5 mei 2025, 03:03:31

Mijn valkparkieten

Gestart door Karin, 3 juni 2003, 02:38:46

« vorige - volgende »

Karin

3 juni 2003, 02:38:46 Last Edit: 19 augustus 2003, 03:15:31 by kazoo
Eigelijk is het wel eens tijd dat ik ook eens een dagboek begin over mijn valkjes. Ook al heb ik nog geen eieren of jongen, er valt genoeg te vertellen  ;D Ik heb vroeger altijd gewone parkietjes gehad, meestal tussen de 2 en 4 tegelijk. Hele leuke huisgenootjes, altijd vrolijk brabbelen en een genot om naar te kijken. Ik kocht ze meestal in een dierenwinkel en ze waren niet tam. Helaas werden ze niet echt oud bij mij, hooguit 5 jaar. Ik heb parkietjes verloren aan tumoren, een stofwisselingsziekte en soms lagen ze zomaar ineens dood. Vreselijk vond ik dat, en we besloten daarom om over te stappen naar "sterkere vogels". Zo zijn we bij valkjes gekomen. We hadden nog één gewoon parkietje ( die we nog steeds hebben ) en daar wilde we een vriendje voor. Kazoo is onze eerste, gekocht ongeveer herfst 1999. Ik heb hem via een valkparkietenclub op internet gekocht bij een kweker die een heleboel soorten vogels had. Ik wilde zo graag een bonte witmasker, en hij had er nog 5 zitten. Helaas waren ze al een week of 3 uit het blok. In het begin hebben we hem nog apart gehouden om nog te proberen om hem tam te krijgen, maar na een paar weken hebben we hem toch bij Yellow gezet omdat die zo eenzaam was. Het tammaken hebben we toen maar opgegeven. Kazoo is op zijn manier "tam". Hij komt naar je toe als je voor de volière staat en als je erin staat komt hij op een tak boven je even kijken wat je aan het doen bent. Maar hij zal nooit echt bij je komen zitten. Hij kan ook prachtige deuntjes, maar praten heeft hij nooit geleerd.
Omdat hij dit jaar samen met Yellow een hele grote binnenvolière kreeg ( 2 x 2 x 1 meter ) hadden we besloten dat het tijd werd voor een vriendinnetje voor hem. We hopen eind dit jaar of begin volgend jaar een nestje van ze te krijgen......
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Vorig jaar besloten we nog een valkparkiet erbij te nemen. Nu wilde we wel graag een tamme hebben, dus wij zoeken op internet. Zo kwamen we bij Ilse terecht. Na weken geduld kwam hij eindelijk bij ons : Jazzy, een geparelde witmasker. Hij is inmiddels een maand of 10. Ilse heeft Jazzy als jong vogeltje vrij veel in haar hand gehouden. Helaas was hij in haar vakantie uit het blok gegaan. Hij moest dus weer aan mensen gewend worden en dat betekende nog langer wachten  ::) In het begin dachten we dat het een vrouwtje was, maar inmiddels is het een echte macho en is de meeste van zijn pareltjes kwijt. Jazzy is wel tam, maar wil zeker de laatste tijd minder bij ons komen. Hij zit wel eens op ons hoofd of komt gezellig papier versnipperen naast je maar kopje kriebelen wil hij nog maar mondjesmaat. Dit komt denken we omdat in een periode 3 dingen waren gebeurt : hij had zijn hormoontjes ontdekt, hij had een gekneusd pootje en we hebben hem medicijnen in het bekje moeten geven wat hij niet echt leuk vond en hij was ineens niet meer de enige die aandacht kreeg omdat we Dazzle kregen. Hij heeft altijd al een fel karaktertje gehad, maar we houden van hem zoals hij is  :-* Jazzy zit in een gewone kooi en vliegt gemiddeld een uur of 6 per dag vrij rond. We hebben wel wat moeten doen wat ik niet zo leuk vond.... Hij wilde absoluut zijn kooi niet meer in en zat op een gegeven moment 48 uur los voor we hem hadden. Toen er maar geen verbetering in kwam heb ik hem "matig" gekortwiekt. Dit wil zeggen dat hij nog kan vliegen ( hij vliegt gewoon van de grond op de volière van 2 meter hoog ), maar hij moet er erg zijn best voor doen. Dit heeft goed geholpen !! Hij kan gewoon nog lekker rondfladderen en wij kunnen hem terug zetten ! Zo hebben we allebei onze zin  ;D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Dit jaar hebben we een volière gemaakt voor Kazoo en Yellow. Zo konden ze toch lekker rondvliegen. Omdat er nu ruimte genoeg was wilde we een vriendinnetje voor Kazoo kopen. Toen we Jazzy gingen ophalen zat er een heel mooi valke bij Ilse in de volière, een cinnamon geparelde witmasker popje. Ik was op slag verliefd ! Toen ik hoorde dat Ilse met kweken ging stoppen heb ik haar meteen gemaild om te vragen of ze te koop was, en dat was ze !! Ze had ook nog een albino voor me te koop, maar ik ging helemaal voor Breezer ! Ze was ongeveer ruim een half jaar toen ze bij ons kwam en niet tam. Ze is ook niet echt schikachtig, dus we kunnen gewoon de volière inlopen. Ze is dikke maatjes met Kazoo en ik hoop zo dat er ooit een nestje van komt ! Omdat de kleuren van de ouders onbekend is zal het een verrassing zijn wat voor kleurtjes eruit komen. Ze laat zich lekker kopje krauwen door Kazoo en bied zich al aan, maar Kazoo weet niet waar hij de mosterd moet zoeken  ;D ;D ;D Ze is pas een maand of 10, dus voorlopig nog geen nestkast. Die hangen we er pas in na onze vakantie in oktober.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

