7 mei 2025, 15:53:42

DNA test?

Gestart door carco, 26 maart 2005, 08:12:05

« vorige - volgende »

carco

Ik was op zoek naar de site  van Gendika, omdat ik er ergens toch aan zit te denken een DNA test bij mijn albino te laten doen.
Het enige wat me tegen houd is dat ik het zo zielig vind om er veren uit te trekken.
Nu wist ik de naam van de site niet meer, maar kwam er één tegen uit België en daar kan je het ook doen via swabs.
Dit is wat er stond.

Wat doe je om het geslacht van je vogeljongen te kennen?

De analyse kan gebeuren op basis van speekselstalen of pluimstalen.

mbv. Speeksel (te verkiezen methode)
Bestel steriele swabs. (U krijgt per post een staalnamekit met swabs, handleiding, staalname omslagen en extra informatie toegestuurd. Swabs kunt u overigens zelf maken door dubbelzijdige wattenstokjes (Q-tips) voorzichtig uit de verpakking te nemen en middendoor te knippen. Vermijd aanraking en andere contaminatie met DNA).
Wrijf met een swab gedurende enkele seconden onder de tong en/of in de keel van het dier.
Steek de swab in een staalname-omslagje waarop u een identificatiecode schrijft

Wie kent deze methode, en weet hoe hoe betrouwbaar hij is.
Lijkt me nl. wat minder pijnlijk voor mijn valkje.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Suzanne

Hoi Caroline,

Bij mensen werkt een DNA test ook met speeksel, dus je zou je afvragen waarom het bij een vogel niet zou werken  ::).

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi,
Ik ken deze test niet, dus ik weet ook niet hoe betrouwbaar deze is. Welk lab is het?

Maar ik heb onlangs nog veren moeten trekken van hawaii eenden voor DNA onderzoek. Daarbij heb ik een aantal slagpennen getrokken en langere borstveren. Op het moment zelf is het waarschijnlijk niet heel prettig voor de vogel, maar kort daarna hebben ze daar geen last meer van. Pennen die nog in de groei zijn, zitten heel vast en kun je beter laten zitten.

Al met al is het niet zo'n heel belastende behandeling, maar heel belangrijk is het om het uiteinde van de veer (dat in de huid zit) niet aan te raken met de handen ivm vervuiling van het DNA materiaal.

En anders wachten tot de vogel een half jaar is en het gedrag beoordelen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

carco

Hoi Inger

Het komt van onderstaande site.

http://users.pandora.be/Life-ID/Birdsexing/geslachtsbepaling-vogels.html#

En de vogel is al rond de 10 maanden en ik vermoed dat het een pop is , maar heb niet volledig zekerheid.
Groetjes: Caroline

Karin

Als je albino 10 maanden is en nog niet fluit of ander mannengedrag vertoont is het een popje hoor. Zonde van je geld om dat te laten testen. Ik denk ook niet dat zo´n swap makkelijk te doen is. Ik zou het gewoon zo laten en als je er mee wilt kweken er als ze oud genoeg is een mooi mannetje bij zetten.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Caroline,

Vaak geeft een laboratorium wel voorkeer voor bepaalde methodes maar dna kan bepaald worden uit speeksel, bloed en veren en zelfs huidschilvers eigenlijk alles wat van het lichaam komt.
Bloedafname is denk ik de minst prettige methode voor je vogel en een veer als je die uit de borststreek trekt dat gaat zo makkelijk dat hij het amper voelt omdat de veren daar klein zijn een staartpen uittrekken zal pijnlijker zijn voor de vogel.
Als je een swabje neemt moet dat zeker steriel zijn als je die vastpakt zit ook jouw dna erop en kan de test behoorlijk mis gaan.
In dat geval zou ik altijd de swabjes die het lab zelf heeft opvragen die zijn ook wat dunner vaak dan een gewoon wattestaafje.
Voor de veren ook bij voorkeur de zakjes bestellen die het lab ervoor heeft want de zakjes die je vaak zelf hebt zijn vaak verontreinigd.

Groetjes, Paul

Mandy

Hoi Caroline,

Zelf heb ik bij Chico mijn roodstaart een DNA test laten doen, gewoon uit nieuwsgierigheid, en toen zijn er wat borstveren uit getrokken. Ik denk dat dat minder belastend voor een vogel is dan dat je met een stokje in de snavel moet gaan zitten porren.  :-\
Als je dat toch wilt doen dan kan ik vanuit mijn werk wel voor wat steriele wattenstaafjes zorgen hoor. Donderdag ga ik toch naar Dordrecht, naar Anneke, om mijn konijn Pipo te koppelen. Misschien dat je ze daar wel op mag halen ofzo? ::)
Tja en van het gedrag observeren wordt je ook niet altijd wijzer hoor. Ik heb hier ook nog mijn twijfels over mijn geelwang koppel. Het zijn allebei bonte valken dus daar wordt ik niet wijzer van. Op de pop heb ik al eens een mannetje zien treden, maar dat was een albino man die eigenlijk geen albino man kon zijn maar dat toch is, ja ja is het nog te volgen. Maar zij fluit dus echt als een man, heel mooi ook. En haar mannetje is juist heel rustig. Maar nu de blokken er staan hoop ik erachter te komen wat het nu zijn, ben heel benieuwd... :)
En ook wat jouw albino zal zijn. De kans is het grootste voor een pop omdat procentueel gezien de meeste albino's (en lutino's) poppen zijn, daarom zijn mannetjes ook moeilijker te vinden.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Annouschka

Hoi,

ik denk ook dat het aangenamer zou zijn moest je een veer uittrekken ipv met een swab in de bek te zitten.
De laatste keer dat ik bij de DA was, heeft ie dat met Yabba gedaan (swab uit d'r bekje) en ik kan je verzekeren dat ze dat zeker niet graag had!
Als je een veertje uittrekt, en het wordt goed gedaan, kort en krachtig, zal ze er denk ik minder last van hebben.

groetjes
Annouschka

Karin

Hahaha, Mandy, jouw valkjes hebben een identiteitscrisis  ;D Dan heb ik het makkelijker, bij mij beginnen alle mannen met 3 1/2 - 4 maanden te zingen en te tikken  ;D Alleen Willow is nog een twijfelgeval, maar hij is ook pas 4 maanden. Dus we wachten nog even. Ik heb hem 1 keer kort horen zingen, een maand geleden en toen was het over  ???

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

carco

Hoi

Aangezien die site uit België geen sjoegge meer heeft gegeven, heb ik toch contact gezocht met Gendika en heb even veertjes getrokken.( Dus Mandy, ik heb de wattenstokjes achteraf toch niet nodig gehad ;)
Het veren trekken zelf deed geen pijn geloof ik, maar Noo-Noo vond het minder geslaagd om op deze manier vastgehouden te worden :-\
In ieder geval: ik heb het woensdag op de post gedaan en kreeg vandaag de uitslag al.
Het is toch inderdaad een pop.
Nu hoef ik in ieder geval niet meer te twijfelen en moet er inderdaad nog een man bijkomen.

Mandy

Toch een pop, fijn dat je het nu in ieder geval zeker weet. :)
En gooi die stokjes maar weg hoor, we hebben er zat in het z'huis. ;)
Nu op zoek naar een mannetje dus, veel succes! ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Peter

Hoi Caroline,

Dus toch een pop :) Heb je nu in elk geval wel zekerheid! Weet je trouwens ook wat de ouders waren de albino?

Groetjes,
Peter

carco

Hoi peter

De moeder was in ieder geval een albino en de vader meen ik een fallow.en die was dan in ieder geval split voor albino.
Hij komt uit Monster vandaan, ik begreep dat er een albino van jullie ook daarvandaan komt?
En hij had vorig jaar uit dat koppel toevallig alleen maar albino's ;)

Peter

Hoi Caroline,

Het volgende is dan mogelijk, dan moet het wel een witmaker fallow zijn:
Ouders:
Vader=Witmasker Fallow split voor {X1:Lutino}
Moeder=Witmasker Lutino

Nageslacht:
Jonge man
50.0 % Witmasker  Lutino split voor Fallow
50.0 % Witmasker split voor Fallow {X2:Lutino}

Jonge pop
50.0 % Witmasker split voor Fallow

of

Ouders:
Vader=Witmasker Fallow split voor {X2:Lutino}
Moeder=Witmasker Lutino

Nageslacht:
Jonge man
50.0 % Witmasker split voor Fallow {X2:Lutino}

Jonge pop
50.0 % Witmasker split voor Fallow

De fallow kan ook twee splitten hebben dan krijg je dit:

Ouders:
Vader=Fallow split voor Witmasker {X2:Lutino}
Moeder=Witmasker Lutino

Nageslacht:
Jonge man
25.0 % Witmasker split voor Fallow {X2:Lutino}
25.0 % Witmasker  Lutino split voor Fallow
25.0 % Wildkleur split voor Witmasker Fallow {X2:Lutino}
25.0 % Lutino split voor Witmasker Fallow

Jonge pop
25.0 % Witmasker split voor Fallow
25.0 % Witmasker  Lutino split voor Fallow
25.0 % Wildkleur split voor Witmasker Fallow
25.0 % Lutino split voor Witmasker Fallow

Groetjes,
Peter

carco

Hoi

Naar de onderste had ik gekeken.
Hij heeft me vorig jaar de foto's van de ouders doorgemaild en volgens mij was het geen witmasker fallow.
Ik weet alleen dat de vader dood is :-\