4 mei 2025, 15:05:29

kleine valkjes

Gestart door Chillie, 14 juli 2005, 14:50:28

« vorige - volgende »

Chillie

hallo,

ik heb me zonet twee kleine valkjes aangeschaft van ongeveer 14 dagen oud. De eerste 3 dagen viel het me zo nog niet op, maar ik heb de ondruk dat ze het behoorlijk bont maken naar mekaar toe. De grootste van de 2 'intimideert' de kleinste. BV bekken in mekaar en hij schudt die dan 'brut' op en neer, hij zit steeds bovenop de kleinste, ... Maak ik me nodeloos zorgen of moet ik ingrijpen als dit nog verergerd?

Met vriendelijke groeten,
Gert

Karin

Ten eerste Gert, je hebt deze valkjes veel te jong aangeschaft. Handvoeren op zich is al risicovol, maar met 2 weken helemaal. Wil je echt persé  handvoeren dan pas vanaf een week of 4 - 4 1/2. Maar goed, je hebt ze nu al, dus je moet gewoon flink je best gaan doen om ze dit te laten overleven. Ongeveer de helft van de handvoerjongen gaan zeker door mensen die het niet vaak doen  gaan dood. Dat brut op en neer schuuden is voeren. Het gebeurt vaker dat jongen van elkaar voer willen denkend dat het een ouder valkje is. Hoe vaak voer je ze en hoeveel pap geef je ? Hier ergens in het rijtje staat een tabel waar de voertijden en hoeveelheden op staan. Zorg er in ieder geval voor dat je je ongeveer aan het schema houd ( je kunt wat schuiven met tijden ), dat je voor goede hygiëne zorgt ( bakjes, spuitjes, lepeltjes na iedere voeding goed schoonmaken met heet water en regelmatig uitkoken, warm nooit de pap nogmaals op, zorg voor een paptemperatuur van ca. 39 graden, zorg dat de pap ongeveer zo dik is als vla / erwtensoep ( ik zie vaak dat mensen de pap veel te dun maken ) en de krop moet minimaal 1 keer per dag helemaal leeg zijn. Zorg ook dat de jongen het warm genoeg hebben, want ze zullen nog niet helemaal bevedert zijn. Succes ermee en altijd vragen als er problemen zijn ! Het is te doen, maar wel met heel veel inzet !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Chillie

ze krijgen 4 keer per dag eten
om half 9, half 1, half 6 en rond rond half 10.
De juiste verhouding van 'nutribird a21' en water leef ik goed na.

De kweker, een man met 40 jaar ervaring zei me dat als je de valkjes echt 'supertam' wil maken, je ze het beste neemt als ze 14 dagen oud zijn. Zo doet hij het al 40 jaar zei hij, en hij zei ook dat je als je ze goed verzorgd en tijdig eten geeft er geen enkel probleem zou zijn om deze erdoor te krijgen.

Ik heb het bij hem enkele malen goed gevolgd en mee gevoerd enzo, en ik zie geen enkel probleem waarom het me niet zou lukken om ze er goed door te krijgen.

Mvg,
Gert.

patty_dordtse valkjes

14 juli 2005, 15:37:11 #3 Last Edit: 14 juli 2005, 15:40:34 by gizmo_spikey
hallo,

mijn gedachte is als je valkjes door bv ouders zijn van het nest gegaan en je hebt geen pleegkoppel dat het een andere zaak is.

valkjes die bv niet door handvoeding zijn verdergrootgebracht kunnen dus ook SUPER tam worden.
hoef echt niet speciaal handvoeding te hebben gehad.

maar goed das mijn mening.
zou dus voortaan gewoon wachte tot ze oud genoeg en zelfstandig eten.

Ik wensje veel succes met het groot brengen van deze jonkies.
als er moeilijkheden komen dan hier op het forum zetten.

veel mogelijk heden dus op hetforum.

mvg,
patricia
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Karin

Jammergenoeg zijn kwekers heel eigenwijs, zeker als ze al 40 jaar kweken  ;D Ze hebben eenmaal een idee en zijn er niet van af te brengen. Helaas zien we diverse keren per jaar op het forum mensen die door handopfok een valkje verliezen. Ik denk dat die kweker het wel makkelijk vind als de jongen vroeg weg gaan, kunnen de ouders weer aan de volgende jongen beginnen = meer geld in het laatje. Maar goed, ik kan erg boos worden op dit soort kwekers en handelaren. Maar 4 x per dag is te weinig hoor ! Ik zou 5 x per dag doen en dan iedere keer 10 - 12 % van hun lichaamsgewicht en minimaal 1 x per dag krop helemaal leeg.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Chillie

ik heb de valkjes gratis gekregen, dus geld in het laatje zal er niet komen :-)

eigenwijs of niet, ik denk als je al 40 jaar valkjes kweekt en nog tientallen andere soorten (kaketoes, ...), dat je wel weet waarover je praat ... (nu ben ik mss eigenwijs :-) )

moest ik met vragen zitten zal je dat hier wel te weten komen.

Mvg,
Gert

Jaimy_en_Viggo

Hey Chillie,

Ik begrijp je goed hoor :) je wilt je valkje zo tam mogelijk krijgen..en zo worden ze dat ook, maar de kans is nu heel groot dat ze het niet overleven..er zit zelfs nog een risico aan als ze al 10 weken zijn, omdat ze wat zwakker zijn, maar de kweker heeft je dus geen goede raad gegeven en het is dus niet jou schuld.

Nu jou probleem, want daarom ben je hier natuurlijk ;)
Ik zou het goed in de gaten houden en het gaat zo door en het valkje heeft ook pijn, zou ik ze apart zetten..hierdoor krijgen ze wel minder warmte (die ze door elkaar krijgen oor dicht bij elkaar te gaan zitten) zet er andere en klein knuffeltje bij, zodat ze elkaar moeilijker kunnen jutten en de degene die gepest wordt, kan schuilen en toch warm blijven.

Laat je me weten of het heeft gewerkt?

Succes..want het is me toch een klus!

Groetjes Jaimy

Inger m

Hoi,
Ik zou de jongen toch zoveel mogelijk samen laten. Het gedrag lijkt op voergedrag, zoals ze gevoerd worden door de ouders (dit ziet er ook ruw uit). Verder ben ik het met de rest eens. Laat jonge vogels gewoon zolang mogelijk bij de ouders. Elk jong dat sterft door handopfok is er eentje te veel. Bij de ouders hebben ze gewoon de grootste overlevingskans.

Desalniettemin wens ik je veel succes met het grootbrengen van deze jongen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Of jij eigenwijs bent laat ik in het midden Gert  ;D ;D ;D , maar ik hoop gewoon dat de jongen het gaan halen, anders is het een harde leerschool voor je  ::) In ieder geval samen laten voor de warmte.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

vanta

Hier wil ik toch ook effe op reageren als dat een kweker is met  40 jaar ervaring vind ik dat erg vreemd..

hij haalt de jongen wel erg vroeg weg bij de moeder als er niets aan de hand is kan hij ze beter laten zitten want ze krijgen essentiele voedingsstoffen van de ouders mee.
en als je ze dan meegeeft met iemand die geen ervaring hebt
kun je nog weleens voor wat verrassingen te komen staan en dat vind ik niet zo slim van de kweker ..

ten tweede vraag ik me af of je een warmte lamp hebt okay het is nu erg warm maar als het ineens omslaat gaan de babys het erg koud krijgen.

ten derde vind ik de voedingstijdstippen niet echt jofel het babytje moet nu vanaf half 10 tot de andere morgen half 9 wachten  dat is 11 uur dat is veels te lang de krop moet 1 keer per dag legen (s,nachts) en dat gebeurt binnen de 8 uur dus dit jong heeft dan 3 uur ernstige honger..
kijk nog eens naar een schema bij handopfok hoe je dit kunt aanpassen.

ik hoop dat deze het overleven en mooie grote valken worden

groetjes tineke

Chillie

hallo,
ze valkjes zitten in een doos die gevuld is met 'aquariumwatten', dit houdt ze heel erg warm.

Ik heb de indruk dat ze met de dag levendiger worden,ik heb dus niet het gevoel dat er iets mis met ze is ..