daan

Hoi Kazoo, ( ja je echt naam weet ik niet)

Je hebt erg mooie valkjes joh mag je best trots op zijn, mooie foto's ook joh !!!!
Veel plezier met ze.
Wij hebben ook een paar valkjes die niet erg tam zijn maaar ze zijn wel erg lief hoor. Gabber en Prego zijn wel erg tam.
Veel succes en leuk dat je een dagboek gaat buihouden joh

Groetjes Daan

Karin

En dan "last but not least".... Dazzle !! Één van de kale pareltjes van Mandy. Omdat haar moeder haar kaalplukte heeft Mandy haar vanaf een week of 4 met een spuitje grootgebracht, en dat kun je merken !! Ze is echt heel tam, je kunt haar zelfs met heel je handen omvatten en maakt dan lieve piepgeluidjes. Verder zit ze graag op het toetsenbord en als je dan aan het typen bent duwt ze net zo lang tegen je hand aan tot je haar gaat kriebelen. En je moet echt niet denken dat je kunt stoppen !  ;D Af en toe moet ik haar gewoon even een "time out" geven, omdat ik anders niet verder komt. Dan zet ik haar even in de speelboom met trosgierst of een zaadstok en dan is ze weer even zoet. Ze valt regelmatig in slaap op mijn hoofd  :-* Ze is net als Jazzy gek op douchen. Met dit weer is dat wel heerlijk voor ze. Ik heb dus standaard de plantenspuit klaar staan. Ik zal zo nog een foto sturen hoe ze dan hangt  ;D Zo hangt ze ook wel eens in haar kooi aan de voerbak... Gewoon op haar kop. Net een acrobaat  ;D Dazzle is eigelijk het nieuwe vriendinnetje van Jazzy, maar voorlopig negeren ze elkaar een beetje. Ze zoeken wel een beetje elkaar op, maar de ene moet niet te dicht bij de ander komen want dan geven ze elkaar een knauw. Jazzy is helemaal verliefd op Kazoo, maar ja, dat kan niks worden  :D
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Als laatste nog een foto van een douchende Dazzle  ;D
Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

daan

Hoi Karin,

echt geweldige foto's joh.

Groetjes Daan

Karin

Dank je Daan ! En inderdaad, alle valkjes hebben wat, of ze nu tam zijn of niet  ;)

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

4 juni 2003, 02:35:48 #8 Last Edit: 4 juni 2003, 02:38:17 by Mandy
Hoi Karin,

Wat een mooi dagboek en mooie foto's heb je daar! ;D
Ze zijn allemaal erg mooi en natuurlijk heeft Dazzle een speciaal plekje bij me, ze was samen met Kokkie zo aanhankelijk en tam. Ik ben blij dat ik ze niet gehouden heb en dat ze nu weer zou moeten verwilderen in de voliére, maar dat ze nu een goed thuis bij jou heeft! ;)
Hele leuke foto ook zo van dat douchen, een prachtig zicht vind ik dat ook altijd. Als het gaat regenen ga ik altijd speciaal voor het raam staan om al m'n valken van die kunsten uit zien te halen zodat ze zoveel mogelijk drupppels met hun vleugels op kunnen vangen, echt gaaf! ;D
En ook Kazoo vind ik ook een hele mooie valk, allemaal eigenlijk! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

moonwitch (diana)

hoi karin

echt hele mooie foto's en natuurlijk ook heeeele mooie valken heb je. Het is ook erg leuk om hun verhaal te lezen.
Groetjes moonwitch (diana B)
R.I.P. Boomer 15-11-06
Voor altijd in onze gedachten , Kanjer

Karin

Mandy en Moonwitch, allebei bedankt voor het compliment  :-* Ene, Mandy, Dazzle is ook een heel speciaal vogeltje, een echte lekkere kat, maar o zo lief  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Karin

Gisteren heb ik eindelijk iets "groens" ontdekt wat mijn valkjes lusten : peterselie !! Ik zag het bij de C1000 staan in een potje en heb het voor ze meegenomen. Ze lopen er lekker op te knabbelen. Het gaat niet helemaal op, maar ze krijgen in ieder geval wel wat binnen. Ik zal eens wat meer verse kruiden gaan proberen. Fruit vinden ze ook niet veel aan. Ik heb al van alles geprobeerd : aardbei, aalbes, kruisbes, braam, bosbes... ze laten het gewoon liggen. Heel af en toe willen ze wel appel, en ik heb vandaag ontdekt dat ze een voorkeur voor Granny Smits hebben  ;D, ja, ze hebben nog hoge eisen ook  ;D. Jazzy en Dazzle hebben met zijn tweetjes een stukje appel op mijn toetsenbord zitten ontleden. Moet ik al regelmatig poep tussen de toetsen vandaan halen... nu ook stukjes appel  :D Is Marcel niet zo blij mee denk ik.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Ellen

Hallo Kazoo,

Weet je wat je ook wel eens kan proberen...............die
van mij zijn er tenminste heel erg gek op.
Dat is dille. Ook bij de groenteboer te krijgen.
En een grasplantje neerzetten gooit ook hoge ogen.
Verder geef ik ze wel eens aspergescheuten of rodebieten-
scheuten. Erg lekker vinden ze dat.
Of tauge.

Nou heel veel sucses verder en ik moet zeggen dat je
een paar wereldfoto's hebt neergezet.
Echt mooie valkparkieten zijn het geworden.

Gr. ellen.

Karin

Hoi Ellen,

Bedankt voor je tip ! Ik ga het zeker proberen. Ik wil diverse kruiden in een pot gaan doen voor ze. Kan ik ze makkelijk oogsten  ;) En bedankt voor je compliment !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hello kazoo

waauw je hebt wel mooie fotos gemaakt van je valkjes.
de valkjes zelf zijn natuurlijk nog veel mooier!!!
ik zag ook op een van de fotos je binnenvoliere of was dat hem niet

in ieder geval succes nog en op naar je eerste nestje zou ik zeggen

byeee