28 april 2024, 11:02:45

valkje geboren

Gestart door carola, 18 april 2003, 11:02:58

« vorige - volgende »

carola

Hallo allemaal,

Het is inderdaad een goede vrijdag voor ons. Bij ons is vanmorgen namelijk het eerste valkje geboren. Probeer vandaag nog even een foto te schieten, maar wil moeder valkje nog even laten genieten, trouwens ze komt toch niet van het nest af, dus ik zal wel moeten.

Jullie zien snel de foto's tegemoed.

Groetjes Carola en Fam.

JERONIMO

proficiat ;) ;D ;Den in derdaad een goede vrijdag maar hopelijk geen stille :'( :'( zaterdag :D :D :D :D ;) ;) 8) 8) :P :P ;D ;D ;D ;D

cor

harstikke leuk voor je carola dat het eerste kuikentje er is lekker van genieten  voor je het weet zijnze groot en uit het blok gr tweety

Carola

Hoi allemaal,

Ja ik ga er zeker van genieten, maar laten we eerst maar even afwachten of alles hier goed gaat. Kan natuurlijk nog van alles fout gaan. Ik hoor van verschillende mensen dat je nu de valkjes met rust moet laten, houd dat in dat ik dus niet iedere dag even moet controleren of alles nog goed is met het jonge valkje. Er wordt gezegd dat dan de kans groter is dat je de valken van het nest af jaagd, dat is zeker niet mijn bedoeling. Dus wat advies van jullie zou niet weg wezen.

Groetjes carola

carola

Hoi allemaal,

Nog even een vraagje, is het normaal dat moeders nu niet meer op het jong zit, want jong ligt nu een beetje verloren in een hoekje, zou het toch wel heel jammer vinden als ie daardoor dood zou gaan.

Groetjes carola

Lique

Hoi Carola,

Gefeliciteerd met je eerste jong. Wat zien ze er schattig uit he, als ze net zijn geboren.
Als de moeder op het nest zit, is het normaal dat de kleine onder de vleugels van de meoder zit. IK zou er wel acht op geven. Ook zodat hij niet te koud wordt.
Wordt hij ook gevoerd?
Dat kan je horen aan kleine piepgeluidjes.

cor

hallo carola ik zelf controleer bewust  elke dag alle blokken met kuikens om te kijken of alles nog leeft mocht er dan een dood kuikentje in liggen kun je het er meteen uithalen  dit voorkomt ziektes als het het eerste nestje van je valkjes is dan wil wel eens voorkomen dat een kuikentje in de hoek ligt maar dan leg ik het voorzichtig bij/onder  de moeder /vader weer neer en dat is tot nu toe goed gegaan  gr tweety

Carola

Hoi allemaal,

Nee het kuiken ligt niet onder de veren van de moeder, heb al een paar keer bij de eitjes terug geplaatst, maar lijkt wel of de ouders bewust het jong aan de kant duwen. Het is ook nog niet gevoerd, zit geen eten in het kropje, dus ik heb het vermoeden dat dit niet de goeie kant opgaat. Wat kan ik er aan doen om toch het tij te keren en dat ze toch meer naar het jong gaan omkijken, ben bang dat ie het anders niet overleefd.

groetjes Carola

carola

Hellupppppppppp,

gaat echt niet goed hier volgens mij !!
Jong ligt al de hele dag in een hoekie, piept constant maar ouders doen er niet echt iets mee, heeft ook nog steeds geen eten gehad, zijn wel zelf het blok uitgeweest om te eten maar voeren het jong niet. Hoe lang kan het jong zonder eten, want zou het kunnen zijn dat ze hem pas morgen gaan voeren op iets dergelijks ??

gauw wat adviesen als het kan, weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet.

Alvast bedankt, Groetjes Carola

Mandy

Hoi Carola,

Ik durf je niet te feliciteren, want zo te lezen gaat het dus niet zo best. Maar zo lang het jong nog piept moet je 't en de ouders nog maar even de kans geven, hij/zij heeft dus nog wel genoeg levensenergie. Juist zodra je 't niet meer hoort moet je je pas zorgen maken. Dat de ouders nog geen eten hebben gegeven kan, maar dat ze er niet veel naar om kijken klinkt minder positief. Dit was toch hun 1e nestje hé? Het zou natuurlijk kunnen dat hun instinct nog niet genoeg de overhand heeft om ervoor te gaan zorgen en bij het 2e jong misschien wel. Dat heb ik zelf ook al eens ervaren, het leek wel of er toen pas een belletje ging rinkelen opdat ze wisten wat ze moesten gaan doen. Het schijnt mogelijk te zijn om een jong vanaf de 1e dag groot te brengen, maar dan moet je wel een kooitje met warmtelamp hebben en handopfok, maar het allerbelangrijkste; antistoffen! Vraag me niet waar je dat halen kan, maar normaal geven de ouders dat de eerste weken mee en is heel belangrijk, want als ze dat niet krijgen is de kans al heel groot dat ie het niet overleeft... :(
Soms kan het ook zo zijn dat een jong iets mankeert en niet sterk genoeg is om te overleven, vaak ontwikkelen die zich dan al niet goed in het ei en sterven af, of ze kunnen niet uit het ei komen of zoals dit; dat de ouders er niet voor zorgen, omdat die al aanvoelen dat er iets niet klopt. Zo gaat dat vaak in de natuur en dat is wat ik ook van andere kwekers gehoord hebt; dat is de natuur en die moet je z'n gang laten gaan... :-/
Hopelijk is dat het allemaal niet en gaan de ouders er alsnog voor zorgen, veel sterkte en succes ermee! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

