26 april 2024, 22:00:39

Jonkies gaan dood

Gestart door Kolkkie, 6 augustus 2005, 21:09:36

« vorige - volgende »

Kolkkie

Hallo allemaal,

Ik stel deze vraag even namens Andrea.

Haar valkjes zitten momenteel op hun 2de nestje.
Bij het eerste nestje waren er 2 jonkies. Deze zijn beiden doodgegaan.
De ene al vrij snel en de ander pas na een week of 5.

Bij dit nestje heeft ze weer 2 jonkies waarvan er weer 1 dood is, dit jonkie was rond 10 dagen oud.
Het valkje werd goed gevoerd, maar woensdag lag hij dood in het blok.
Het andere jonkie ziet er goed uit en wordt ook goed gevoerd.

Het toeval is dat alle jonkies die dood zijn gegaan witmaskertjes waren.
Het jonkie dat nu nog leeft is een geel pluisje, maar dat is nu een dag of 9 oud.
Dat is natuurlijk ook nog maar een pril leventje om het zo te zeggen.

Zou er iets genetisch aan de hand zijn of is het gewoon pure pech?

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Marco

Het sterven van jongen in het nest kan verschillende oorzaken hebben.
De jongen kunnen verstikt of doodgetrapt worden door de oudervogels en/of oudere vogels in het nest.
Ook kan een plotselinge afkoeling de oorzaak zijn van de dood van een jong in het nest.
Ook zit er een mogelijkheid in dat er met het voer iets niet goed is.
En het kan ook zo zijn, wat je al suggereert, dat er een genetische afwijking bestaat waardoor het jong sterf maar of dit mutatiegericht is weet ik ook niet.
Dan zijn er natuurlijk ook nog de diverse infektieziektes die er bij jonge vogels kan ontstaan.
Zoals je ziet zijn er een tal van mogelijke oorzaken die de dood van de jongen in het nest (kunnen) veroorzaken.

Riny

Hallo allemaal
Een van de oorzaken kan ook zijn als je groenvoer zoals vogelmuur niet goed gewassen hebt.
Aan de onderkant van de blaadjes zitten vaak schimmels.
Doordat de ouders de jongen voeren krijgen die dit ook binnen.
Hier kunnen de jonkie's niet tegen en daardoor kunnen ze ook sterven.
Groetjes Riny :D :D :D

Kolkkie

Hoi Marco,

Ik heb gisteren de valkjes van haar gezien. Ze maken niet de indruk op mij ziek te zijn.
Ook het overgebleven jong zag er goed uit, net als het jong wat nu dood is gegaan.

Het is mij dus een raadsel waarom dat ene jong van dit nest dood is gegaan.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Karin

Ze zouden er sectie op kunnen laten plegen. Dan kan er achter de oorzaak gekomen worden.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Kolkkie

Hoi Karin,

Mocht dit jonkie ook doodgaan dan zal ze hem denk ik wel opsturen.

Ik had het er gisteren over met haar. Dat jong wat dood is gegaan ligt begraven in de tuin, dus lijkt mij niet meer zo geschikt om op te sturen.

Het is nu dus afwachten of het met dit jonkie goed gaat.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Karin

Ik hoop het !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Andrea

Hoi Maris,

Dank je dat je die vraag namens mij wilde stellen. Ik had het even helemaal te hoog zitten de afgelopen week dat ik niet goed wist hoe ik de vraag zo gauw moest stellen. Met het gele pluisje gaat op het moment alles prima. (hij is nu 11 dagen oud en heet trouwens Pops) De ouders houden het goed warm en voeren het goed. Daarom vond ik het zo verbazend dat het oudste jonkie toch is dood gegaan, aangezien ze er nu goed voor zorgen. Met het voer is, denk ik niks mis. Ik ververs het regelmatig, het eivoer 2x per dag. Maar ja, je kunt niks uitsluiten  :-\ Ik hoop dat dit kleintje het in iedergeval gaat redden. Ik hou hem zeer waarschijnlijk zelf. (Toen ze alle twee nog leefden zou er eentje naar mijn oma gaan en ik er zelf een houden.) Als ik foto's van het jonkie op de computer heb gezet, zal ik ze hier ook uploaden, zodat jullie hem ook kunnen zien.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Andrea

9 augustus 2005, 17:23:59 #8 Last Edit: 9 augustus 2005, 17:30:08 by Andrea
Hallo Allemaal,

Dit zijn de foto's van Sparkle en Binkie's 2e nestje:


Deze foto's zijn van het oudste jong, die dus is dood gegaan. Op de 1e foto is hij 6 dgn oud (24 gram) en op de 2e 8 dgn oud (32 gram):






Deze foto's zijn van gisteren van het jongste jong, hier is Pops 10 dgn oud en weegt daar 35 gram:





Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Henry

                                      he adrea



nou wat erg zeg dat jou eerste nestje al wat valkjes het niet hebben gered maar ik zal maar geen zonnepitten geven he daar had paul ook problemen mee dat die ook al een paar valkjes mee verloren heeft.maar hopen dat deze kleine het wel red.



henry

Andrea

Hoi Henry,

Ik geef ze idd geen zonnebloempitten, dat heb ik ook nooit gedaan, omdat ik heb voortijdig van Paul's rottige ervaring heb gehoord. Ik hoop dat dit kleintje het wel gaat redden.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

arina

Hallo,

Wat erg van je jonkies,hoop heel erg voor je dat pops het gaat halen.
Ik heb ook al eens jongen verloren op het nest, zo net voordat ze uit het nest kwamen.
Heb je gecontroleerd op ongedierte?
Bloedluis of mijten, die kunnen een gezonde vogel helemaal leegzuigen.

arina










Andrea

Hallo Allemaal,

Gelukkig gaat alles nog goed met Pops. Hij is nu precies 2 weken oud.
Hier zijn nog wat foto's van gisteren (hier weegt Pops met een volle krop 66 gram):





Aan Arina, Ik heb geen ongedierte gezien. Ik maakt ook het blok regelmatig schoon en ik heb mijn vogels binnen.
Maar alles gaat zo ver nog goed, Nu hoop ik dat het ook goed blijft gaan met dit kleintje.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Gerda

Hoi Andrea,

Fijn dat alles nu goed gaat met Pops. Lekker vol kropje!!
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Houd je ons op de hoogte hier?

Groetjes, Gerda 

Andrea

Hallo Allemaal,

Deze foto is van vandaag, hier is pops 16 dgn oud en weegt 70 gram:



Alles gaat (nog) goed! en hij wordt  goed gevoerd door pa en ma en groeit als kool. De oranje wangvlek begint ook al door te komen.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle