20 juli 2025, 22:48:09

waarom??

Gestart door mona32, 30 mei 2003, 15:40:11

« vorige - volgende »

mona32

hallo allemaal

ik heb weer eens een vraag ... mijn jonge valkje twinky schreeuwt hele dagen als een gek .... eerst brabbelt tie wat en daarna begint tie te krijsen en dan weer brabbelen en weer krijsen niet normaal ..... dan probeer ik twinky te lokken of te pakken maar dan vliegt ze snel weg om vervolgens ergens anders vrolijk verder te gaan krijsen ( tis geen fluiten maar echt krijsen)
wat kan dat zijn en heel belangerijk wat kan ik er aan doen ??? wor er eigenlijk een bietje zot van  ::) ::)
 hij lijkt trouwens wel op jouw vogel paul in de topic van hieronder die van mij heeft ook gele vleugels aan de zijkant ... en er is gezegd dat het een vrouwtje is misschien maakt dat ook verschil ?? :)

Paul

31 mei 2003, 00:49:52 #1 Last Edit: 31 mei 2003, 00:51:43 by Paul
Hoi Mona,
Zo te horen wil Twinky aandacht hebben dan gaan ze vaak schreeuwen.
Het kan zijn dat ie om een soortgenootje roept dan doen ze dat namelijk altijd.
Mannetjes krijsen vaak harder dan popjes dus het kan ook heel goed zijn dat je een mannetje hebt ook omdat ie al een beetje brabbelt.
Vrouwtjes praten eigenlijk amper en als ie gaat brabbelen lijkt me dat een begin van praten dus veel dezelfde woordjes tegen hem herhalen dan gaat ie het nazeggen en weet je zeker dat het een mannetje is.
Als het die bonte is met die gele vleugels die jij bedoeld kan je aan de kleur niet zeggen of het een man of een popje is.
Je kan proberen een ander valkje erbij te zetten dan is het schreeuwen vaak veel minder.
Ik heb hier 18 valkjes binnen zitten en die krijsen amper, een heel enkele keer fluiten ze wel wat elke dag ze hebben zo hun praatuurtje maar echt krijsen doen ze niet.

Groetjes, Paul

mona32

hoi hoi paul

je zegt er een soortgenootje bij zetten ... nou heb ik nog een lutino ook hoor ..al eerder als twinky maar als twinky begint te krijsen dan schenkt snoopy er helemaal geen aandacht aan ... nog geen kick..... dus jah en volgens de kweker is het een vrouwtje als twinky zo blijft als dat ze nu is want ze heeft ook allemaal gele rondjes onder de vleugels da wijst toch op een vrouwtje ???
en als het goed is dan is snoppy een mannetje maar da is moeilijk te zeggen met een lutino ... ik las net een topic dat het mannetje lutino meestal een grotere kuif heeft en deze heeft een grote .....(maar vertoont totaal geen macho gedrag en is nu toch al 7 maanden en heeft zijn eerste rui gehad .....
maar nog effe 1 vraagje als me valkjes rondvliegen zoeken ze elkaar altijd wel op of zitten vaak bij elkaar ... maar als ik ze nu in het hok stop 's avonds dan gaan ze op elkaar lopen vitten en pikken ( nie heel de tijd hoor ) is dat een teken van wie de baas moet worden of zo ????
groetjuhssss maar weer ..... mona  ;)

Paul

Hoi Mona,
In een kooi of voliere is er meestal eentje de baas over de andere valkjes.
Ik kan dat hier tenminste duidelijk merken in de kamervoliere met 10 valkjes erin.
Na 7 maanden hebben ze wel hun eerste rui gehad maar dan hoeven nog niet alle veren in de orginele kleuren te zijn.
Ik heb een wildkleur mannetje van bijna 14 maanden en die heeft ook nog steeds zijn gele staartveren maar een aantal zijn al wel vervangen door grijze.
Dus soms kan het dan wel langer dan een jaar duren voor ze al hun jeugdveren kwijt zijn.
Ik heb zelf een lutino pop met een hele lange kuif dus dat zegt ook niks over het man of pop zijn.
Soms is bij een pop de kuif op het kopje veel breder dan bij mannen maar dit is ook geen perfecte manier om dat te bepalen.
Het mannetje heeft bij lutino's veel minder geel op de rug dan de vrouwtjes, de man is bijna wit op zijn rug en de popjes geel overgoten.
Voor de rest is het gedrag ook heel vaak bepalend of het een man of popje is.
Ik dacht trouwens dat je er eentje had maar je hebt er dus al twee dan zou dat schreeuwen daar dus niet aan kunnen liggen.
Maar je valkje is nog jong en dan zitten ze misschien een beetje in de pubertijd, als ze wat ouder zijn worden ze vaak ook een stukje rustiger heb ik bij die van mij gemerkt.

Groetjes,  Paul