carola

Hoi mandy,

bedankt voor je reactie.
Ik kijk het wel aan en hoop dat de ouders zich toch nog met het jong gaan bemoeien. Het is inderdaad hun eerste nest, dus misschien dat het nog even tot ze door moet dringen dat ze het jong ook te eten moeten geven. Hij piept nog wel constant dus misschien gaat er toch nog een lichtje bij ze branden. Ik laat nog even weten hoe het hier allemaal verloopt

Groetjes Carola

Paul

Hoi Carola,
Ik hoop echt dat het goed gaat met het jong.
Als het gepiep van het jong anders klinkt en meer piepjes achter alkaar word het gevoerd door de ouders en misschien is dat al een keer gebeurd zonder dat je het merkte.
Het is gelukkig niet koud momenteel dus is de kans wel groter dat het jong naast de ouders overleeft.
Het is wel mogelijk om een valkje van die leeftijd groot te brengen maar dat is echt een dagtaak.
Je moet dan nutribird gebruiken daar zit in elk geval iets in voor de darmflora van de valkjes, een soort bacterie.
Ik heb zelf een valkje dat door de vorige eigenaar vanaf 2 dagen met de hand is gevoerd omdat de ouders het niet voerde en dat is een prima gezonde vogel geworden.
De eerste 14 dagen zijn het meeste werk omdat ie ongeveer om de 2 uur gevoerd moet worden in het begin.
Dus bedenk wel waar je aan begint als je dat zou gaan doen, beter is het altijd als de ouders zeker de eerste 4 weken voeren.
Mijn jong van 8 weken nu eet al volledig zelf maar gaat als ie uit zijn eigen kooitje is terug naar de moeder om weer om eten te zeuren en dan word ie nog steeds gevoerd :-)
In elk geval veel succes met het jong en je kan hem zo veel mogelijk steeds naast de ouders proberen te leggen.
De valkjes verlaten het nest niet als je aan de jongen en de eiren zit en zeker omdat het binnenvogels zijn.

Groetjes,  Paul

Carola

Hoi paul,

bedankt voor je reactie,
Was inderdaad een beetje huiverig dat als ik te veel zou kijken hoe het met het jong ging, de valkjes het nest zouden verlaten. Maar ja, ik moet toch af en toe kijken of dat beestje nog wel leeft en of het ook daadwerkelijk gevoerd wordt. Nu weet ik in ieder geval dat ik zonder zorgen af en toe kan kijken zonder dat ik de valkjes weg jaag. Maar dan heb ik toch nog een vraagje, als het jong gevoerd wordt, moet je toch ook wat zien aan het kropje ?? Want als dat zo is, is er hier dus nog niks te zien, kropje is nog steeds leeg.

groetjes Carola

Paul

Hoi Carola,
Je moet inderdaad aan de krop kunnen zien dat ie gevoerd word want daar zit dan echt een behoorlijke bobbel.
Ik hoop in elk geval dat ze snel gaan voeren want het jong heeft dat echt snel nodig.
Maar hopenlijk gaan ze dat ineens doen, zeker met hun eerste nestje moeten ze alles nog leren.
Zelfs dat jonge mannetje wat nu een nestje met een jong heeft voert bij mij nu het jong terwijl ie dat in het begin niet deed omdat ie het totaal niet wist.
Het is dus gewoon een kwestie van dat ze dat moeten leren denk ik.

Groetjes,  paul

Carola

Hoi paul,

Nou het kropje is nog steeds leeg, dus is nog niet gevoerd.
Hoe lang kan een jong eigenlijk zonder voedsel voordat ie overlijd ?
want mocht ie morgen nou nog niet gevoerd worden,
dan wil ik toch graag proberen om hem met de hand te
voeren, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. Maar
moet dan morgen wel eerst handopfok en alle andere benodigdheden halen, want die heb ik nu niet in huis.
En hoop dat als het zo gaat lopen dat het vogeltje het dan
overleefd.

groetjes Carola

P.S. wil iedereen even bedanken voor het snelle reageren