17 juni 2024, 04:37:49

voor het eerst een valkje

Gestart door peterencorina, 7 november 2005, 18:26:07

« vorige - volgende »

peterencorina


peterencorina


Paul

Hoi PeterenCorina,

Het is echt nog niet zeker te zeggen of je valkje een mannetje of popje is met 5 weken.
Je kan dat pas aan het gedrag zien vanaf dat ze 2 maanden oud zijn en aan de veren na een maand of 8 bij de soort die jullie hebben.
Helaas werkt de foto niet omdat de link die je erbij hebt staan niet goed is :(
Hoeveel eet je valkje per keer dat je hem pap voert weet je dat ongeveer ?
En hoe vaak voer je hem op een dag ?
Als je onder zijn snavel voelt na het voeren zit daar een bobbel dat is de krop en als die leeg is dan mag je opnieuw gaan voeren.
Een valkje van 5 weken zal 2 a 3 keer per dag nog een voeding van pap nodig hebben meestal maar per valkje verschild dat nog wel eens.
Weet je ook welk merk pap je hebt want met sommige pap moet je er nog wat doorheen doen en met andere pap is alleen de pap voldoende.

Groetjes, Paul

peterencorina

hoi paul de pap die ik mee heb gekregen van de dierenzaak heeft een kerry kleur en moet ik aanmengen met warm water. hij eet hier goed van 2x dags2spuitjes

Riny

Hallo
Staat er geen naam op?Ik gebruik altijd nutribird en dat heeft een heel licht gele kleur.
Anders vraag je morgen even na bij de dierenzaak van welk merk het is.
Dan kunnen we je ook beter verder helpen.
Groetjes Riny :D :D :D

Paul

Hoi PeterenCorina,

Als ik het zo hoor is het Nutribird wat je hebt maar het beste is zoals Riny zegt even vragen wat het precies is.
Ruikt het ook een beetje zoetig als je eraan ruikt ?
Ik neem aan dat je een 5 ml spuitje hebt die worden het meest gebruikt inderdaad en dan klopt het ongeveer wel wat hij nu krijgt.
Het beste is altijd zijn gewicht met een weegschaaltje in de gaten te houden en als ze aankomen of gelijk blijven is dat vaak een goed teken.

Groetjes, Paul

peterencorina

he het klopt zo als jullie zegen ik heb gebelt en het is nurtibird.ikwil jullie bedanken ik denk dat het wel goed gaat zo
leuk dat op zo'n site iedereen direkt voor je klaar staat

Riny

Hoy Peter
Nutribird is prima dat wordt echt aangeraden om te geven bij handopfok.
Geef jij nog steeds met een spuitje of ga je over op een lepeltje?
Groetjes Riny :D :D :D

peterencorina

ik geef het nog met een spuitje maar als ik het klaar maak wil hij het wel uit de beker halen

Paul

Hoi PeterenCorina,

Je zou kunnen proberen of hij van een lepeltje eet.
Het voordeel is dat ze dan al zelf leren eten en makkelijker overgaan naar zelf zaadjes eten omdat ze de beweging al kennen.
Zorg wel (ook met de spuit) dat je na een voeding met een vochtig doekje de veertjes rond de snavel schoonmaakt anders hangen daar binnen de kortste keren hele klonten met pap die je bijna niet weg krijgt.

Groetjes, Paul

Riny

Hoy Peterencorina
Als je een klein theelepeltje wat verbuigt met een tangetje krijg je meer de vorm van een snaveltje.
In het begin gaat het langzaam ,je valkje moet het nog leren.
Maar het is net zoals Paul zegt een grote stap vooruit,op naar zelfstandig eten.
Veel succes Riny :D :D :D