:je moet het rond het buikje en de vleugeltjes doen,zoals zo een bandje voor hondjes,het is niet aan z'n poot hoor.maar dit is mss. nog altijd gevaarlijk? graag nog een reaktie ;D

Deze vraag is al vaker gesteld. Evenals de rest zeg ik ook: "niet doen''. Stel je valkje schrikt en wil wegvliegen, jij trekt m terug...denk aan de broze botjes en dat je je valkje er geen plezier mee doet. Een vogel is geen hond.

valkthieu

bedankt,heb het niet gekocht en we blijve lekker binnen,tis toch geen mooi weer! ;D

Ineke

Robbe

Ik heb het ook niet gedaan ik zie hem liever hier los dan buiten wegvliegen ofzo
groetjes Robbe

disney

Liever een tuigje dan kortwieken vind ik zelf. Maar liever nog in de kooi naar buiten.

Mijn Bonte boer gaat aan een tuigje mee naar buiten en vind het tuigje zelf niet echt geweldig. Met genoeg afleiding werkt het wel. Als ze wegvliegt kan ik haar ook prima tegenhouden en weer op mijn hand laten landen, dat gaat super en vind zij ook totaal niet erg.
Als mijn valk net zo tam was als de BB, dan zou het een optie kunnen zijn. Maar ik heb nu op het balkon een kooi voor de BB staan en een kooi voor de parkieten en zo gaan zij deze zomer van de buitenlucht genieten. Veilig, makkelijk en voor het dier denk ik uiteindelijk het fijnste.

Ik ben ook wat kortwieken betreft erg tegenstander. Allereerst pak je van het dier af wat hem vogel maakt. Ten tweede vliegen er jaarlijks vele vogels weg die gekortwiekt zijn. Dus erg veilig is het ook niet.

Groetjes Karin

valkparkiet_ce

hoe werkt het eigenlijk zo een lijband is het als hij gaat vliegen dat dat banje langer word ?
en als hij terug komt korter?
of gewoon een maat? ???

disney

gewoon 1 maat. Ik laat het touwtje nooit langer worden als mijn arm, zodat wanneer ze weg wil vliegen ik altijd mijn hand voor haar kan houden en ze rustig landen kan. Dat is ook altijd weer genoeg om weer kalm te worden, want het gevaar blijkt dan altijd niet zo gevaarlijk te zijn.

Groetjes Karin

Ineke

Heeft iemand wel ns meegemaakt dat t valkje schrok door bijv. n kat of n geluid toen je met m buiten was? Als mijn vogel binnen schrikt van bijv. n onverwacht geluid of n reiger dan vliegt ie als n bezetene door de kamer, dus ik vroeg mij af hoe jullie dat buiten doen?