25 juli 2025, 03:45:06

Jolanda's dag/weekboek

Gestart door jolandaW, 20 februari 2006, 19:06:26

« vorige - volgende »

Romy

Hoi!

Na veel proberen is het me toch gelukt om een kaartje te maken :

Groetjes
Romy

jolandaW

Hallo Saar,

Ja je hebt gelijk het raadsel is opgelost.
Ik liet ze vanmorgen weer los vliegen en hield het al in de gaten.
En ja hoor precies waar het bakje met grid tussen de tralies zat bij de valken is het 3 minimeter breder dan de rest van de tralies en daar kruipt ze dan doorheen.
eerst haar kop er door en dan gaat ze op haar zijkant er verder door.
Ik denk ook dat alleen micky er door kan want ze is de slankste en kleinste van de 2 grasjes.
En ze scheint het nog leuk te vinden om dat te doen ook want ze gaat steeds weer daar zitten en van het grid eten bij de valken.
Maar je staat wel gek te kijken als je dat toch niet verwacht.

groetjes Jolanda

jolandaW

Hoi Romy en tamara,

jullie bedankt voor jullie kaartje

groetjes jolanda

Caroline

Liefs, Ed, Caroline, Sanne, Thomas en Jasper.

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

*Patricia*

de allerbeste wensen voor 2007
Veel valkjesplezier

Patricia en Amigo

Marc van de Kuifjes

De Vier Kuifjes Ida, Jefke, Rikske en Fikske wensen je een vreugdevol 2007!

:-* Vanwege Marc, Diane en Leentje  :-*
[/b]

De Kuifjes van Wilgendaal!

- De Kuifjes van Wilgendaal -

caro

Hobbykwekerij " Het Valkjesparadijs "

http://members.lycos.nl/hetvalkjesparadijs/

jolandaW

Hallo allemaal

een ieder nog maals bedankt voor de beste wensen.
Ik heb de laatste tijd niet veel tijd voor de pc gehad maar nu weer ff een update van hoe het hier gaat.
Het gaat gewoon nog goed hier met de vogels
Mijn man heeft laatst een hokje gemaakt voor de kwartels zodat die ook binnen konden zitten maar dat hokje wordt niet gebruikt door de kwartels maar door kobus en brinte, die vinden het heel interesant om af en toe een kijkje te nemen hoe het er binnen uit ziet.
Misschien dat ze straks daar een nestje gaan beginnen maar dan moet kobus haar wel een keer trouw zijn en met haar gaan wipwappen ipv met die witte lutino.
We wachten het gewoon maar weer af.

Verder had ik vorige week 2grasjes te logeren die ik uit het 2e nest had.
Erg leuk hoor om ze weer een paar dagen in huis te hebben alleen wel een hoop lawaai met 7 vogels in huis.
ik had ze allemaal in de kooi zitten en ik kom de kamer binnen was er een van de logees uit de kooi gebroken door het deksel van het voerbakje af te halen ???
Ik dacht dus even dat ik er een vergeten was in de kooi te doen maar nee ze had zelf ontdekt dat die deksels niet stevig zaten en dat ze die er zo af kon halen.
Ik heb gelijk een paar haakjes geboven en elastiek er aan gedaan zodat het niet weer zou gaan gebeuren.
Buurvrouw ook blij want die wilde al andere voerbakjes gaan halen want daar had ze het ook al een paar keer gedaan.

Verder heb ik uit de volier 2 grasjes apart gezet in het tuinhuisje omdat de ene altijd al diaree heeft wat niet besmettelijk is maar ik wil toch kijken of ik met de medicijnen kuur die ik nu heb gekocht het misschien toch beter wordt en voor de gezelligheid heb ik david (vrouwtje) er bij gezet omdat die ook al een half jaar niet in orde is en met zijn kop altijd tussen zijn poten zit alsof hij zijn kop niet meer omhoog kan houden, Ze heeft er verder geen last van en het lijkt zowaar met haar ook goed te gaan nu ze samen zitten.

