8 mei 2025, 18:19:19

Ik wil raad

Gestart door Joan, 17 maart 2005, 09:12:41

« vorige - volgende »

Joan

Sinds twee weken heb ik een voliere en sinds een week 2 koppeltjes valken. Nu heb ik het idee dat 1 koppeltje al een nestje wil beginnen . ze gaan steeds in een broedhok,ze lopen en klimmen met iets geopende vleugels achter elkaar aan,de man jaagt de andere steeds weg.
Mijn vraag is moet ik iets extra's doen, moet er bv extra "kalk in de kooi , moet er iets speciaals met voer gedaan worden bv meelwormen (of mag dit niet). Je ziet ik ben nog een echte leek dus geef mij aub raad.

Riny

Hoy Joan
Je moet zorgen dat ze grit en sepia hebben.
De voeding hoef je niet te veranderen ,ik neem aan dat je zorgt voor fruit en groenvoer en valkparkieten
zaad aangevuld met eikrachtvoer.
Heb je wel meerder nestkasten hangen?
Anders krijg je'' ruzie in de tent''
Groetjes en Succes Riny :D :D :D

Paul

Hoi Joan,

Ze hebben voor de eitjes wel kalk nodig maar dat moet je normaal gesproken altijd aanbieden maar zeker tijdens de broedperiode is dat belangrijk.
Ik heb zelf Sepia en een groot mineraalblok en als ze eitjes moeten leggen dan merk je duidelijk dat de sepia ook veel sneller gegeten word.
Ook is vogelgrit goed om te geven maar dat moet ook eigenlijk altijd aanwezig zijn.
Meelwormen zou ik levend zeker niet geven valkjes eten ze wel en het is gezond maar de krop van een valkje is eigenlijk niet voor wormen bedoeld en levende meelwormen kunnen dan de krop aanvreten van binnen omdat ze de wormen vaak heel doorslikken.
Insecteneters die bijten de wormen eerst dood en dan kan het geen kwaad mee maar valkjes slikken ze heel door vaakr.
Ik ben daar in elk geval voor gewaarschuwd dus hoe het precies zit weet ik niet maar het lijkt me aannemelijk dat het zo is.
Je kan wel de koppen van de wormen afhalen en ze dan geven maar echt nodig is het niet er zijn zat andere dingen waar ze goeie voedingsstoffen uit kunnen halen.

Groetjes, Paul

Inger m

Citaat van: Paul op 17 maart 2005, 15:49:05

Meelwormen zou ik levend zeker niet geven valkjes eten ze wel en het is gezond maar de krop van een valkje is eigenlijk niet voor wormen bedoeld en levende meelwormen kunnen dan de krop aanvreten van binnen omdat ze de wormen vaak heel doorslikken.
Insecteneters die bijten de wormen eerst dood en dan kan het geen kwaad mee maar valkjes slikken ze heel door vaakr.
Ik ben daar in elk geval voor gewaarschuwd dus hoe het precies zit weet ik niet maar het lijkt me aannemelijk dat het zo is.
Je kan wel de koppen van de wormen afhalen en ze dan geven maar echt nodig is het niet er zijn zat andere dingen waar ze goeie voedingsstoffen uit kunnen halen.

Groetjes, Paul

Hoi Paul,
Ik denk dat valkparkieten geeneens instaat zijn een levende meelworm geheel in te slikken?? Je schrijft dat wel op, maar ik ben het daar niet mee eens. Juist (grotere) insecteneters, zoals kwartels en kippen slikken wormen in 1 keer door, terwijl valkparkieten eraan gaan knabbelen, voordat ze ze opeten. Ik heb zelf namelijk ook meelwormen gevoerd aan mijn valkparkieten en kwartels. De valkparkieten maken er echt een bende van, terwijl de kwartels er gerust 10 achter elkaar doorslikken. Het verhaal lijkt mij dus wat minder aannemelijk.

Al kan ik het wel aanraden om bij jonge vogels (kuikens ed) de koppen eerst af te knippen, want meelwormen hebben idd sterke kaken. Als je het niet vertrouwt kun je bij valkparkieten ook de koppen eerst afknippen (van de meelwormen, dus).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi Joan,
Als je voor het eerst begint met het kweken van valkparkieten, kan ik je aanraden om hier eerst een boek over te lezen voor extra info. Op deze site staan diverse boeken vermeld.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Ik ben voor meelwormen juist gewaarschuwd door verschillende mensen die er toch wel ervaring mee hadden dus ik heb het niet van mezelf.
Maar vandaar dat ik toch even waarschuw.

Groetjes, Paul