Zou mijn valkje aan een ziekte zijn gestorven???

Gestart door Wendela, 28 maart 2005, 19:17:20

« vorige - volgende »

Wendela

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.

Ik zat pas aan mijn eerste valkje Ovide te denken. Hij is in januari 2004 overleden op 7-jarige leeftijd. Hij was eigenlijk van mijn ouders en ik was al het huis uit, dus ik was er niet bij toen hij doodging. Mijn moeder zei dat 'ie opeens dood op de bank lag (hij mocht even uit zijn kooi).

Nu herinnerde ik me opeens dat Ovide vanaf ong. een half jaar voor zijn dood steeds geler werd. Niet zijn kop zozeer, maar het begon geel te schemeren door zijn grijze veren (hij was een wildkleur). Zou het misschien kunnen dat hij een (lever)ziekte had en dat hij daarom steeds geler werd? Of gebeurt dat bij wat oudere valkjes wel vaker dat ze verkleuren?

Ik ben erg benieuwd.

Nu heb ik samen met mijn vriend drie eigen valkjes. Het gaat heel goed met ze en ik hoop dat ze nog lang bij me blijven.

Groetjes,

Wendela

Paul

Hoi Wendela,

Als een valkje altijd grijs is geweest en ineens gele veren zoals je beschreef krijgt tussen de grijze kan dat inderdaad duiden op een leverkwaal.
Vaak is de huid dan ook gelig maar die zie je niet dan zou je de veren opzij kunnen doen en even kijken hoe de huid gekleurd is.
Het is nooit zeker dat het dat geweest is maar wel een mogelijke oorzaak zeker aan je beschrijving te zien.

Groetjes, Paul

Wendela

Hoi Paul,

Stom he, dat ik niet aan een leverkwaal heb gedacht toen Ovide nog leefde... Maar ik had ook weinig aan zijn gedrag gemerkt omdat ik toen al uit huis was. Alhoewel, hij was op oudere leeftijd wel wat sneller chagerijnig, maar ik dacht dat dat door ouderdom kwam...  >:(

Maar, ik heb nu wel weer wat geleerd. Hopelijk wordt het niet van toepassing op mijn huidige valkjes. Misschien heeft iemand anders ook nog wat aan dit verhaal. Dan kan hij of zij misschien nog wat doen voor dat valkje.

Bedankt voor je reactie Paul.

Groetjes, Wendela

Paul

Hoi Wendela,

Je denkt er ook niet zo snel aan en het komt gelukkig niet zo vaak voor.
Ze kunnen er een hele tijd mee blijven sukkelen als de lever langzaam problemen krijgt en soms worden de veren echt duidelijk geel die voorheen grijs waren.
Vogels laten ook nooit merken als ze ziek zijn en als je iets aan ze merkt zijn ze meestal al heel ernstig ziek :(
Dus wat dat betreft is het gewoon moeilijk omdat je niet verwacht dat je vogel ziek is.

Groetjes, Paul