10 mei 2025, 19:38:39

verlatingsangst...?!

Gestart door Tosh, 30 november 2005, 10:27:45

« vorige - volgende »

Tosh

Hey,
kheb onlangs een geparelde valkparkiet van 7 maanden aangekocht.
Nu heb ik gemerkt dat iedere keer ik hem in zijn kooi steek dat hij begint te tsjirpen, hij laat wel degelijk merken dat hij eruit wil...en best wel luid :s
Hij doet dit ook als ik de kamer verlaat, zelfs al ist maar voor een paar seconden...kvind het best vervelend aangezien ik in een gemeenschapshuis woon en ik wel nog altijd rekening moet houden met mijn medebewoners. Zolang hij bij mij op de schouder of in de omgeving kan zijn is er geen probleem, wijkt geen meter van mij af.
Maar aangezien ik ook nog nr de les moet gaan en buiten mijn valkparkiet ook nog enig ander sociaal leven er op na zou willen houden, zou ik dus graag een oplossing vinden waar zowel ik als "Pantken" hun voordeel uit halen :p

Iemand een idee?

GRtz Thomas

Tara

Waar jullie beide voordeel uit halen is een nieuw valkje ;D
Het kan zijn dat je valkje weet dat wanneer hij de kooi inmoet, jij dan de kamer verlaat, jij vertrekt. Dan zit ie daar een poosje alleen, wat natuurlijk niet fijn is... Een partner erbij kan heel wat doen. Natuurlijk hangt het er van af wat het karakter van jouw valkje nu is, of hij dan wel verandert, ...

Het is volgens mij het beste wat je kan doen.

Heeft hij anders genoeg bezigheid? (speeltjes, snoepstengels, ...) Of oogt ie daar geen interesse voor?

Groetjes, Tara

Tosh

Een tweede valkje is niet echt een optie, kzit op kot (op kamers zoals ze dat bij jullie noemen denk ik) en 2 valkjes zou een beetje te veel van het goede zijn.

heeft geen interesse in, had er eerst zelf bang van :s
een kiwi kan er wel in, maar daar eet hij nooit van als ik erbij ben...hij heeft alleen interesse in de meeste normale zaken zoals een pen, sleutels, computermuis...en die kan ik natuurlijk niet in zijn kooi hangen :p

Het is één zaak dat hij schreeuwt, maar een hele andere zaak dat hij niet gelukkig is :s

ok binnen een paar minuten gaan we het dus weer hebben eh, kga gewoon een brood halen bij de bakker en meneer begint te schreeuwen alsof ik nooit meer terugkom ;)

Grtz Thomas

Mariska

Hoi Thomas,

Ik ben het wel met Tara eens.
Hij is ongelukkig omdat hij alleen is en dat is wel zielig natuurlijk.
Waarom is een tweede valkje geen optie omdat je op kamers woont. De kans is groot dat ze samen rustiger zijn als nu dat hij alleen is.
Ik heb er 6 en nog net zo veel geluid als dat ik er 1 had hoor.
Misschien zelfs wel minder ;)

Groetjes
Mariska

Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

Tara

Hallo,

ik kom uit West-Vlaanderen en weet wat op kot is ;D
Maar het is goed mogelijk om er twee te houden hoor.

Als ik op kot zou gaan neem ik mijn hele volière mee, nou ok da's nou niet mogelijk :D

Groetjes, Tara

Riny

Hoy Thomas
Weet je wat je eens moet proberen.
Om je valkje in de kooi te laten en even goed tegen hem te kletsen ,kijken wat die dan doet.
Ik kan uit je berichtje niet zo goed opmaken of je hem er altijd uit hebt als je thuis bent.
Ik zou hem wat meer in de kooi laten als je thuis bent ,ondanks het geschreeuw.
Als je hem er iedere keer uithaald om van de herrie af te zijn ,beloon je zijn slechte gedrag.
En misschien is het ook wel het proberen waard als je een bandje laat draaien wat je zelf ingesproken hebt .
Het kan heel erg goed gaan met een tweede erbij maar je hebt geen garantie dat die het gedrag van nummer 1 ook gaat over nemen.
Groetjes en veel succes Riny :D

Shirly

Hoi Thomas,

Inderdaad zoals Riny zegt het is geen garantie dat je valkje niet meer roept om je als je een 2e erbij neemt. Ik heb nl. ook 2 valkjes en ze zitten samen in 1 kooi. Als ik weg ga of inderdaad voor een paar seconde uit het zicht ben dan begint Mila kleihard te roepen maar daar en tegen Nicky weer niet. Die blijft gewoon stil. Dus inderdaad een garantie is het niet. Maar ik ben het er wel mee eens dat je een valkje niet alleen moet houden. Als jij weg bent moet hij toch iemand hebben om mee te spelen of te kwebbelen. Alleen is ook maar zo alleen.