Kweker weet ook wel dat het beter is van ze langer te laten zitten hoor, maar als je ze vroeger wegneemt bij de ouders is de kans om het valkje echt SUPER tam te krijgen veel groter ... en dat is dan een risico dat ik er graag bijneem.

Mvg,
Gert

( eigenwijs zijn is daarom niet slecht, valkjes hebben die eigenschap niet zeker  :P )

Annouschka

Hallo,

ik ben het met Tineke eens, Tineke zelf kweekt ook al ruim 10 jaar met valken en heeft dus ook heel veel ervaring, ze heeft ook al jongen grootgebracht die in de steek gelaten waren door hun ouders vanaf dag 1, je zou dus ook kunnen zeggen dat ze een 'oude rot' in het vak is (niet letten op die 'oude' he Tinus ;))
Ook heeft ze al heel wat jongen handtam verkocht, oa aan mij, ik heb er 4 van bij haar vandaan en die zijn ook grootgebracht met pap, vanaf 3 weken maar dan wel door haarzelf want zij heeft er ervaring mee.
Ik zal je mijn verhaal eens vertellen over Solo, hij komt ook van bij haar vandaan, hij was +/- 6 weken toen ik heb kreeg en stond nog op 3 voedingen per dag, ik ben ook alles zeer goed uitgelegd geweest en kon (en kan nog steeds) voor raad bij haar terecht.
Maar na een paar dagen, werd Solo ziek, hij wilde bijna niet meer eten, hij wipte met z'n staart, had wrs een kou gevat, ik heb hem toen terug kunnen doen naar haar, zij is er mee bij de DA geweest en na een weekje was ie opgeknapt en kon ik hem terug afhalen.
Moest ik haar toen niet gehad hebben, dan had het waarschijnlijk niet zo goed met Solo afgelopen want een vogel die nog niet zelfstandig eet, is nog zeer kwetsbaar en als je niet zo heel erg veel ervaring ermee hebt, is het zeer riskant en zeker met een vogel van 2 weken oud!!

Ik hoop van harte dat ze het halen en dat je de goedbedoelde adviezen hier opvolgt, we zijn er om je te helpen.

P.S. ik zou toch een warmtelamp aanschaffen want ik weet niet of aquariumwatten zo geschikt zijn :-\

groetjes
Annouschka

Paul

Citaatze valkjes zitten in een doos die gevuld is met 'aquariumwatten', dit houdt ze heel erg warm.

Ik denk dat je gewoon geluk hebt dat het zulk warm weer is want een valkje op die leeftijd heeft nog niet alle veren en zeker extra warmte nodig.
Ook zal de krop minder goed legen als ze niet warm genoeg liggen.
Een gevaar van de watten is ook dat de pootjes erin verstrikt kunnen raken en afknellen.
Voor 15 euro heb je bij de Welkoop een warmtelamp en dat is het zeker waard om je valkjes mee te kunnen helpen aan goeie warmte.

Groetjes, Paul

Chillie

tegen al jullie verwachtingen in doen de valkjes het toch heel goed hoor ...

ik denk dat het ergste voorbij is nu!

Ria

18 juli 2005, 12:41:36 #14 Last Edit: 18 juli 2005, 12:43:26 by Ria
Hoi,

Ik krijg een beetje het gevoel alsof de boodschap niet helemaal doordringt. Handopfok voor de 'fun' vind ik heel riskant. En de mensen proberen je tips te geven en dat doen ze niet voor niks. We hopen dat je ze allemaal groot krijgt.

Het kan nu warm genoeg zijn maar de rest van de week daalt de temperatuur drastisch. Tot dat ze goed in de veren zitten hebben ze toch minimaal 30 graden nodig. Is de temperatuur lager dan heeft dit wel gevolgen. Een krop die trager gaat legen of helemaal niet meer. Leegt de krop niet meer dan loop je risico's die je denk ik niet wil.

Ik zou zorgen voor een goede lamp zodat je er zeker van bent dat je ze ook inderdaad in leven houdt.

En zolang je ze voert is het ergste nog niet voorbij. Pas als ze zelfstandig eten dan ben je er pas. Niet eerder en de verwachting is dat dat pas over een week of 5,5 zal zijn.

Ria