Coco begint weer meer veren te krijgen en ook birdy buiten krijgt weer wat nieuwe veertjes. Deze 2 Valken zijn gek op elkaar en vinden het leuk om elkaars veren uit te trekken.
Beetje massogisties denk ik.
Kop en borstveren van Birdy waren geheel verdwenen en ik maakte me best wel een beetje zorgen omdat het toch steeds kouder werd. maar ze heeft er geen last van zo te zien.

Verder begint scooby nu hij 3 en half jaar oud is door te krijgen wat je met een vrouwtje kan doen want hij zit nu regelmatig op Birdy binnen.
Het is niet dat ik daar eieren van wil hebben hoor maar ik vind het wel een leuk gezicht zoals hij aan haar wensen wil voldoen.
Koppie krauwen doen ze ook steeds vaker  als ik maar niet in de buurt ben want anders verkiest hij mijn vingers boven Birdy

tot zo ver weer even

groetjes Jolanda

caro

Hoi Jolanda,

Die kwartels ook. Ik heb ook een hokje voor de kwartels, maar de wordt dus ook niet gebruikt door de kwartels. De kakariki's zitten er af en toe in en ook gaan er wat valkjes in. Ik heb de kwartels er nog nooit in zien zitten.

Wat leuk om weer eens jonkies terug te krijgen en om voor te zorgen. De parkietjes toch, die zijn kampioen uitbreken. We hadden ook een tijdje een paar parkietjes gehad en 1 van de parkietjes deed dat ook steeds. Als ze eenmaal de smaak te pakken hebben blijven ze het doen.

Scooby kan dan vast gaan oefenen voor de lente, misschien wil het dan wel gaan lukken met de eitjes.
Van mij mag de lente komen hoor, ze zijn hier ook al druk bezig met paren.

Groetjes

Caro
Hobbykwekerij " Het Valkjesparadijs "

http://members.lycos.nl/hetvalkjesparadijs/

jolandaW

Hoi Caro

Ik denk dat het oefenen of niets af blijft bij scooby want vandaag zat ze weer als kippetje ???
Ik weet nu dus echt nog niet of scooby man of vrouw is.
Ze (ik ga er nu weer van uit dat ze een vrouwtje is) scharreld samen met birdy over de bodem van de kooi en aan 1 kant van de kooi halen ze alle beukensnippers weg. Birdy deed dat al een tijdje alsof ze een nestje aan het maken is en nu begint scooby dus ook.
Ik kan er dan wel een mannetje bij zetten maar ik wil niet meer valken in huis dan ik nu heb en deze naar buiten gaat ook niet omdat ze erg aan elkaar gehecht zijn geraakt en scooby zowiezo niet in de voliere kan omdat ze niet echt kan vliegen en dan dus op de grond zou moeten leven tussen de kwartels.
Verder ligt scooby savonds bij mijn man op de bank en als ik zeg dat ze ligt dan ligt ze dus ook echt (helemaal plat als een dood vogeltje op haar buik dan wel)
Ik zou er gisteren een foto van maken maar toen ik er klaar voor zat had ze het in de gaten en ging ze weer meer recht op zitten
Hoop vanavond een foto te maken als ze weer zo ligt

groetjes Jolanda

*Patricia*

hoi Jolanda,

dat lijkt me erg leuk om te zien, ik kan niet wachten op de foto

groetjes Patricia

jolandaW

hallo patricia,

Hieronder dan de foto's van scooby

Ze lag deze keer niet zo plat als anders maar ik vond toch dat ik er een foto van moest maken om te laten zien.

groetjes Jolanda

jolandaW

Hallo allemaal,

De vogels zijn de storm van gister weer goed door gekomen.
Heb niet het idee dat ze er echt last van hebben gehad, in iedergeval minder dan dat ik er last van heb gehad.
Mijn grootste angst is altijd of de voliere wel blijft staan met die storm.
Als ik al zie hoe alles langs de weg omwaait hou ik altijd mijn hart vast.
Ik ben busschauffeuse en moest gisteren werken en als je dan ziet wat er langs de weg is omgewaaid ben ik altijd weer blij dat ik zie dat de voliere er nog staat als ik thuis kom.

