17 juni 2024, 02:38:46

voor het eerst een valkje

Gestart door peterencorina, 7 november 2005, 18:26:07

« vorige - volgende »

peterencorina

hoi ik heb voor het eerst een valkje hij is ongeveer 5weken oud hij is handtam en hij heet zazoe. ik wil er graag alles over weten . hoe ik hem het beste kan verzorgen handige tips waar ik zo al op moet letten b.v.d

Riny

7 november 2005, 18:31:51 #1 Last Edit: 7 november 2005, 18:56:29 by Riny
Hallo
Het allerbelangrijkste en voornaamste waar je op moet letten bij een valkje van 5 weken is ,of die al helemaal zelfstandig kan eten.
Er zijn nl veel valkjes die het op deze leeftijd nog niet helemaal alleen kunnen .
Zorg in ieder geval dat je valkje altijd trosggierst ter beschikking heeft en eikrachtvoer.
En plaats ook etenschaaltjes op de bodem van de kooi omdat je valkje daar ook eten gaat zoeken.
Laat je even weten wat je hem voert en wat de kweker je voor adviezen meegegeven heeft?
Groetjes Riny :D :D :D

peterencorina

hoi hij krijgt 2x per dag 2 spuitjes met een soort pap dat je aanmengt met water en voor de rest zo als je schrijft

Riny

Hallo Peter
Dan moet je wel goed op zijn gewicht letten.
Valkjes spelen vaak met het eten en dan denk je dat ze genoeg binnen krijgen maar dat is dan niet zo.
Als je je valkje iedere dag weegt voor de eerste spuitvoeding weet je precies of hij goed op gewicht blijft.
Heb je al eens eerder een valkje met het spuitje gevoerd,want er zijn wel dingen waar je speciaal op moet letten.
Groetjes Riny :D :D :D

peterencorina

nee dit is echt de eeste keer en ik vind het zo luek dat ik alles wil weten

Riny

Hoy Peter
Je moet heel erg goed opletten dat het kropje 's morgens goed geleegd is.
Kropverzuring is doodsoorzaak nummer 1 bij handvoeding.
Daarom is het ook beter om een valkje te kopen wat al zelfstandig is ,zeker als je geen ervaring hebt.
Wat gebruik je als bodembedekking in zijn kooi?
Groetjes Riny :D :D :D

Mariska

Hoi Peter en Corina,

Ik wil jullie niet ongerust maken, maar er zitten wel wat risico's aan handvoeding.
Het is dus heel belangrijk op een aantal zaken goed te letten.

*De pap moet niet te warm zijn, maar ook niet te koud.
Je maakt het aan met gekookt water.
*Je geeft hem 10% van zijn lichaamsgewicht per keer.
Stopt hij er eerder mee heeft hij mogelijk al genoeg dus niet dwingen.
*Het is goed om hem elke dag even te wegen zodat je ook weet of hij aankomt en nog belangrijker, of hij niet afvalt.
*Daarnaast natuurlijk de dingen die Riny al zei.
Zorg voor trosgierst op de bodem, dit eten jonkies makkelijk.
Eivoer aanbieden, evt geruld met wat gekookt water.
Zorgen voor voer op de grond.
Een mineralenblokje en/of sepia is ook belangrijk.
Ik weet niet of ze zo jong al grit nodig hebben, maar dat is dus ook belangrijk.

Als je nog meer vragen heb, stel ze gerust!!!
Beter een vraag 10 keer als een keer te weinig.

Groetjes
Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

peterencorina

mariska dankje wel voor de tip's wat we zij over de pap dat doe ik al want als hij zat is loopt hij weg voor de spuit.

peterencorina

he riny ikgebruik houtsnippers als bodembedekker veder heb ik twee bakjes met voer en water op de bodem staan maar ik weet niet zeker of hij daar wel van drinkt

peterencorina

hoe kun je zien of het een manneje is of een vrouwtje.

Mariska

Citaat van: peterencorina op  7 november 2005, 19:25:06
mariska dankje wel voor de tip's wat we zij over de pap dat doe ik al want als hij zat is loopt hij weg voor de spuit.


Dat doe je goed!!! ;)

Citaat van: peterencorina op  7 november 2005, 19:29:50
he riny ikgebruik houtsnippers als bodembedekker veder heb ik twee bakjes met voer en water op de bodem staan maar ik weet niet zeker of hij daar wel van drinkt


Houtsnippers is goed, maar houd wel in dat je grit moet gaan verstrekken. Het liefst zonder houtskool en roodsteen!
Ik doe dat ook zo en de meesten trouwens.
Drinken zie je niet zoveel, want dat doen ze niet zo heel veel.
Mijn kanarie bijv veel meer.
Maar als hij dorst heeft pakt hij echt wel!

Citaat van: peterencorina op  7 november 2005, 19:34:17
hoe kun je zien of het een manneje is of een vrouwtje.


Wat voor mutatie heb je of weet je dat niet?
Over het algemeen is het het makkelijkste te merken aan het gedrag. Soms ook door uiterlijke kenmerken, maar dan moeten wel weten wat voor mutatie het is.
Je kan hier ook een foto opzetten of evt naar mij mailen dan wil hem wel plaatsen.

Groetjes Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

peterencorina

ik weet niet wat een mutatie is maar hij is grijs zij staart is gevlekt met geel en zalm rose wangetjes en zijn kuif is grijs en schijnnt geel op

Mariska

7 november 2005, 20:14:17 #12 Last Edit: 7 november 2005, 20:16:53 by Mariska

Bedoel je zo??


Of zo?

Je kan links ook zelf even bij mutaties kijken!!

Groetjes
Mariska


Twila en Dakota (1 bonte man, 1 cinnamon bonte pop beide split witmasker, nog te reserveren. nu 1 jaar oud)

Salsa & Sueño (2 geelwang poppen en 2 split geelwang mannen te reserveren, nu 1 jaar oud)

peterencorina


Roosje