29 april 2024, 07:18:11

thee

Gestart door amw, 10 april 2005, 19:26:57

« vorige - volgende »

amw

een van mn valkjes is verzot op thee (kamille, rooibos, groene). Het liefst kijkt ze de beker uit je handen, of klimt er zelf op.

Maar hoe vaak mag ze het hebben? en hoeveel?
Ik geef haar nu de laatste druppels, en daar geniet ze echt van
AMW&Misty&Rico

Paul

Hoi AMW,

Gewone thee is heel slecht voor valkjes maar van kamillethee zou het geen kwaad moeten kunnen dat is weer gezond juist :)
Dus wel even uitkijken wat voor soort thee.
Brandnetelthee is ook heel goed voor ze dat kan je ook in plaats van water geven af en toe in elk geval en daar mogen ze veel van drinken.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
In thee zitten bepaalde stoffen die niet goed zijn voor vogels. Ik weet niet of dat voor kamillethee niet geldt. Het is handig de verpakking er even op na te kijken.

Een stukje van www.pakara.nl:

Cafeïne en theobromine behoren tot de chemische groep van alkaloïden, genaamd gemethyleerde xantines. Deze worden gevonden in kool, koffie, thee en chocolade. Als een soort drug, veroorzaakt methylxanthine een stimulatie van het centrale zenuwstelsel, stimulatie van diurese (waterhuishouding in het lichaam), hartspierstimulatie en stimulatie van het gladde spierweefsel.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Op de site staat het in elk geval aangegeven in de EHBO doos.
http://www.valkparkiet.com/nl/files/ehbo.htm
Ik neem dan aan dat het ook om als drinken bedoeld is.
Ik weet ook dat het soms onder in broedblokken tegen luis gestrooid word daar schijnt het tegen te helpen maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Groetjes, Paul

Peter

10 april 2005, 21:14:37 #4 Last Edit: 10 april 2005, 21:18:37 by Peter
Hoi,

Het volgende heb ik gevonden:
Kamille
Zaai in het voorjaar kamille en je hebt er heel lang plezier van ! Je kunt kamille gewoon vers geven, maar je kunt ze ook er thee van maken. Deze thee is erg gezond voor de spijsvertering en werkt verzachtend bij buikkrampen. Als je valkparkiet behandelt wordt met medicijnen tegen diarree, dan zou je daarnaast wat kamillethee kunnen geven. Net als bij mensen kan bij vogels met een oogontsteking een watje gedrenkt in kamillethee verzachtend werken.

Op de site van Karin.
http://members.lycos.nl/jadazoozer/photoalbum15.html

Groenvoer en Fruit
Groenvoer en fruit is bedoeld als bijvoeding , de hoeveelheid moet dus niet te groot zijn, het is wel belangrijk zoveel mogelijk verschillende groenvoeders e.d. te verstrekken dit omdat ieder voer weer verschillende vitamines, mineralen en aminozuren in zich meedraagt.
Voorbeelden zijn : Appel, Peer, Vogelmuur, Rozebottel, Paardebloem, Mais, Sla, Herderstasje, Zuring, Spinazie, Broccoli, Spruiten, Paprika, Brandnetel (thee).

Van Valkparkiet.com door Roger.
http://www.valkparkiet.com/nl/files/uitlegvoeding.htm

Groetjes,
Peter

Karin

Kruidenthee kan geen kwaad, hier zit geen teïne en looizuur in, maar af en toe lurken mijn valkjes ook een slokje uit mijn gewone thee ( zonder suiker ) en zolang het af en toe is en maar een klein beetje zie ik er geen kwaad in. Ze krijgen bij mij wel regelmatig kamille thee of brandnetelthee  ;D

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

x.dEMOtape.x

heel simpel: er zijn 2 soorten 'thee'
- De gekochte thee (meestal) afkomstig van de theeplant met daar nog wat extra smaakspul enzo bij.
- Thee die getrokken wordt uit andere planten, dit is dus eigenlijk meer een afkooksel van de plant.

Inger m

Hoi,
Ik denk dat je bij het geven van thee aan vogels gewoon moet kijken naar de ingredienten op de verpakking en het is dus van belang dat de genoemde schadelijke stoffen er niet inzitten ongeacht of het kruidenthee, kamillethee of gewone thee is. Gewoon checken hoe en waarvan de thee is gemaakt.

Kamillethee wordt idd veel gebruikt, zo zou het geschikt zijn om ontstoken oogjes ed te reinigen. Ik heb persoonlijk geen thee in mijn EHBO doos zitten en mijn vogels drinken ook geen thee...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.