Groetjes Shirly

Tosh

Euhm, jah ik kan er nu ook niet meer aan uit, ik kan me moeilijk inbeelden dat jullie constant bij jullie parkietjes zijn, als ik weg ben door de dag is het hoogtens voor een uurtje of 2, het is niet dat hij constant alleen zit...maar idd altijd als ik dan thuis ben dan neem ik hem er ook uit...ik heb het nu de laatste 2 dagen gelaten om hem er altijd uit te laten als ik er bij ben en het lijkt te beteren, hij schreeuwt nog steeds als ik de kamer verlaat, maar als ik gwn op de pc zit terwijl hij in de kooi zit dan lijkt het te lukken, hij vraagt wel nog om aandacht maar voor de rest is hij rustig...
bedankt voor de reacties ;)

Grtz Thomas

Riny

Hallo Thomas
Wat ook wel eens wil helpen is als je soms wat anders te spelen geeft.
het hoeft geen duur spul te zijn ,al is het maar een closetrolletje wat leeg is en jij om de stok heendoet.
dan heeft hij weer wat afleiding.
Ook een takje van een wilg kan voor veel afleiding zorgen.
Maar je valkje zal het wel leren hoor.
Groetjes Riny ;D

Inger m

Citaat van: Tosh op  2 december 2005, 15:38:52
Euhm, jah ik kan er nu ook niet meer aan uit, ik kan me moeilijk inbeelden dat jullie constant bij jullie parkietjes zijn, als ik weg ben door de dag is het hoogtens voor een uurtje of 2, het is niet dat hij constant alleen zit...maar idd altijd als ik dan thuis ben dan neem ik hem er ook uit...ik

Dan zit jij best veel thuis. Mogelijk isd dit juist het probleem. De vogel is zo gewend aan constant gezelschap, dat het een probleem is als jij 2 uurtjes weg bent. De vogel voelt zich juist die twee uurtjes niet prettig en gaat schreeuwen.

Vogels zijn van nature groepsdieren. Ze leven 24/7 samen met soortgenoten. De groep biedt in de ererste plaats bescherming en geeft daarnaast gezelschap. Dit betekent dat vogels gedurende hun hele leven samen zijn met soortgenoten en hunh hele levenswijze is hierop ingesteld. Een vogel die alleen is is bv een gemakkelijke prooi voor roofdieren en kan niet overleven. Daarom voelt een vogel zich onprettig alleen (ook een kooivogel).

Zodra mensen gaan ingrijpen in het leven van vogels en geen rekening houden met hun natuurlijke gedrag, ontstaan er helaas vaak problemen. Daarom zullen dieren die van nature sociaal leven ook in gevangenschap met minimaal twee gehouden moeten worden. Een dier voelt zich nu eenmaal prettiger met soortgenoten en een mens kan dit niet vervangen.

Denk hierover na en als het niet mogelijk is een tweede vogel te nemen, kun je mogelijk nadenken over een tehuis voor de vogel waar het wel kan samenleven.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

~Natas~

Hoi,

Ik heb zelf een valkje die verlatingsangst heeft.
Het is echt heel zielig om te horen, als wij even weggaan dan begint hij te schreeuwen en te piepen en dit gaat door merg en been heen.
Als ik helve wege de straat sta hoor ik hem nog schreeuwen.
Ik heb er nu een 2e erbij genomen, maar ik merk dat het het nog niet over is hoor.
Ook al moet ik zeggen dat Jesse (mijn 2e valk) in quarantaine zit en dus nog niet in de kooi van Joepie zit (1e valk)
Maar wie weet gaat het straks beter als ze bij elkaar inzitten.

Groetjes,

Natas