17 juni 2024, 04:57:24

valkparkiet

Gestart door Robbe, 15 maart 2006, 17:30:18

« vorige - volgende »

Robbe

hoe kan ik mijn valkparkiet 2 jaar oud en tam
buiten laten zonder weg te vliegen?
groetjes Robbe

Stijn dc

1) je stopt hem in een voliere :)
2) je stopt hem in een zongenaamd tuigje (net zoals een leiband voor honden). Maar ik ben hier geen voorstander van omdat het kan gebeuren dat je valkparkiet toch ontsnapt en dan ben je hem mss kwijt (verhalen genoeg over gehoord).


Robbe

15 maart 2006, 17:36:35 #2 Last Edit: 15 maart 2006, 17:38:39 by Robbe
1)hij zit soms buiten in zn kooi.ook goed?
En dat tuigje heb je daar foto van ofzo?
groetjes Robbe

Stijn dc

in een kooi zetten buiten is soms ook goed. Pas wel op dat het niet te  koud of te heet word. Zeker als ie van binnen komt moet je oppassen voor koude.

Voor meer info over een tuigje --> klikkie

Robbe

bedankt ;D . maar hoe kom ik aan die ringen?En welke maten daar geraak ik geen wijs uit

groetjes Robbe

Stijn dc

dat weet ik ook niet, geen ervaring met z'on ding :)

Inger m

Hoi,
Een hond hoort aan een riem, maar een valkparkiet niet in een tuigje. Geef de vogel binnenshuis de ruimte om te vliegen en zet de vogel buitenshuis alleen in een kooi buiten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Robbe

groetjes Robbe

Riny

Hoy Robbe
Omdat je anders de kans loopt dat je de vogel ergens van schrikt en hij vlucht.
Jij maakt dan die keuze maar als je je vogel zo kwijt raakt is die de dupe,en komt die misschien op de meest ellendigste manier die er bestaat aan zijn einde.
Ik ben het met Inger eens.
Groetjes Riny :-\

Ivy

Hoi Robbe.
Er zijn meerdere reden om je het gebruik van het tuigje af te raden. Ten eerste - zoals al gezegd, het tuigje kan stuk gaan, touwtje los wat dan ook - valkje is weg.
Ten tweede - valkjes vinden het niet prettig om in het tuigje moeten. Het is voor ze stressvol om zo een rare 'jasje' aan moeten. Enkele forum leden hebben het al uitgeprobeerd binnen, maar ze waren niet tevreden en hebben verder geen gebruik gemaakt van het tuigje.
Ten derde - als ze binnen los mogen vliegen, hebben ze genoeg beweging. Wil je dat ze even van de frisse lucht mogen genieten, doe ze dan in een kooi en zo naar buiten.

Citaat van: Robbe op 15 maart 2006, 17:51:29
bedankt ;D . maar hoe kom ik aan die ringen?En welke maten daar geraak ik geen wijs uit


Wat bedoel je met ringen? Valkje (of welke vogel dan ook) mag nooit met een touwtje om zijn pootje en zo naar buiten. Als hij dan gaat vliegen, breekt zijn pootje. Hetzelfde geld voor nek enzovoort. Tuigje is een soort jasje, niet een ringetje die om het pootje moet ofzo.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt... Het is geen kritiek hoor, alleen een advies.
Vogeltje zit eenmaal anders in elkaar dan een hondje...

Mijn twee birdies vinden het ook lekker om af en toe in de zomer buiten mogen zitten (in de kooi). Dan gaan ze lekker in het zonnetje zitten of zelfs badderen... (ze moeten wel in de schaduw kunnen als ze buiten zitten).

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

valkje-jacco

Ik heb zelf ook een tuigje geprobeerd maar mijn band met mijn vogel is alleen verslechterd, hij denkt nu als ik met mijn hand op zijn rug kom dat ik hem weer lastig ga vallen, steeerk af te raden..

gr.Mitchell
hoi!
ik heb 7 valkparkieten, 
Jacco, wildkleur man van juni 2004
Gipsy, lutino pop, leeftijd onbekend
Christy, cinnamon geparelde witmasker pop, 8 juli 2006
Pearl: geparelde pop, van 2006
Appie: Albino man, van 2006
Chaiba: Wildkleur man, van 2005 (blauw ringetje?2005??)
J.J. De kleine van Jacco, nu net een week oud
Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen via IM, Mail of voeg me toe op je msn :)

Ineke

Hoi Robbe, ik wil er nog aan toevoegen dat je dan wel bij de vogel in de tuin moet blijven ivm bijv. katten, reiger of andere vogels waar ie van kan schrikken en zich kan bezeren.
Een tuigje is niets voor dierenvrienden, want zoals Ivy al zegt zijn de botjes veel te broos. Stel hij schrikt en vliegt ineens op, jij reageert vanzelf om m weer naar beneden te ''trekken''.
Je vogel zal je niet dankbaar zijn als je inderdaad n tuigje wilt omdoen.
Groetjes, Ineke

Robbe

16 maart 2006, 16:55:35 #12 Last Edit: 16 maart 2006, 19:26:21 by Robbe
Hallo van katten heb ik geen problemen ik heb een hond die ze weg houd. En mijn valk laat mijn hond niet met rust mijn hond heeft daar een beetje problemen  ;D. Maarja kheb hem juist gekortwiekt maar is het nog niet heel gewend .En om een vogel een ring aan te doen en een touwtje er aan te hangen zou ik nooooooooooiiiit doen  >:( het is tenslotte geen roofvogel.En wie heeft hem ook gekortwiekt en ermee naar buiten geweest?
groetjes Robbe

Ineke

Hoi Robbe,
Als t is gekortwiekt groeit t weer aan. Er is n tijdje terug ook veel geschreven over t wel of niet met je valkje/ papegaai naar buiten gaan.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,11448.0.html
Groetjes, Ineke

Robbe

Ja ik zal dat elke maand of elke week controleren en eens laten los vliegen in de kamer voor ik naar buiten ga!
groetjes Robbe