26 juli 2025, 03:06:42

Jolanda's dag/weekboek

Gestart door jolandaW, 20 februari 2006, 19:06:26

« vorige - volgende »

jolandaW

Hoi Inger,

Het was ook helemaal niet de bedoeling dat deze een nest zouden krijgen hoor.
Daarom dat ik er ook geen nestkastje in heb
Birdy zou er wel geschikt voor zijn maar scooby vind ik geen geschikte vogel er voor omdat deze eigenlijk nooit gezond is geweest.
Scooby is erg kortademig en zijn longen zijn niet helemaal goed zover ik kan beoordelen.
Hij is ook nooit goed in de veren gekomen maar omdat het toch wel een hele lieverd is zit hij ook binnen.
Vliegen kan hij ook nouwelijks alleen als hij de wind onder zijn vleugels heeft heb ik gemerkt toen hij vorig jaar weggevlogen is maar hier thuis kan hij niet meer halen dan 2 meter en is het verder dan is het dat hij op de grond ploft.
In hoevere dat ervelijk is weet ik natuurlijk niet maar gezond om mee te kweken lijkt me dat niet
Daarom dus dat er geen nestkastje hangt

groetjes Jolanda

Inger m

Hoi Jolanda,
Dat is duidelijk. Je klonk zo enthousiast over het eitje, vandaar dat ik dacht dat je wilde gaan kweken. In dat geval inderdaad geen nestkast en kunsteieren geven.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

ManjaV

Hoi Jolanda,

Je stond zeker wel te kijken toen je dat eitje zag liggen? :D Het lijkt me wel heel lief. Ze zijn dan ook altijd gelijk zo zorgzaam he, voor het eitje.
Zo te horen zijn Scooby en Birdy wel een koppeltje?

Gelukkig hebben je valkjes de storm goed doorstaan. Het is dan wel apart dat ze buiten blijven zitten he? Je zou denken, met zo een wind zoeken ze hun heil wel binnen.
Ik zou ook niet echt op mijn gemak zijn en voortdurend gaan kijken of alles nog goed gaat. Maar gelukkig is alles blijven staan (je hebt dus een stevige voliere!)

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

jolandaW

Goede morgen allemaal

Allereerst vanmorgen maar eens een nieuwe handtekening gemaakt want de vorige was ik kwijt door de nieuwjaarskaart die er tussentijds had in gestaan en die ander was voor nood maar vond ik niet mooi genoeg.
Hier staan in iedergeval alle vogels op die ik op dit moment heb dus dat vond ik wel leuk.

Hoi manja,

Ja idd kijk je er vreemd van op ook al had ik het gevoel al wel een paar weken dat er wat op komst was hoor.
Ze gedroeg zich anders dan anders in de kooi en vooral omdat de beukensnippers in een hoek steeds weggehaald werden door haar had ik dat vermoeden dus al.
Overdag zit ze heel trou op het ei maar snachts slaapt ze gewoon op stok.
Ook scooby houd het ei in de gaten maar zit er naast ipv er op.
Het is echt een heel lief gezicht hoor en het zou me niets verbazen als vandaag ei nr 2 er zou liggen maar ach misschien blijft het ook wel bij 1 ei.
Waar ik het verder ook nog aan merkte is dat ze meer grit neemt dan anders en ook het mineralen blok in de kooi wordt meer dan anders gebruikt.
Verder spaart ze de ontlasting volgens mij op tot de kooi open staat en zit ze buiten de kooi op een dik touw en laat dan een hele grote hoop vallen.
Heb er al een doek onder gelegd zodat het makkelijker is schoon te maken al heb ik gelukkig wel plavuizen er onder anders zou het echt vieze groene vlekken geven.

Verder heb ik trouwens bij elke storm de angst hoor dat de voliere om gaat of zo want als je ziet wat de storm allemaal kan vernielen is een voliere natuurlijk een makkie voor die storm.
Al weet ik dat het echt een behoorlijk gewicht is maar het zal je toch gebeuren dat je vogels dan allemaal weg vliegen.
Denk ook niet dat je ze terug zou vinden met storm want ze waaien zelf dan natuurlijk ook weg door de wind.
Hoop maar dat dat nooit gebeurd

oh ja zal nog ff een foto plaatsen van het ei in de kooi

jolandaW

Hallo allemaal

Hier ff een update.

