nieuw mannetje bij ons vrouwtje in één kooi?

Gestart door cassandra, 1 april 2005, 11:00:14

« vorige - volgende »

cassandra

hallo allemaal,

Wij hebben een vraagje. Bij ons is een valkparkietje (4 jaar) komen aanvliegen, een mannetje nota bene! En wij hadden dus al een vrouwtje, Punkie (2 jaar). Nu de eigenaar voor ons niet meer te traceren is, zitten wij er nu over te denken om ook het mannetje te houden.

De nieuwe valkparkiet zit nu in een aparte kooi, maar als ze er samen uitgaan, dan heeft deze wel interesse in Punkie. Waar Punkie is daar moet het mannetje ook zijn. Jeetje wat een macho! En wat kan die fluiten! Vaak moet Punkie er niks van weten en is het allemaal veel te druk. Maar heeeel soms zitten ze heel lief in elkaars veren te plukken. Toch zijn we bang dat Punkie een beetje gek wordt van al die aandacht, ze wordt er soms ook een beetje chagrijnig van. Inmiddels trekken ze al een weekje samen op.

We weten niet of we ze nu bij elkaar in de kooi moeten doen of niet. Zou het kwaad kunnen om ze bij elkaar te doen? We willen niet dat het ten koste gaat van Punkie. We zien dat zij nu al echt doodmoe wordt om dat mannetje alsmaar maar af te schudden. Onze vraag is dus of deze extreme aandacht na verloop van tijd minder zal worden. Het kooitje van het nieuwe mannetje is nu veel te klein, dus we moeten nu echt wat gaan bedenken.

Wat zouden jullie aanraden? Alvast bedankt!

groetjes cassandra  

Paul

Hoi Cassandra, 

Ik zou het gewoon proberen om ze bij elkaar te zetten.
Dat ze elkaar kroelen is al een heel goed teken dan klikt het toch wel en als ze bij elkaar zitten zal het elkaar achtervolgen ook wel minder worden omdat ze dicht bij elkaar zijn.
Ik denk dat Punkie het ook wel heel leuk zal vinden als ze eenmaal helemaal aan elkaar gewend zijn.
Ze zijn nu buiten de kooi al goed aan elkaar gewend en dan kan je ook proberen ze bij elkaar te zetten.
Mocht het echt fout gaan dat Punkie geen rust heeft dan kan je ze altijd nog uit elkaar halen.
Momenteel is het natuurlijk ook het broedseizoen  aan het beginnen en ze zijn dan meer op de versiertoer dan anders.

Groetjes, Paul

bobbie

Hallo Cassandra,

Gezellig he, zo'n macho erbij.

Toch moet ik gelijk denken aan een verdrietige eigenaar die nu misschien wel het vuur uit zijn sloffen loopt om te zoeken.  :'(
Hoelang heb je dit valkje nu? Een week? Heb je het opgegeven bij Amivedi en het plaatselijke dierenasiel?

Wettelijk geldt er een periode van 2 weken na opgave bij Amivedi. Als er in die 2 weken geen eigenaar gevonden wordt mag diegene die hem heeft gevonden houden.

Als ik me vergis, wat makkelijk kan, hoor ik het wel.

Groetjes, Nel :)

cassandra

bedankt voor de reacties!

We gaan ze denk ik maar gewoon samen zetten en kijken wat er gebeurt. Wel spannend! Hoop wel dat Punkie niet overspannen raakt. Maar je hebt gelijk, wie niet waagt, wie niet wint. Misschien kunnen ze het straks heel goed met elkaar vinden en kunnen ze elkaar gezelschap houden.

We hebben het nieuwe mannetje nog maar geen naam gegeven, omdat je anders al zo gehecht raakt aan zo'n beestje. Mijn ouders hebben hem gevonden in baarn, 2 weken geleden. En wij hebben hem nu een weekje in huis.

Na veel moeite zitten we nu echt op een dood spoor. Zijn ring leverde niets op, heb mensen met valkparkieten gebeld of zij er eentje kwijt waren. De dierenwinkels, Amivedi, deze site, de baarnsche krant, nergens wordt op gereageerd. Hij is nu bijna twee weken van huis en ik krijg het idee dat de eigenaar zich ook niet heel erg inspant om hem terug te krijgen. Dus wij zijn nu langzaam al een beetje aan het idee aan het wennen dat het hij maar bij ons komt te wonen.

Gezellig! We moeten inderdaad maar een naam voor het beestje gaan bedenken. En hopen dat hij het hier ook leuk gaat vinden.

