3 mei 2025, 13:47:47

Albino's met een bruinige waas

Gestart door Joyce28, 15 april 2005, 09:32:16

« vorige - volgende »

Joyce28

Even een discussie in de groep,hoe jullie hierover denken

Steeds meer zie ik albino's hier en op verkoopadvertenties met een bruinige gloed of staart veren
Nu las ik ook al ergens dat popjes meer bruin hebben.

Een albino hoort toch spierwit,(dus ook onder de staartveren)te zijn anders is hij toch niet zuiver meer ongeacht een pop of man?
Vinden jullie dit niet zonde van de mutatie?
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen ;D

Theetje

Hoi Joyce,

Je hebt gelijk, een zuivere albino hoort spierwit te zijn. Echter een zuivere albino kweken is niet makkelijk, zeker omdat je beter niet met 2 albino's kunt kweken.

De bruinige gloed komt door vermening. De mijne heeft het ook heel licht en komt waarschijnlijk voort uit een albino met een cinnamon.

Of het geslachtsgebonden is weet ik eigenlijk niet. Misschien zie je meer bruinachtige popjes omdat er eenvoudigweg veel meer albinopoppen dan mannen zijn.

Groetjes

Theetje

Suzanne

Hoi Joyce,

Ik heb zelf 2 popjes zitten die spierwit zijn, en geen enkel bruin waas vertonen. Daarnaast heb ik wel een albino man zitten met een bruin waas.

Voor zover ik heb begrepen bestaat een albino sowieso niet bij valkparkieten. Het schijnt om een gecombineerde mutatie, witmasker lutino, te gaan. Vraag me niet hoe het pcies zit, want dat weet ik niet. Inger kan je dat haarfijn uitleggen.

Dit is Snowy. Volgens de kweker is ze gekweekt uit een albino x witmasker:

Hier kun je haar (vieze) staart een beetje zien:

En dit is de cinnamon albino man, Baloo:

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Peter

Hoi,

Een echte albino bestaat niet, als men over albino spreekt bij de valkparkiet wordt bedoelt "Witmasker Lunito" of "Witmasker Ino".

De bruine komt omdat de witmasker lutino gekweekt is over een cinnamon. Door de vermenging van de cinnamon bij de lutino ontstaat een bruine waas.

Als je een lutino variant wil gaan kweken is het beste om cinnamon hierbij geheel weg te houden. Wordt er gekweekt met een wildkleur split dan heb je geen bruine waas.

Groetjes,
Peter

giovanni

Citaat van: Suzanne op 16 april 2005, 11:02:40

En dit is de cinnamon albino man, Baloo:

hoi Suzanne
Ik heb hier ook een cinnamon albino, maar die is nog iets
lichter bruin (wrs heb je variaties hierin) En zie ik geen
parels op de vleugel??
grtz
(ze zijn prachtig, je albino's ;))

Suzanne

Hoi,

Waarschijnlijk zijn het idd parels. De kweker heeft zelfs gezegd dat hij lacewing is, maar Lique betwijfeld dat (deze valk komt bij Lique vandaan, en die heeft hem van Ron).

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

sofie

Hallo,

Het is alweer lang geleden, maar hier ben ik weer. Mijn scriptie over de kleurvererving bij de grasparkiet is bijna af, en heb er heel wat van opgestoken! Als dierenarts in spe leer je wel wat over genetica in het algemeen, maar niet specifiek bij vogels.
Een kleine opmerking: een lacewing is eigenlijk hetzelde als een cinnamon ino, ik geloof dus wel dat de "bruine" albino een lacewing zal zijn. Hierbij moet ik wel zeggen dat de naam lacewing tegenwoordig fel bekritiseerd wordt. Toen men nog niet wist wat deze mutatie precies inhield noemde men ze "lacewing" bij de grasparkiet, maar ondertussen is gebleken dat het echt een cinnamon ino is. Dat is zelfs specifiek bewezen bij de valkparkiet (voor de geïnterreseerden : lees het artikel op de website van Mutavi door Inte Onsman).
Mijn mening: als je een echte "albino" (witmasker ino) hebt, streef je inderdaad best naar een zo zuiver mogelijk wit (maar ook bij ino grasparkieten is soms nog wat pigment aanwezig, als ze er namelijk helemaal geen zouden hebben in hun organen en zo, zijn ze niet leefbaar), maar als je een "lacewing" hebt (cinnamon witmasker ino) is die bruine tint normaal en niet te vermijden.
Het is niet makkelijk het hier efkes kort uit te leggen, maar voor de geïnterresserden (die al wat basiskennis genetica hebben): binnen enkele maanden zal ik mijn scriptie op internet ter beschikking stellen, het gaat over kleurgenetica bij de grasparkiet, maar je kan het vaak wel doortrekken naar andere vogelsoorten.

Groetjes,
Sofie

Peter

Hoi Sofie,

Bedankt voor de tip van de mutavi, voor anderen dit is de link :
http://www.euronet.nl/users/hnl/lacewing.htm

Je ziet (helaas) vaak dat een witmasker ino over cinnamon gekweekt wordt, ook bij de gewone lutino zie je steeds vaker een bruine waas, wederom een in menging van de cinnamon.

Dit vondt ik ook nog over lacewing:
I have performed a limited number of breeding experiments involving the 'Lacewing' Cockatiel. Hens produced from 'Lacewing' cocks are not all 'Lacewing'. In fact, in my limited experimentation I have so far produced far more pure Lutino daughters than 'Lacewing', but no colours other than these two. And when a 'Lacewing' cock was paired to a Cinnamon hen, both wildtype and Cinnamon sons were produced.

These results indicate that the 'Lacewing' cocks I used were only heterozygous for the cinnamon allele. My first assessment of these results was that the cinnamon ino theory for this 'Lacewing' colour morph was disproven and that the colour morph must be due either a separate allele of the ino locus, or to an unidentified modifier.

I am now reconsidering these results in light of knowledge gained from other species. I now believe that we may have gene interaction occurring between the lone cinnamon allele and the ino locus and that the phenotype produced by these birds is directly resultant from the Ino/cinnamon genotype. Supporting evidence for this theory includes the observation that the cocks used in the matings described above are lighter in colour than the 'Lacewing' daughters produced. I suspect a true Cinnamon-ino cock would be darker than the Ino/cinnamon cock. Conclusive evidence would require analysis of extensive breeding results. If proven, this gene interaction would result in the following table of genotypes and corresponding phenotypes:

Xcin Xcin Cinnamon cock
Xino,cin Xino,cin   Lacewing (Cinnamon-ino) cock
Xino,cin Xino,CIN 'lighter' Lacewing (Ino/cinnamon) cock
Xino Xino Ino cock
Xcin Y Cinnamon hen
Xino,cin Y Lacewing (Cinnamon-ino) hen
Xino Y Ino hen

Bron: http://www.birdhobbyist.com/parrotcolour/terry/cinnamon.html

Dit vondt ik op de "Scottish Cockatiel Association" website:

Het lijkt mij wel een intressant om dit helemaal uit te zoeken en er een stuk op de site over de te plaatsen want er komen steed smeer vragen over de lacewing.

Groetjes,
Peter

Joyce28

bedankt voor jullie reacties,ben weer iets wijzer geworden :)