Inmiddels liggen er 3 eieren in de kooi en zit ze bijna de hele dag te broeden.
In het begin zat ze snachts nog op een stok maar sinds vannacht slaapt ze ook op de eieren.
Alleen jammer dat er nooit wat uit zou komen.
Ik zou het wel leuk vinden als iemand hier in de buurt al een bevrucht eitje had en het niet zou willen dan zou ik het kunnen wisselen maar ja het is nog een beetje te vroeg denk ik voor de meeste vogels.
Verder zit scooby erg vaak in de andere hoek van de kooi op de zelfde manier als birdy maar heeft nog geen eieren.
de voerbak die eerst in de hoek stond heeft ze weg geduwd naar het midden van de kooi en er mag ook niemand in die hoek komen.
ook birdy mag dat niet als ze daar zit.
Of ze nou Birdy na doet of dat ze echt een ei gaat leggen straks ik weet het niet.
Verder zit scooby gewoon op de stok of schommel of er niets aan de hand is

Buiten gaat het nog altijd het zelfde met de valken
Coco plukt Birdybuiten kaal en andersom alleen is Birdybuiten helemaal kaal op de kop en Coco alleen in de nek.
Cobus houd er nog steeds een harem op na en kroelt nu ook met de lutino en natuurlijk nog altijd met Brinte.
Zit mooi tussen 2 vrouwen in.
De andere Lutino zit meestal alleen en wil niet veel van de anderen weten en bekijkt alles op afstand.

De grasjes worden in de voliere steeds brutaler vooral de jonkies vinden het heel leuk om op mijn hoofd te zitten
Zodra ik binnen sta komen ze gelijk op mijn hoofd en vechten daar denk ik om de beste plek want het is op en af vliegen dan.
Coco zit ook nog steeds bij me en Birdybuiten komt dan ook zo snel mogelijk bij me zitten om aandacht vragen
Cobus en Brinte komen alleen als ik zaad of sla of brood in mijn handen heb,

Tot zo ver weer vandaag

groetjes Jolanda

*Patricia*

hoi,

Leuk om je boekje zo eens te lezen.
Stomme vraag misschien maar hoe weet je zeker dat er niets uit de eitjes zal komen? Zitten er binnen alleen popjes?

Hoe heb je je handtekening gemaakt?

Groetjes Patricia

jolandaW

Hoi Patricia

Ik weet voor 99% zeker dat scooby een vrouwtje is omdat ze het gedrag vertoond wat op een vrouwtje lijkt al twijvel ik soms wel eens hoor
En daar Birdy samen met scooby in een kooi binnen zit en Birdy echt een vrouwtje is wat ik bij haar gelijk al zag toen ik haar kocht kan er eigenlijk niets in de eitjes zitten.
Maar ik hou toch nog een slag om de arm met die ene procent omdat ik scooby wel een keer bovenop Birdy heb zien zitten al was dat niet paren op de manier waarop de andere mannetjes het doen met een vrouwtje.
Verder hebben de mannetjes die ik in de voliere heb zitten echt macho gedrag wat scooby ook nooit gehad heeft.

Verder heb ik de handtekening in powerpoint gemaakt door alle foto's toe te voegen en ze zo te rangschikken dat ze er allemaal op konden en daarna tekst er in gezet en lijnen getrokken in het zwart.
Daarna opgeslagen als JPEG bestand en dat verkleind.

groetjes Jolanda

ManjaV

Hoi Jolanda,

Allereerst: mijn complimenten voor je handtekening! Hij is echt prachtig. Echt heel tof om ze allemaal op de foto te zien. Mooi gedaan.

En het lijkt me een heel lief gezicht om Birdy op de eitjes te zien zitten. Jammer dat ze onbevrucht zijn, maar ja, het is toch nog te vroeg.
Alhoewel: mijn zusje hoorde dat er vanochtend in Maassluis een jong mereltje is gevonden! Wsl was hij uit het nest gewaaid. Hij zit nu in een warmtekooi bij de vogelopvang.
Bijzonder he!
Misschien dat jouw valkjes daarom ook zo vroeg beginnen met de eitjes.