Bedankt! Jullie horen wel hoe het gaat.

groetjes Cassandra

Valerie

Heb je via de ring ook de kweker niet kunnen traceren? Dat moet iig mogelijk zijn en die kweker weet mss van wie het valkje is.
Maar als er idd niemand uitkomt, dan hebben jullie er een mooi mannetje bij. :)

Paul

Hoi Valerie,

Ik heb ook bij een van mijn valkjes die gevonden is de kweker kunnen achterhalen en die wist helemaal niet waar zijn vogels heengegaan waren die hield niks bij.
En veel kwekers doen ze ook naar de handel dan is er al helemaal niks terug te vinden helaas :(
Ik heb toen net als Cassandra er alles aan gedaan om de eigenaar op te sporen maar ik heb er nooit wat van gehoord.
Dus meer dan je best kan je niet doen en als iemand niet echt moeite doet om zijn valkje terug te vinden houd het dan gewoon op en ik heb hem ook zelf gehouden.

Groetjes, Paul

bobbie

Goedemorgen Cassandra,

Heel fijin dat je inderdaad er alles aan hebt gedaan de eigenaar van het valkje te vinden.

Ik wens je heel veel plezier met deze nieuwe aanwinst en hoop dat het prima klikt tussen hem en je andere valkje. 8)

Heel veel pret ermee.

Groetjes, Nel :)

cas en gijs

Hier in Amersfoort gaat alles goed met de twee valkparkietjes, ze wennen langzaam steeds meer aan elkaar. We moeten alleen nog wel wennen aan dat nog hardere gefluit van het mannetje 's ochtends vroeg. Mocht je willen uitslapen, dan wordt dat wel onmogelijk gemaakt. Jeetje wat hard! Maar wel gezellig.

We hebben bedacht ze vandaag in één kooi te zetten, maar ze apart vrij te laten. Dan krijgt Punkie toch de tijd om even gezellig bij ons te zitten en zich helemaal te laten aaien. Zij vindt dat echt heerlijk!

Via de ring hebben we inderdaad de kweker kunnen achterhalen, een man uit Spakenburg. Deze hebben we opgebeld en hij kon alleen zeggen dat hij wel eens dieren levert aan de dierenwinkel in Baarn. Maar hij hield eigenlijk niets bij. Daarna hebben we de dierenwinkel in Baarn gebeld en ook die kon ons niet verder helpen dan het plakken van een blaadje met daarop: gevonden valkparkiet! Heeft helaas niets opgeleverd. Wel jammer, we dachten in het begin wel dat de ring ons wel zou kunnen helpen, maar niet dus.

Nu afwachten of ze elkaar echt aardig gaan vinden en of het mannetje ook wat rustiger wordt. Later horen jullie meer....

cas

hallo allemaal!

Nou ze zijn samen in één kooitje, hoor. Waar we het eerder een beetje zielig voor punkie vonden, vonden wij het in het begin ook wel een beetje zielig voor het nieuwe mannetje (nee, we hebben nog steeds geen naam... :-[). Hij wordt constant terechtgewezen door onze punkie. Hij zet telkens een heel klein stapje dichterbij, maar als hij te dicht bij punkie komt dan krijgt hij een snauw. We moeten wel zeggen dat het vandaag voor het eerst wat minder is en doet punkie alleen maar alsof die ander er niet is. Heel apart! Toch hebben wij goede hoop dat ze elkaar naar verloop van tijd wel lief zouden gaan vinden. Dat kan toch niet anders? We zullen het zien...

groetjes cassandra

Paul

Hoi Cassandra,

Ze moeten even aan elkaar wennen maar ik denk dat dat elke dag een stuk beter zal gaan hoor.
Let er wel op dat ze beide goed kunnen eten en niet dat er een bij het eten weggejaagd word.
Je kan voor de zekerheid ook even een tijdje 2 voerbakjes en 2 waterbakjes neerhangen zodat ze beide een eigen plekje hebben tot ze helemaal aan elkaar gewend zijn.

Groetjes, Paul

cas

Bedankt voor de tip! Vandaag ging het weer een beetje beter. Telkens een stukje dichterbij elkaar, terwijl ze eerst niet eens op dezelfde stok wilden zitten! We hebben goede hoop! :)

margreet

hallo Cas'

Wat fijn dat je hem zo goed hebt opgevangen, zo te lezen raken ze al een beetje gewend aan elkaar heb je straks 2 leuke valkjes. Succes ermee

groetjes Margreet

Paul

Hoi Cassandra,

Als je in zo'n korte tijd al verbetering ziet gaat dat heel goed hoor dan zal dat best goed gaan tussen die twee straks.
Ze hebben gewoon even de tijd nodig maar ze vallen elkaar niet echt aan dus dat komt volgens mij best het kan alleen even een a 2 weekjes duren voor ze helemaal aan elkaar gewend zijn.

Groetjes, Paul

cas

Hallo allemaal,

we hebben ons mannetje eindelijk een naam gegeven. Voortaan heet hij Carlo! Het gevoel van Carlo is duidelijk niet wederzijds. Echt een beetje zielig voor hem. Maar ja, wat nog niet is kan nog komen, toch?

groetjes cassandra

Lique

Hoi Cassandra en Gijsbert,

Gefeliciteerd met Carlo.
Punkie zal het hartstikke leuk vinden om er een vriendje bij te hebben. Met haar broertjes en zusjes gaat het ook allemaal supergoed.

groetjes Lique