12 mei 2025, 07:55:05

Mijn valkparkieten

Gestart door Karin, 3 juni 2003, 02:38:46

« vorige - volgende »

Karin

Eh, nu ben ik je een beetje kwijt  ;D Als ik het goed begrijp heb  je een witmasker man die split is voor gepareld en een bonte witmasker pop. Als je 2 witmaskers kruist krijg je altijd witmaskers. In dit geval bij  de mannelijke kuikens 100 % witmasker bij de popjes 50 % witmasker en 50 % geparelde witmasker. Die X1 en X2 slaat op van welke ouder hij de split heeft meegekregen, ( X1 = vader, X2= moeder ), maar dat maakt in dit geval niet uit want de uitkomst blijft gelijk. Zelfs de splits van de jongen blijven gelijk. O, en van dat invullen, als je bijvoorbeeld een bont geparelde witmasker hebt die split is voor cinnamon vul je in linkerkolom pead ( bont ), whiteface ( witmasker ) en pearl ( gepareld )  in en in de rechterkolom bij de splits cinnamon.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

13 juni 2003, 23:24:27 #61 Last Edit: 14 juni 2003, 00:21:37 by Mandy
Bedankt! ;)
Nou ik weet niet zeker wie er split is voor gepareld, maar
bij de poppen kan ik dit niet invullen dus dan zal de man dat wel zijn. Maar van de pop weet ik niet waar ze split voor is? Ze is zelf om precies te zijn; witmasker/cinnamon/bont met parels. Zal nog 's kijken wat er gebeurd.

Van de vrouwelijke nakomelingen heb ik 50% kans op geparelde witmaskers en gewone witmaskers en de mannelijke alleen gewone witmaskers. Wel typisch dat ik die nog niet heb gehad maar enkel geparelde witmaskers, uit het eerste nestje van 5 allemaal en nu alle 4 weer. ::)

En ik vroeg me ook af, wanneer krijg je dan mannelijke geparelde valkjes? Vlgs die site alleen als je een geparelde man tegen een geparelde pop zet. Dus er is veel meer kans op geparelde poppen dan mannen, toch? :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Hoi Mandy,

Poppen kunnen niet split voor gepareld zijn. Gepareld zit op het x chromosoom. Mannen hebben xx en vrouwen xy ( dit is bij vogels, bij mensen is het precies andersom ). Een man kan dus de kleur van de ene x hebben en heeft de andere x dan als split. Als bij de pop er gepareld op de x zit ( ze heeft er maar één ) dan is ze uiterlijk al een geparelde en kan er dus geen split voor zijn. Dit geld ook voor cinnamon en lutino.  Ene, ff  update van Dazzle, haar pareltjes zijn inmiddels veel zachter geworden. Heel mooi.

Groetjes, Karin.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

O, vergeet ik te zeggen, volgens mij krijg je alleen mannelijke parels als of beide ouders gepareld zijn of de vrouw gepareld en de man split tot gepareld.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Yip, I think so to! ;)
Nou begin ik het echt te begrijpen, thanks! ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Dizzy zit nu al een hele tijd op mijn schouder. Terugzetten is nogal een kunst, want ze durft nog niet echt op onze vingers te zitten. We doen dat dus met een stokje  ;D Jazzy doet weer behoorlijk agressief tegen ons sinds er een nieuw valkje is. We laten ze dus nog steeds gescheiden los zodat hij weer bij kan trekken. Zo ging dat ook met Dazzle. Dizzy is als de dood voor onze chinchilla's. Die staan met hun kooi naast de kooi van Dazzle en Jazzy. Dizzy zit graag op hun kooi, maar zodra de chinchilla's bewegen zet ze imponerend haar vleugels op  ;D Een pracht gezicht.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Ook heeft Dizzy vandaag voor het eerst gedouched. Bij haar vorige eigenaar wilde ze dat nooit, maar terwijl ze op de kooi van Jazzy en Dazzle zat en ik hun beide besprayde met de plantenspuit vond ze het toch wel interessant  ;D Dat komt vanzelf wel goed. Ik ben nu al een beetje aan het rondzoeken naar een kweker die kweekt met bonte cinnamon geparelde. Ik heb wel iemand gevonden die hier witmaskers in kweekt, maar ik heb liever een gewone. Ik heb nog tijd genoeg, maar ja, tot hoe lang is het broedseizoen voor vele kwekers hè ? De meeste zijn toch aan aan de laatste nestjes bezig.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Zo'n knappe vent zoek ik dus  ;D Als iemand een kweker weet..... Waarschijnlijk wordt hij ( met een beetje pech zij  ::)  ) voor Dazzle, want ik denk dat Dizzy en Jazzy toch een item worden, ondanks dat hij vandaag lelijk in haar pootje beet  :o Dazzle is split voor bont en ik wil graag bonte jongen, vandaar deze keuze. En ik vind het prachtvalken !! Jazzy is trouwens ook split voor bont en met een beetje geluk zou Dizzy dat ook kunnen zijn, maar ik denk dat ik daar pas achter kom als ze een nest hebben. Ze komt van de vogeltjesmarkt en heeft een Belgisch ringnummer. Ik denk niet dat ik achter de kweker kom.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ellen

