15 mei 2025, 17:08:25

Nog kans op bevrucht ei?

Gestart door kokkiejim, 27 maart 2005, 15:26:41

« vorige - volgende »

kokkiejim

Hoi...
Ons koppel heeft 3 eieren gelegd... 19 maart de 1e... 21 maart de 2e en 21 maart de 3e.
Het is nu de 27e maart maar mijn broer ziet geen adertjes lopen. Hij ziet alleen een soort geelachtige rondje in het ei zitten, maar zeker geen aders daaromheen of zo.
Is er nog een kans dat de eieren bevrucht zijn? Mijn broer zegt dat we nog een paar dagen af moeten wachten want hij zegt dat het ook wel eens langer kan duren maar hij zegt dat de kans wel klein is. Hoe denken jullie hierover? En als ze onbevrucht zijn... moeten we ze dan meteen alle drie weghalen? Groetjes Jim

Lin

27 maart 2005, 15:51:36 #1 Last Edit: 27 maart 2005, 15:53:15 by Lin
Hoi,

soms zie je het pas na 4 dagen. Maar als je geen aders ziet en het blijft niet veranderen dan lijkt het mij dat ze niet bevrucht zijn. Ik zou het nog even aankijken en dan pas met een paar dagen ze vervangen voor nepeieren. Op deze site staan trouwens ook fotos he van bevruchte eieren. In ieder geval op de link die links staat: kweken staan fotos. Kan je even vergelijken

Groeten, Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Paul

Hoi kokkiejim,

Ik denk ook dat na zoveel dagen al wat te zien had moeten zijn.
Maar het ligt er ook aan of ze meteen met het eerste ei goed zijn gaan broeden dus ik zou ze gewoon 3 weken laten liggen dat is ook beter voor de vogels anders heb je kans dat het popje meteen weer gaat leggen en dat is beter als dat niet zo kort op elkaar is.
Ik heb hier ook wel eens gehad dat ik na 10 dagen pas wat zag in een ei dan zijn ze gewoon niet meteen fanatiek gaan broeden en dan duurt het langer voor je wat ziet.

Groetjes, Paul

kokkiejim

Het is nu 12 dagen geleden vanaf het laatste ei... en me broer ziet alleen één hele duidelijke ader in een ei. Voor de rest niet.

Groet jim

Lin

Hoi  Paul heeft dit ook gehad. Hij had toen een ei dat gevallen was en beschadigd en kreeg ook een dikke rode ader te zien. Hij zal zelf wel vertellen hoe dat zat. Wat erg jammer. Maar beter nu dat het misgaat dan dat je straks een jonkie heb die niet goed is. Erg jammer voor jullie. Mocht je toch twijfelen dan gewoon laten liggen totdat het eerste eitje 22 dagen bebroed is.

Groeten, Lin

Paul

Hoi Jim,

Heb je wel een goed lampje zodat je goed in het ei kan kijken?
Bij een slechte belichting kan het zo zijn dat je nu alleen een dikke ader ziet en dat de dunne niet te zien zien.
Ik had met een gevallen ei inderdaad een hele dikke rode streep maar die werd steeds vager na een tijdje en dat ei is afgestorven van binnen.
Ik zou de eitjes zonder meer 4 weken laten liggen vaak gaan ze er dan vanzelf vanaf en als ze goed zijn zou het jammer zijn als je ze nu weg haald.

Groetjes, Paul

kokkiejim

Nee, we hebben er niet echt een goed lampje voor. Ja zo'n blauw lampje hebben we, in het ene ei ziet mijn broer (met dat lampje) t een beetje donker met een soort rood bolletje erin. De andere twee eieren zijn veel lichter... Maar wat voor lampje kan ik het beste nemen, als ik een zaklamp gebruik... is dat goed? Want nu hebben we zo'n zaklampje, zo'n blauwe. Zijn er speciale lampjes voor dan?

Groeten Jim

trienke

Hoi

er zijn wel speciale lampjes te koop bij een dierenzaak. Een gewone zaklampje wordt vaak snel te warm.

Groetjes Trienke

Paul

4 april 2005, 04:50:34 #8 Last Edit: 4 april 2005, 04:52:57 by Paul
Hoi Jim,

Een gewoon schouwlampje is ook vaak een gleoilampje alleen zit het iets verder in de houder zodat het ei niet te wamr kan worden door het lampje.
Ik gebruik zelf een ledlampje met fel witte leds die worden helemaal niet warm en je kan heel goed in de eitjes schijnen.

Je ziet als je in het ei schijnt en het is bevrucht na een weekje ongeveer dit:

Groetjes, Paul

Lin

hoi,

als je er geen kan vinden kan je kijken op www.rimo.nl voor een schouwlamp.

Groeten, Lin