6 mei 2025, 13:06:57

Tinco en de bende... in de mix!

Gestart door Rianne, 2 maart 2005, 12:04:09

« vorige - volgende »

Rianne

Hoi,

nee het valkje heeft nog geen naam. Maar Linda heeft het ook erg druk, heb haar al een tijdje niet gesproken. Ze was niet mee gister, was een weekend weg met de meiden van haar vorige klas.

Ja we hebben elkaar heel even gezien bij Mandy, je was met je moeder daar toch?

Caroline

Klopt!!

Die heeft ook een valkje van Mandy, eerste nest van Idem & Dito, een geparelde cinnamon witmasker man, nu 3 1/2 maand oud.
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

Rianne

Mooi zijn die he? Alleen jammer dat bij de man de parels verdwijnen. :-\

Met mijn cinnamon geparelde witmasker Nayana lijkt het stukken beter te gaan. Ik heb haar gisteren niet zo erg horen rommelen met uitademen en ze eet ook weer als een dijkwerker. Ook de snoepstaaf die ik heb opgehangen vind ze geweldig.
Ze is nog steeds bang voor mij, en dat is ook niet zo vreemd natuurlijk. Mijn vriend vind het jammer dat ik haar niet tam wil maken. Ik heb uitgelegd dat ze dan in de voliere toch snel weer verwilderd en dat het dan zonde van de moeite is. Hij vind het ook jammer dat Ayko ook naar buiten gaat, dat is zo'n kroelerd. Maar ook in de voliere kun je met valkjes kroelen dus ik maak me geen zorgen daarover. :)
Diego zit nu ook weer te alarmeren, hij hoort de valkjes beneden. :) Hij heeft nog heel weinig parels over, en hij is een maand ouder als Tiara. Tiara heeft nog een heleboel parels, volgens mij nog net zoveel als in het begin. Ik hou me daar aan vast, en aan de berekeningen van Mandy, dat het een popje is. Dat moet gewoon zo zijn, anders is 'hij' wel erg laat begonnen met fluiten. Volgens mij zijn het de hormonen. ;)
Ayko gedraagt zich redelijk onzijdig haha ;D Hij fluit niet, is soms druk, trekt naar geen van beide valkjes toe en gaat gewoon zijn eigen gang. Hij is gek op kroelen, en zit altijd bij het luikje te wachten tot ik die open doe. :) Het zal wel even wennen zijn als die straks buiten zit. :-\
Tinco lijkt al wat beter te vliegen. Er viel wel weer een vleugelveer naar beneden dus ik denk dat ie goed in de rui zit. Ik heb vitamine druppels daarvoor in huis, kan ik die geven terwijl er 2 niet ruiende valkjes bij zitten?

Rianne

Ik denk dat ik vanavond Diego en Nevada in de grote kooi zet. Dan kunnen ze rustig aan elkaar wennen, zonder dat het valkje van Lin er tussen zit. Nayana gaat dan bij dat valkje in de kooi.
Eerst de kooien even schoonmaken, maar de rolemmer is nog niet geleegd vandaag dus kan de troep nog nergens kwijt.
Zal gauw weer foto's maken van de valkjes hier boven. :)

Ankie

Hoi Rianne

Spannend hoor ...Diego en Nevada samen in de grote kooi !!!
Heerlijk dat het met Tinco goed gaat...de rui hoor er nou eenmaal bij. Ik neem aan dat Tinco gewoon binnen blijft....ik heb het vast wel ergens gelezen....maar ik lees zooooveeeeel. Kan helaas niet alles onthouden!
Wanneer ben je van plan ze naar buiten te brengen...in het voorjaar neem ik aan toch?
Sterkts met het schoonmaken van de kooi !!!

Groet van Ankie

Rianne

Hoi Ankie,

dat heb je goed gelezen, Tinco en Tiara blijven lekker binnen. Anders krijg ik last van het 'lege kooi syndroom' ;)
De afvaldienst komt er nu net aan dus ik kan zo de kooien verschonen (3 stuks!)
In het voorjaar gaan we beginnen met de bouw van de voliere. Ik gok dat het wel april wordt, dan is het niet meer zo koud buiten en kunnen ze goed wennen aan de kou die pas maanden later weer komt.