14 juni 2003, 13:15:21 #68 Last Edit: 14 juni 2003, 14:35:34 by Angelique
 Karin wat maak jij toch altijd schitterende
foto's.
Bloedje scherp en hartstikke mooi van kleur.

Het is een leuk valkje trouwens Dizzy. Als die eenmaal
gewend is zal ze het hartstikke naar haar zin hebben.

Groetjes Ellen.

Karin

Dank je Ellen. Er mislukken er ook veel hoor, maar dat is het voordeel van een digicam  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Lique

Hoi, ja een digitale camera is gewoon super handig. De mislukte foto's gooi je gewoon weg, en je houdt de leuke foto's over. Die kan je nog op cd zetten, en bij de hema afleveren, zodat je ook echt foto's krijgt.
Zelf hebben wij onze camera nu ook al weer een tijdje, en al ruim 5000 foto;'s mee gemaakt. De meeste kan je ook weggooien, omdat ze probeerseltjes zijn, of mislukt.

Stijn dc

hello

wat een schatje is je nieuwe valkje zeg!!
doe zo verder zou ik zeggen, en koop er nog ,nog , nog!!
:D:D

SDC

Karin

;D Nou, voorlopig nog maar eentje hoor  ;D En dan wacht ik eerst wat er uit de nestjes komt.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hello

ja en dan heb je een nestje, en hou je ze allemaal bij want je kan er geen van wegdoen omdat ze zo schattig zijn!! ;D ;D ;D ;D

dan kan je je zolder wat uitbreiden en nog volieres zetten :D

SDC

Karin

15 juni 2003, 04:41:58 #74 Last Edit: 15 juni 2003, 04:43:37 by kazoo
Vandaag hebben Dazzle en Dizzy voor het eerst buiten de kooi kennis gemaakt. Dat was wel even spannend, want het zijn beide kleine b*tches ( ff zo, want anders zet het forum "pregnant dogs" neer  ::) ) ;D Dazzle dook zoals gewoonlijk als ik de zaadbakjes bij aan het vullen ben in de grote bak met zaad. Dat liet Dizzy niet over haar kant gaan en sprong ook op de rand. Samen zaad pikken en zodra de één te dicht bij de ander komt kreeg die een pik ::).

Sinds Dizzy er is heb ik Dazzle bij Jazzy gezet, maar dat is toch niet zo'n succes. Ze vinden elkaar helemaal niet leuk en negeren elkaar. Als de één te dicht bij de ander komt krijgt die een knauw. En vandaag gebeurde er wat wat de druppel was... Dazzle wilde zo graag uit die kooi dat ze haar hoofd tussen de tralies probeerde te wurmen  :o Je moet er toch niet aan denken dat het haar lukt en ze hem niet meer terug krijgt  :o. We hebben nu dus Dizzy bij Jazzy gezet en Dazzle weer in haar oude kooi gezet. Je zag meteen dat ze het heerlijk vond, zo in haar eentje  :P

De kans zit er nu wel in dat Dizzy minder tam wordt op deze manier.... En Jazzy ook natuurlijk. Ook omdat hij al een stuk minder tam is dan vroeger ( voor zijn hormonen zeg maar  ;D ). Hij is zelfs nog nooit zo tam geweest als Dazzle is. Het zit ook een beetje in zijn karakter denk ik. En nu is hij ook nog eens verliefd en zit daar samen mee in de kooi... ;D Ik hoop wel dat hij weer een beetje bij gaat trekken. Hij kan behoorlijk bijten... Maar soms heeft hij ook zijn momenten. Zoals vanmiddag, springt hij ineens op het toetsenbord, spring over op mijn vingen en laat zich maar liefst 10 seconden knuffelen met mijn neus  8) Niet met mijn vinger, want vingers vindt hij ineens eng  ::)

Ik kijk even aan hoe alles gaat en als het mis loopt, dan moet ik misschien tijdelijk een derde kooi erbij zetten. Hm, maar eens op marktplaats gaan kijken  ;D, want ik vind de vakantiekooi daar te klein voor.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves