9 mei 2025, 07:15:30

muizen hoe te bestrijden??

Gestart door Anita1, 25 maart 2005, 15:49:59

« vorige - volgende »

Anita1

hallo allemaal,
ik heb weer een vraagje.
volgens mij hebben we muizen :-\ in het binnenhok,in de schuur.
nu heeft mijn man er een muizeval neergezet..maar lok je ze hier niet mee?
kan ik ook gifkorrels neerleggen buiten de voliere in de schuur?
want ik WIL van die gore muizen af!
wil geen ziektes,maar ik zag wat keuteltjes liggen :-\ :-X
wie helpt me? knuff anita

Riny

Hoy Anita
Je moet kijken bij spoed d.d. 11 maart 2005.
Daar staat een heel goede oplossing die wij ook gebruiken.
Groetjes Riny :D :D :D

Inger m

Hoi Riny,
Kun je mss een link plaatsen, want ik heb het nog niet kunnen vinden...

Hoi Anita,
Zelf gebruik ik bij voorkeur muizenklemmen en dat werkt vrij goed. Onder het haakje kun je wat zonnepitten vastklemmen en als het meezit heb je de volgende dag een muis geklemt  ;)

Ik ben niet zo'n voorstander van levende vallen, omdat dit veel stress oplevert tijdens de vangst, vervolgens wordt zo'n muis losgelaten in een vreemde omgeving en grote kans dat 'ie vervolgens nog doodgaat door roofdieren of door een andere muizenkolonie (zijn ze niet altijd even welkom). Dus erg diervriendelijk is dat niet...dan maar in 1 keer goed met de klem.

Zet de klemmen op plaatsen waar muizen veel lopen (waar je veel keutels ziet). Het beste is dat tegen een zijwand, omdat muizen graag langs de kanten lopen. Ik lok ze er zelfs heen door er wat voer omheen te leggen.

Je kunt idd ook gifkorrels neerleggen buiten de voliere (in speciaal doosje). Maar hou er rekening mee dat je dan soms dode, stinkende muizen moet gaan zoeken...

nb. dat gif is heel gevaarlijk voor vogels!

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Riny

Hoy Inger
Ik heb nog niet zo lang een computer .
Mijn vraag is hoe doe ik dat??
Groetjes Riny ??? ??? ???

Inger m

Hoi Riny,
Ik kopieer deze gewoon uit de bovenstaande balk en dan plakken. Elk topic heeft namelijk zijn eigen link. Het kan ook op een andere manier, maar die weet ik niet.

Weet je mss de titel van het topic?

gr Inger
problem.

Riny

Hoy Inger
Het staat bij SPOED
De topic heet VIRUS-JAIMY
En dan op pagina 6                                                             
Als je graag de maten hebt geef je maar een gil.
Groetjes Riny ;D ;D ;D

Inger m

Hoi Riny,
Ik heb het gevonden!
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,9063.75.html   Pagina 6

Ik heb idd ook zo'n voerdoosje, maar deze bestaat uit 1 afdeling. In het midden staat een gifbakje en het staat afgedekt in de voliere.

Ik heb ook nog een geweldige muizenpletval! Hieronder leg je voer en dan span je de val. Zitten er muizen onder dan valt er een groot blok naar beneden (bij bepaald gewicht) en zijn ze dood. Het maximaal aantal tegelijk geplette muizen is 8. Ik heb er 3 mee gevangen, maar niet tegelijkertijd. Ze zijn meteen dood en nog slechts een halve centimeter dik. Maar deze pletter is gemaakt door een kennis en worden niet zo verkocht.

gr Inger
problem.

Riny

Hoy Inger
Wij bleven maar last houden van muizen,maar wat wil je .
Het is hier een waar walhalla voor die beestjes.
Wij hebben meer als 130 dieren ,dus waar dieren zijn ligt ook voer.
Sinds wij het zo doen gaat het prima

Anita1

gatverrr wat een verhalen allemaal...
bah bah pletten iekkkkkkks.ik wil helemaal geen dode muis zien.wat william altijd doet is een muisvriendelijke val..en dan verzuipt hij ze in heet water met val en al..hahaahahahahaaaaaa
oooooooow erg! maar de muis is dan wel weg!
minder kans op terugkomen he?
even over die gifkorrels..kijk naar mijn voliere

nu wil ik die gifkorrels dus langs de muren leggen idd..
maar alleen als ik hier toestemming heb hoor!
en dan eten ze die op..en muizen gaan dan naar hun vaste plek..hun slaapplekje zeg maar..en dan gaan ze dood..
weggie muis!!
en??
knuff anita

Riny

Hoy Anita
Hoe zal ik het zeggen?
Je houdt geen valkje over als je het zo doet.
Afgelopen kweekseizoen.NIET DOEN NIET DOEN!!
Doe maar wat ik je gezegd heb.

Inger m

Hoi,
Dat vind ik nu echt gemeen om zo'n muis eerst te laten lijden door ze in heet (?!) water te verzuipen  ::). Dat gaat me gewoon te ver... Dan maar in 1 keer geplet zonder voorafgaand lijden. Gif heeft daarom ook niet mijn eerste voorkeur, omdat ook dan de dood vrij pijnlijk kan zijn (verbloedingen). Dat doe ik alleen als de snelle methodes niet meer werken. Overigens trekken ze zich niet altijd terug in een slaaphol, een vergiftigde muis kun je op allerlei plekken terugvinden.

Hoi Riny,
Dat vind ik opzich een veilig systeem met de drie afdelingen. Met zo'n groot aantal dieren is het idd lastig om muizen (en ratten mss ook?) weg te houden.

gr Inger

problem.

Anita1

;D ik bedoel niet langs de muren van de voliere he?
hahaahahahahahaha neee de schuur is groot.
ik bedoel aan de andere kant waar ik die keutels heb zien liggen.maar ik ga je stukkie ff lezen nu riny,en dan gaan we het op  vangen houden ,en verzuipen. ;D
knuff anita :-*

Anita1

;D whoehahahaahah erg he inger??
ja william doet het als ik het niet ziet.de muizen zijn dan gelijk dood hoor!
ja ik moet ze weg hebben .ik kan geen muis zien n een klem.dat komt omdat ik heb meegemaakt dat hij er maar een stukje onder lag toen,en nog leefde!!! dat is pas erg!
ik ga ff het stukje lezen van riny nu,en dan reageer ik weer.knuff anita ps en inger het is niet zielig.weet je wat zielig is? dat mijn valkjes ziek worden of dood gaan.zo denk ik erover.knuff anita

Riny

Hoy Inger
Ik zal het maar afkloppen maar van ratten hebben wij al heel lang geen last meer gehad.
En dan te bedenken dat er bij ons achter een beek stroomt.
Maar gelukkig wordt daar vaak gecontroleerd op ratten.
Wij hebben eerst ook zo'n dingen gehad waar een muis niet uit kon,maar we kregen ze amper gevangen.
Ik ben het met je eens dat die constructie zo als jij ze hebt een snelle dood is.
Kun je niet een foto van dat ding op het forum zetten?

Inger m

Hoi Riny,
Ik zal er een foto van maken, maar het ziet er nogal ingewikkeld uit. Athans het komt allemaal vrij precies. Ratten is helemaal vervelend. Ik heb ook weleens ratten moeten vangen. Die groeven we gewoon uit en daarna snel vangen met een schepnet. Ging best aardig, want we vingen er veel. Maar helaas...er kwamen ook weer nieuwe voor in de plaats.

Hoi Anita,
Een muis verzuipen is helaas geen snelle dood. Maar dat kan en mag je niet vergelijken met het ziek worden van een valkparkiet. Het is 'en en' en niet 'of of'. Oftewel je mag het lijden van twee dieren niet zo tegen elkaar afwegen, als je begrijpt wat ik bedoel?

Als je gif gebruikt doe het dan wel in bakjes, want de kleurstoffen geven ontzettende vlekken (heb ik ervaren).

gr Inger
problem.