13 mei 2025, 22:50:12

Man of pop en een kaal koppie...

Gestart door Frank, 29 mei 2003, 13:56:01

« vorige - volgende »

Frank

Hallo, Ik heb 2 vragen, ik weet niet of u het andwoord daarop weet: Hoe kun je zien dat het een Mannetje of Vrouwtje is en: Hoe komt het dat mijn vogel een kale kop heeft?

Ik hoop dat u het andwoord weet.

Groeten, Frank

Peter

Hoi Frank,

Kaal koppie:
De meeste lutino's hebben een kaal koppie! Dat is er door de kweek ingekomen, er zijn wel lutino's die geen kale kop hebben maar de meeste helaas een kaal koppie.

Foto van een lutino:

Man of pop
Je kunt hier een hyele uitleg vinden met een precieze omschrijving:
Vragen over - Vraag 1: Man of Pop

Gropetjes,
Peter

Speedy

Goedemorgen Frank,

Als je een lutino hebt, klopt het dat hij/zij een kaal kopje heeft, dit zal altijd zo blijven.
Een lutino is een witte valkparkiet met wat geel erdoor.
Wanneer je kan zien of je een man of pop hebt....
Meestal aa het gedrag van de man, is dat macho achtig, hij fluit meer en beter dan een pop...kan al melodietjes nafluiten.
Een pop heeft maar 1 deuntje.
Bij mij is opgevallen bij de lutino's dat een pop een kortere gele kuif heeft dan de man.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn antwoorden, er zullen er nog wel veel meer gaan komen hoor.

Groetjes,
Trudie

Barbara

31 mei 2003, 07:25:34 #3 Last Edit: 31 mei 2003, 07:26:39 by Barbara
Dat van die kuif kan kloppen, ik heb een lutinoman en die heeft een mooie lange kuif! Hij doet alleen maar zelden macho. Hij fluit wel wat beter dan mijn andere valkje (een pop al het goed is) maar die 'brabbelt' en kwettert wat gevarieerder, heel schatiig. Krijsen doen ze bijna even hard, de man iets scheller en vaker, maar veel scheelt het niet. Verder zouden popjes wat aanhankelijker zijn en rustiger, en mannetjes wat onderzoekender, nieuwsgierig en zelfstandiger, opstandiger ("ik bepaal wanneer ik wordt gekroeld en wanneer ik naar mijn kooi ga"). Maar als het altijd op zou gaan, is mijn pop echt een man, want die probeert me uit tot en met. Kijken hoe erg ze kan dreigen, net aan niet echt bijten, weg vliegen als ze in dr kooi moet en elke keer gaan zitten op plekken waar het niet mag. Zo zie je, het is vrij moelijk en uitzonderingen kunnen ook de regel bevestigen. Misschien heb ik je dus niet veel verder geholpen, maar je weet in elk geval dat het voor niet-kwekers erg moeilijk kan zijn om achter het geslacht van een valkje te komen. Kwekers kunnen het soms afleiden uit hoe kleuren vererven, bv dat een bont gekleurd jong van een bepaald koppeltje altijd een mannetje zal zijn. Misschien gaat dit wat ver qua uitleg, maar dit is dus de enige manier (behalve met een kijkoperatie) waarop met echt 100% zekerheid kan worden vastgesteld wat het geslacht is. Natuurlijk heb je valkjes die zich precies mannelijk of vrouwelijk gedragen volgens de boekjes, maar dat zijn er niet veel als ik hier de verhalen op het forum lees.