Geen van de vogels heeft vannacht in het nacht hok geslapen wat misschien wel van het lawaai van de wind kwam waardoor ze toch alles om zich heen in de gaten willen houden.
De voliere is evengoed beschut door plexiglas rondom in de winter dus zitten ze evengoed uit de wind hoor.

Verder zijn scooby en birdy behoorlijk broeds denk ik want ze zitten bijna de hele dag op de bodem van de kooi en vooral birdy zit steeds kippetje.
rechts achter op de bodem haalt ze echt alle beuken snippers weg en gaat ze steeds in de hoek zitten.
Soms denk ik zal ik bij birdy een mannetje zetten (weet nl nog steeds niet wat scooby is al denk ik toch een vrouwtje) maar dat vind ik zo sneu voor scooby want ze zijn inmiddels wel erg aan elkaar gehecht.
Buiten in de voliere denk ik er wel over om Cobus en Brinte apart te zetten straks in het tuinhuisje met een nestkastje.
In de voliere zelf hang ik dit jaar geen nestkastje neer zodat de valken en grasjes daar samen in kunnen blijven.
Ik denk (maar weet ook niet zeker) dat ik ditjaar alleen jonkies van de valken ga proberen te krijgen en niet van de grasjes.
Vind het heel leuk hoor maar moet de jongen toch weer kwijt zien te raken en het kost ook erg veel van mijn tijd.
Van de 12 jongen vorig jaar heb ik er zelf 6 gehouden en als ik dat dit jaar ook weer zou doen(ze zijn zo lief hè) zit ik straks met een overvolle voliere wat niet de bedoeling is.
Maar ja misschien kriebelt het straks toch weer en zet ik toch ook weer 2 grasjes apart ;D ;D

tot zo ver weer
groetjes Jolanda

jolandaW

Hallo allemaal,

Hoera er ligt een ei in de kooi :D
Maar helaas zit er zo te zien niets in ???
Scooby en Birdy zijn de trotse ouders van een ei op de bodem van de kooi maar als ik hem tegen de lamp hou zie ik er niets in wat me eigenlijk niet verbaasd omdat scooby (als het een man is) niet goed weet wat hij moet doen bij birdy
Hij zit wel af en toe op haar rug maar daar blijft het ook bij.
Ik loop dus net naar de kooi en scooby wil koppie krouwen zit birdy me aan te kijken om een vreemde manier en ik kijk op de bodem daar waar ze steeds de beuken snippers weg haalt en ja hoor er ligt een ei.
Het ei is een beetje puntig aan èen kant en ik pak het op om te kijken.
Heb het ei maar weer terug gelegd op de bodem en birdy ging gelijk naar beneden om er weer op te gaan zitten.
Ik laat het voorlopig maar zo en wacht maar af wat ze er verder mee gaan doen.
Ik had de laatste dagen al een vermoeden dat ze een ei zou gaan leggen dus echt er van op kijken deed ik niet.
Maar ach wie weet leren ze het nog wel een keer goed te doen en wordt er toch nog een keer een ei bevrucht.
Weet iemand of ze ooit wel eens een ei uit broeden dat op de bodem ligt als er geen nestkastje in de buurt is?

groetjes Jolanda

Inger m

Hoi,
Aan een onbebroed ei valt niets te zien. Het embryo gaat zich pas ontwikkelen, zodra het ei bebroed wordt. Een valkparkiet gaat na ongeveer het derde ei pas broeden, dus het duurt nog even voordat je kunt beoordelen of er al dan niet iets inzit. Na circa 4 tot 7 dagen kun je het ei schouwen en beoordelen.

Een valkparkiet is een holenbroeder en voelt zich het meest veilig in een afgesloten nestholte (lees: nestkast). Er zijn wel gevallen bekend van valkparkieten die op de grond broeden, maar die zullen sneller verstoord worden door de omgeving. Als je wilt dat ze gaan broeden, biedt ze dan een nestkast aan. In feite haden ze die al moeten hebben (tenzij je het niet wilt).

Verder raad ik je aan om zoveel mogelijk te lezen bij kweken etc.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.