Groetjes,
Manja

jolandaW

Hoi Manja

Bedankt voor het compliment over mijn handtekening,
Het is idd een heel leuk gezicht om Birdy op die eitjes te zien zitten.
Sinds gisteren zijn het 4 eitjes en ze is er heel zuinig mee.
Gisteren zat scooby in de andere hoek van de kooi en even dacht ik dat ze ook een ei had gelegd maar nee hoor ze had een ei van Birdy gejat of geleend.
Birdy zag het ei en ging er op af om het terug te rollen naar de andere eitjes en toen werd scooby erg vinnig dus heb ik het ei maar voor haar terug gelegd.
Sneu voor scooby maar ja het ei is van Birdy en die wil er toch zelf op zitten.
Verder zijn ze echt niet bevrucht denk ik want ik zie er niets aan als ik er een zaklamp achter houd alleen een dooier en vocht.
Dus is scooby volgens mij toch echt een vrouwtje al twijvel ik nog voor 1procent anders had ik natuurlijk niet met de zaklamp gekeken.
Ik zou Birdy wel een mannetje willen geven maar dat vind ik weer zo sneu voor scooby omdat ze het zo goed samen kunnen vinden tegenwoordig en erg aan elkaar gehecht zijn geraakt.

tot zo ver weer vandaag
groetjes Jolanda

Quendi

Hoi Jolanda,

Ik kan me nog herinneren dat ik de eerste nestjes die ik kweekte heel bijzonder vond. Maar namater je meer kweekt wordt het steeds wat minder helaas. Anders had ik het met 1 koppel kunnen doen ;), maar ik wil meeer meeer meerr :P hahah.. Maar dat heeft denk ik iedereen. 1 valkje worden er 3, 6, 8 enz enz  :P.

Jij ook succes met je kweek en met je valkjes en andere vogeltjes  ;D.

Gr Sietske

jolandaW

Birdy is overleden om 13.50 vandaag.

Vanmorgen vroeg om half 6 hoorde ik een gil uit de kooi en Birdy lag op de grond van zijn stokkie gevallen.
Ik haalde haar uit de kooi en ze was een beetje verdwaasd en wilde bij me zitten en koppie krouwen.
Op zich niet verkeerd en ik dacht nog zou ze het nu ook lekker gaan vinden.
Verder was er niet veel aan de hand buiten dat ze ietwat moeite had met haar evenwicht en verschrikkelijk trilde.
Ze sliep vannacht ook niet op haar eieren maar op haar vertrouwde stok.
Verder de hele dag niet veel byzonders aan de hand met haar alleen dat ze nog steeds een beetje wankel stond op haar poten en het vliegen ging ook niet echt optimaal maar ze kon de kooi wel vinden.
Tot ongeveer 13.45 ik op de bank ging zitten en een broodje ging eten en weer evenlater de zelfde gil (of piep als je het zo wil noemen) hoorde en weer een vallende vogel hoorde ben ik gelijk naar de kooi gerenden en lag ze daar op de grond in een niet al te makkelijke houding.
Heb haar gelijk op gepakt en bij me genomen en niet veel later blies ze haar laatste adem uit.
Het was mijn mooiste valkparkiet en verschrikkelijk lief en ik heb er nu best wel moeite mee.

groetjes Jolanda

Monky

Hi Jolanda,

Wat erg  :'( Natuurlijk heb je het er moeilijk mee ...

Wel fijn dat je bij haar was toen ze stierf.

Heel veel sterkte  :'(

Liefs,
Monky   

caro

Hoi Jolanda,

Wat erg zeg. Misschien wel een troost dat je bij d'r was toen ze stierf.
Dat maakt het natuurlijk niet minder verdrietig.

Veel sterkte met dit verlies

Groetjes

Caro
Hobbykwekerij " Het Valkjesparadijs "

http://members.lycos.nl/hetvalkjesparadijs/

Mara

Hoi Jolanda

Wat erg dat Birdy er niet meer is.

Ik wens je veel sterkte.

mara

ManjaV

Hoi Jolanda,

Wat vind ik dit erg voor je. Die lieve Birdy!  :'( :'( :'( Ze zat net zo lief op haar eitjes en ik leefde helemaal mee met je verhalen. Wat denk je dat de oorzaak is?
Hoe is Scooby eronder? Zij zal Birdy toch zeker missen? Ik leef met je mee... :-* :-*
Liefs,
Manja