Riny

Hoy Rianne
Ze zullen niet weten wat hun overkomt als ze naar buiten mogen.
Nog een heel werk hoor de bouw van een voliere,maar je houdt ons wel op de hoogte met foto's over jullie vorderingen
hoop ik.
Groetjes Riny :D :D :D

Rianne

Pfffff ik heb het zweet op m'n voorhoofd staan. Ik heb 3 kooien verschoond, dat viel wel mee. Maar dan de valkjes nog van kooi verwisselen, dat gaat niet zomaar met wilde valkjes! :o
Vooral het kleinste valkje wilde niet meewerken, en ze ontsnapte ook nog! Gelukkig bleef ze op de grond en heb ik de theedoek over haar heen gedaan zodat ze niks kon zien. Ze bewoog helemaal niet dus ik dacht dat ze dood was! Maar gelukkig in de kooi en uit de theedoek bewoog ze weer, maar maakte ze zo'n zielig klaag geluidje, dat had ik nog nooit eerder gehoord. Ik voelde me helemaal schuldig... :(
Het mannetje van Lin zit alweer te fluiten en Nayana te versieren, maar die hoefde ook niet uit de kooi.
Nevada blijft er erg rustig onder, en kijkt me zo aan van 'joh moet dat nou?'. Diego is ook niet zo van slag, die zit een beetje verbaasd voor zich uit te kijken. Ik heb ze allemaal trosgierst gegeven. Ik ga nu de computer afsluiten, en naar beneden, dan kunnen ze een beetje bijkomen. :)

Riny

Hoy Rianne
En ik vond dat jij zooo handig was met valkjes vangen.
Dat meen ik eerlijk waar.
Maar ja het ene valkje is het andere niet.

Rianne

Nou, het ging op zich ook wel goed, behalve met het kleine witmaskertje. Je moet er zo op passen dat ze niet bijten!

Caroline

Maar gelukkig zit alles nu op zijn plaatsje.  :D
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

gonnie

Hoi Rianne
Fijn te lezen dat het goed gaat bij jou , en ik heb ook vitamine gegeven terwij de andere niet in de rui zijn , en ze zien er allemaal heel goed uit dus ik zou denken dat je dat wel kan doen .
Groetjes Gonnie

Kirsten

Hoi Rianne,

Kan me voorstellen dat het zweet in je handen staat. Ik heb gisteren alles buiten schoongemaakt,. maargoed lekker schoon is wel zo hygienisch :D
Ben je al met ideeën bezig voor buiten? Ik denk dat je niet kan wachten ;)
Ik geef m´n vogels voor de ruiperiode iets extra lijnzaad. Niet teveel, want het zou laxerend kunnen werken.
AL moet je dan wel veel geven hoor, maar ze komen er tot nu toe goed doorheen.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------

Riny

Citaat van: Kirsten op  9 november 2005, 13:26:49

Ik geef m´n vogels voor de ruiperiode iets extra lijnzaad. Niet teveel, want het zou laxerend kunnen werken.

Hallo Kirsten
Hoeveel geef jij daarvan en mag je dat alleen geven voor de rui en niet meer als ze er al in zitten?
Dat is anders wel moeilijk omdat ik een heel grote gemeenschappelijke voliere heb ,en ze niet allemaal tegelijkertijd beginnen te ruien.

Kirsten

Hoi Riny,

Ik heb 15 valkparkieten in de voliere zitten en geef nu twee a driemaal in de week een theelepel per vogel gerekend extra in een bakje. Zover ik weet kan je het gewoon het hele jaar door geven, maar ik let er gewoon extra op in de ruiperiode. Ze vinden het ook erg lekker.
Ik heb toen op de site van Vogelproblemen.nl gekeken en lijnzaad is erg goed voor de bevedering werd daar vermeld.
tijdens de rui is het onmisbaar. Ik geef het meestal samen met Saffloorpitje, In deze twee zaden zit een hoog argininegehalte welke heel belangrijk is voor het veereiwit. Een tekort kan ook bijv leiden tot verenplukken bij de jongen (met name door de pop)
Let wel op, want saffloorpitjes zijn vetrijk, dus met mate geven. Overigens zitten deze zaden meestal ook in het gewone vogelzaad gemengd. Ik geef het dus daarnaast extra.

Groetjes
Kirsten

Onze hobbykwekerij en webshop vind je hier!

--------------------------------