17 juni 2024, 02:17:58

geplukt

Gestart door TessaTwello, 28 november 2005, 14:20:50

« vorige - volgende »

TessaTwello

Hallo,

Over 3 wkn kan ik mijn eerste valkje ophalen. Nou had ik dus op het welkom forum een foto geplaats en kreeg reactie dat deze vrij kaal is geplukt.Ik heb er geen verstand van maar vind het wel erg zielig. Is het zo dat deze al veel meer veren had moeten hebben.

En is er iemand die zo aan de foto kan zien hoe oud deze ongeveer is? Vandaag is hij 4 wkn oud maar ik weet niet wanneer de foto is genomen.

En waarom plukken ze mekaar. Is dat soort van jaloezie ofzo???

Verder vind ik hem er erg schattig uitzien. Met van die lieve nieuwschierige oogjes en ik kan echt niet wachten tot ik hem/haar mag halen.. :D




Dit zijn 2 andere uit hetzelfde nestje (als je dat zo noemt)





Riny

28 november 2005, 14:27:06 #1 Last Edit: 28 november 2005, 14:31:02 by Riny
Hallo Tessa
Als je helemaal naar boven scrolled dan zie je bovenaan de pagina ''zoeken'' staan.
Als je daar plukken intikt dan worden automatisch berichtjes opgezocht over plukken.
Groetjes Riny :D

TessaTwello

dank je.. ik moet allemaal nog ff uitvinden hoe het hier allemaal werkt sorrie...

Riny

Hoy Tessa
Als je iets niet weet gewoon vragen.
We zijn hier om elkaar te helpen.
gretjes Riny :D

Paul

Hoi Tessa,

Op de foto schat ik dat jong ongeveer 3 weken want de veren in de vleugel zijn al gedeeltelijk uitgekomen maar nog niet helemaal volgroeid.
Dat plukken dat doen de ouders of 1 van de ouders.
Waar het precies aan ligt weet eigenlijk niemand sommige zeggen een voedingstekort of een stof in de veren die lekker smaakt.
Ik heb in sommige nestjes ook heel erg last van plukken helaas.
Maar de veertjes komen met een paar weken gewoon weer terug dus je hoeft je daar geen zorgen over te maken.

Groetjes, Paul

TessaTwello

Paul,bedankt. Maakt me ook niks uit. Ben al verliefd haha...

Heb je toevallig een foto van een jong valkje MET veren. Zeg maar hoe ie er nu uit zou horen te zien zonder geplukt te zijn????

Paul

Hoi Tessa,

Dit zijn jongen van een van mijn koppeltjes en op de foto zijn ze vier weken.


Het verschilt ook per koppel bij sommige ouders groeien de jongen gewoon veel sneller.

Groetjes, Paul

Shirly

wow wat een groot verschil

groetjes SHirly

Paul

Hoi,

Het is zeker een groot verschil maar als je de veren eraan denkt zijn ze net zo groot.
Ik heb hier ook wel eens achterblijvertjes die zijn met 5 weken ongeveer net zo groot als een jong van 2 weken wat goed groeit.
Maar ik heb hier zelf een paar behoorlijk geplukte jongen gehouden en die zitten prima in de veren nu daar merk je niks meer van.
Het is zelfs hier zo geweest dat de geplukte jongen zelf een nestje gehad hebben en die plukte hun eigen jongen juist niet.
Je kan er als kweker gewoon weinig aan doen als de jongen geplukt worden helaas.
Ik haal wel eens de plukkende ouder weg en dan worden de jongen door de niet plukkende ouder grootgebracht.

Groetjes, Paul

TessaTwello

Is inderdaad een groot verschil ja maar goed ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. we krijgen nu elke week een foto gemaild..

En we hebben hem/haar ook inmiddels een naam gegeven. Croky gaat ie heten hahaha...

Nu ga ik op zoek naar een mooie grote kooi. Wij zijn overdag niet thuis en dus wil ik een grote kooi zodat ie echt lekker de ruimte heeft om te spelen enz..

marilyn

hoikes

hier heb ik een foto van mijn kleine lieverdjes toen ze ongeveer een 3 tal weken oud waren

groetjes marilyn


Mariska

28 november 2005, 20:53:31 #11 Last Edit: 28 november 2005, 20:55:59 by Mariska
Hoi Tessa,

Je zou ook even aan Jura en Herman kunnen vragen hoe oud je valkje daar was.
Daar krijg je heus wel eerlijk antwoord op.
Maar het lijkt mij dat hij daar nog vrij jong is.
En wat dat plukken betreft, dat komt allemaal weer goed hoor ;)

Groetjes
Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & SueƱo (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

TessaTwello

Goed plan.Dat ga ik doen. Ik ga even een mailtje sturen. Zaterdag gaan we opzoek naar een kooi..

Vraagje nog! Kan een kooi ook te groot zijn????? En wat zijn de beste afmetingen voor een valkje die overdag alleen in de kooi zit en 's avonds en in het weekend gewoon uit de kooi mag???

Paul

Hoi Tessa,

Voor 1 valkje is de minimum maat 60 cm breed en 33 cm diep en 60 cm hoog zou ik zelf zeggen.
Veel kooien zijn maar 50 cm breed en toch ook speciaal voor valkparkieten maar die zijn toch aan de krappe kant.
Te groot kan een kooi eigenlijk niet zijn als je maar de tralieafstand in de gaten houd want als die te breed is kunnen sommige er met hun kopje door en dat zou fout kunnen gaan.
Wat ik zelf een van de mooiste kooien vind is de Greta van Ferplast daar kan je altijd later nog makkenlijk een tweede valkje bij inzetten. http://www.ferplast.it/nl/pagina_254.html
Alleen zijn die erg duur meestal tussen de 120 en 140 euro en dat is nog zonder standaard maar je kan altijd zelf een tafeltje gebruiken of maken.
De standaard kost ook nog iets van 70 euro namelijk :(
Maar goedkoper zijn er ook wel mooie kooien te krijgen hoor die ook zeker goed zijn voor je valkje.

Groetjes, Paul

TessaTwello

Deze vinden we erg mooi. Afmetingen zijn b60xd45xh150




Deze is 89 nieuw in de winkel..