5 mei 2025, 00:58:49

een vraagje?

Gestart door brenda., 1 april 2003, 03:03:51

« vorige - volgende »

brenda.

hallo wie kan mijn even helpen?
ik heb 2 valkparkieten man en popje ze hebben 4 eitjes neer gelegen. Maar mijn vraag is nu hoe kan je zien dat de eitjes goed zijn wie wil mij hierzo even mee helpen alvast hartsikken bedankt  hiervoor. Dit is voor het eerst dat ze eitjes hebben neer gelegen dus ben wel benieuwd over hoe en wat. Ik wacht het wel af wie mijn graag er mee helpt nou groetjes en tot horens.

Paul

1 april 2003, 04:34:44 #1 Last Edit: 1 april 2003, 04:37:19 by Paul
Hoi Brenda,
Ik weet het ook sinds kort hoe het er uit moet zien want heb het in mijn eerste nestje ook allemaal kunnen zien.
De eitjes moeten minstens 3 dagen oud zijn maar na een week zie je het nog beter.
Het kan met een gewoon zaklampje maar je hebt er ook speciale schouwlampjes voor dat werkt beter.
Ik heb zelf een lampje van een zaklamp met een stukje van een plastic zitstokje erovergeschoven en dat kan je zo tegen het ei houden dan hoef je het ei niet eens uit het nest te pakken.
Als je de eitjes wel beetpakt het beste eerst je handen wassen zodat er zo weinig mogelijk vuil en huidvet op de eitjes komt want dan verstoppen de porien in het eitje.
ALs je er met een lampje op schijnt en het liefst in een donkere omgeving zie je rode aders in het eitje lopen, net een soort bliksemflitsen en dat betekend dat het eitje bevrucht is.
Zie je na 10 dagen nog steeds niks is het eitje waarschijnlijk niet goed :-(
Als de eitjes bevrucht zijn komen ze uit na 18 tot 21 dagen gemiddeld.
Geef tijdens en na het broeden wel eivoer, vogelgrit, een kalkblok  en sepia want dat hebben ze echt nodig.
Laat even horen of je wat gezien hebt, ik ben benieuwd.

Groetjes,  Paul

Murphy

Hai,
Ik had ook zo'n soort gelijk vraagje maar dan bij Grasparkietjes; Na hoeveel dagen broeden kan je bij een grasparkieten ei zien of ze bevrucht zijn?
Bij Voorbaat Dank
Milena en Valkjes,Grasparkietjes

Paul

Hoi Milena,
Ik denk dat dat ongeveer gelijk ligt met de eitjes van valkparkieten.
Met een weekje heb je meestal een grote kans dat je wat kan zien al maar soms al iets eerder.
Groetjes,  Paul